@Sirien: Pozor, vkládáš mi do úst něco, co jsem neřekl a mluvíš o něčem ještě úplně jiném.
a) o tom žádná. Rozdíl je v tom, že ty mluvíš o odhodlání a pracovitosti. Zkušenosti přijdou časem. O tom jak rychle rozhoduje právě ta pracovitost.
(což nepopírám, spíš propaguju, rozhodně na úkor vyznavačů talentu, který podle nich znamená všechno.)
b) viz a).
Regál plný knížek mám já, má ho Honza Doležálek (Hunterkiller)... S objížděním vzorů je trošku problém, fantasy kreslířů, případně realisticky malujících ilustrátorů je v ČR celkem nedostatek a musel bych se vypravit minimálně do Británie. Ale mám to v plánu, snad už příští léto.
Ale výsledky pilné práce a samostudia a sebezlepšování jsou samozřejmě evidentní! Vidím to na některých malířích, které sleduju (Algenpfleger a Jana Schirmer například, na netu velmi známé německé duo) a i na sobě. Na kreslení zdaleka nemám tolik času, kolik bych mu měl věnovat a taky se do něj nenutím když bych měl. A i tak jsem se za posledních pár let poměrně zlepšil jen tím, že kreslím a maluju pro zajímavé projekty a snažím se dostat na určitou úroveň.
Nechci se na to vymlouvat, ale studuju informatiku a i když to není supertěžká škola, nějaký čas si to bere. Málokdo je tak odhodlaný, že se dokáže prosadit hned od začátku - tvůj kamarád je určitě obdivuhodný. Když se zrovna nenenávidím, občas mám takový falešný pocit, že na tom nejsem tak špatně a že se někam vyvíjím. ;) Pomalu ale jistě.
Shrnul bych to takhle - rozdílem ve zkušenostech jsem myslel ty desítky let, které na nás mají hvězdy typu Lockwood, Howe apod. Na špičku se dá dosáhnout rychle, ano. Ale jak je klidně možné, že na Perza si za pár let nikdo nevzpomene, pokud přestane malovat, Lockwood bude legenda ještě hodně dlouho.
A neřekl jsem, že DrD2 JE indie, řekl jsem, že postup tvorby je chca nechca trochu indie.
@Keski: pořád mám pocit, že mi pliveš do obličeje, ale dobrá. Stojím za hovno. Problém je, že tady není téměř žádná fantasy tradice, začátečníci se nemají s kým radit, na čem stavět. V Británii, Německu, v Americe, všude mají cony, kde můžeš přijít za Jonem Schindehettem a on se mrkne na tvoje portfolio. Existuje Master Class, kde tě malovat olejem učí Donato Giancola a Rebecca Guay.
Pokud to chce někdo dělat u nás, musí kupovat zahraniční knihy a učit se na internetu. Pokud to chce někdo dělat, musí pracovat v zahraničí, nebo na dálku. (nestěžuju si, ono to jde. Ale jednoduché to není.)
Moje naděje je, že pomalu ale jistě dorůstá generace ilustrátorů, která tohle změní.