Alef>
Alef0 píše:
Choranzanus,
predovšetkým nechápem ten jemne arogantný tón (,,to je pre vás dvoch typické")
Hmm.., no je to pro vás typické. Jinak připomínám, že tuhle diskuzi jsme spolu už vedli na jiném fóru v tématu týkajícím se DrD2, takže vím jaké názory zastáváš (a taky že nejsme tak úplně off topic).
Alef0 píše:
O akej ľubovoli hovoríš?
Mluvím o tom, co Peekay označuje jako flexibilita:
Peekay píše:
Mas teda jednu tabulku a ides. Nevyhodou samozrejme je znizena flexibilita a mensia moznost zohladit konkretne fikcne okolnosti/specifika, kedze jednoducho mas jednu tabulku, podla ktorej ides a v momente, ked sa ty ako GM rozhodnes podla nej neist, hrac sa moze lahko citit ukrivdeny a asi bude aj mat pravdu - predpokladal, ze hrate podla pravidiel a ty ich zrazu svojvolne ignorujes. Ked pravidla nemaju takuto ambiciu a nechavaju rozhodnutie o konkretnej situacii v rukach hracov (ci uz priamo GMa, alebo hracskeho konsenzu), tato dynamika nevznika. V DnD se spory neřeší poukázáním na pravidla ale rozhodnutím DM. To co tu Peekay popisuje je známo jako rules-lawyering, a rozhodně se to nesetkává s pozitivní odezvou mezi hráči DnD. Pokud tvoji hráči něco takového nepožadují, pak tvoje flexibilita není snížena, tedy alespoň za předpokladu že se je nesnažíš za každou cenu poškodit.
Kdyby ta tabulka ve hře nebyla, mohl by sis nastavit DC v podstatě libovolně, teda alespoň teoreticky, potenciálně i tak, že postava uspěje automaticky nebo neuspěje. Pomíjíme-li, že hráči mají pořád svoje očekávání, si tím nic nezískal, naopak, ta čísla tím ztratila jakýkoliv smysl.
Ani naopak nejsou hráči chráněni pokud vědí že jejich postava přeskočí 10-metrovou propast, protože DM prostě řekne že propast má dvacet metrů. Čili jinak řečeno DM určuje DC tak jako tak a je úplně jedno jestli tam máš nějakou tabulku.
Kromě tohodle ale chci poukázat na to, že v DnD je třeba aby hráči znali schopnosti svých postav v rámci fikce. Je to proto že jejich rozhodnutí na tom budou záviset i v případě že nejsou konfrontovány s tím jak je chápe DM.
Alef0 píše:
(Pointa je, že v jednej z interpretácii: napísané pravidlá sú zákonom. GM je právnik a sudca. Ak sú zákony napísané jasne a jednoznačne, neexistujú rozličné právne výklady, lebo spory sa riešia poukázaním na pravidlá. Na druhej strane, v rozumnej spoločnosti netreba písané zákony.)
Jak jsem řekl, pravidla nejsou zákony a hráči nejsou právníci co se snaží přesvědčit soudce-DM o jejich interpretaci. Alespoň tedy ne ve funkční hře.