Jerson: Proč se svým názorem čekáš na ostatní?
Pravidla jsem dočetl.
11) Moc se mi líbí úspornost a jednoduchost, s jakou jsou popsána monstra. Nelíbí se mi, že neexistuje žádný způsob, jak odhadnout jejich nebezpečnost vůči družině. Na počítání encounterů v DnD jsem si už zvykl a připadá mi to jako jeden z pro GM nejužitečnějších nástrojů, jaké znám.
12) Výborná je sekce Inspirace pro dobrodružství. Nemám námitek, chválím a inspiruje mě to.
13) Pravidla jsou opravdu děsivě nepřehledná. Ty nejdůležitějš věci jsou rozházené na třech místech a najít je podle rejstříku nejde. Třena "nadání" je nejdřív dvakrát lehce popsáno, ale definitivní popis najdu až někde, kde bych ho nehledal. To stejné je s kouzly. Popisy nadvakrát - nejdřív u povolání, pak zvlášť v magii.
14) Nelíbí se mi "nevývoj" postavy. Zkusil jsem si vytvořit tři postavy a se dvěma ze tří nevím, co dál. Neučí se věci, které bych chtěl, aby uměly. Asi bych postavu nad 8-9 )roveň dál vylepšoval jen tím, že bych jí zvedal vlastnosti (a bral si zvl. schopnost, kterou tak úplně nechci) - ale to už jsme jako ve starém dračáku, kde fighterovi přibývaly tři života za úroveň (tak nějak to bylo, ne?) a nic víc. Trochu nuda...
15) Kdosi tu psal o WTF momentech - ano, je jich hodně. Chci pár zvl. schopností od bojovníka, tak se naučím jezdit na koni a velet davům (aniž bych to kdy chtěl). Ze hřbetu koně pak budu sekat líp než zvěd hordy, který na koni strávil celý život...
16) Magie mi připadá extrémně silná, ale o to víc omezovaná. To, že třeba čaroděj neřeší, na jaký druh bytosti útočí, je jako by měl úrovně ve všech ostatních nemagických povoláních. Nesmyslnost toho, že do 6. úrovně nedokáže vlastně skoro nic, je o to divnější...
17) Přijde mi, že pravidla jsou vlastně hrozně jednoduchá, jen je autoři (ne)úmyslně zašmodrchávají. Proč se vlastně tatáž schopnost (nadání, zběhlost) jmenuje asi osmkrát jinak? Dobrá muška, Cit pro zbraň, Děsivá přesnost-proč to hráčům komplikujte, když je to totéž? Pro mne by bylo mnohem intuitivnější nejprve popsat, co jsou manévry a pak u povolání bez básnění uvést, jakých zbraní se týkají.
18) Mizerný proofreading. Objevují se tam pojmy, které nejsou vysvětlované, IMHO verze starších pravidel. Spousta důležitých věcí není vysvětlená vůbec. Co jsou finty? Jak často se hází na iniciativu (to je myslím jen v úvodním dobrodružství)? Kolik stojí Kvalitní zbraň/zbroj?
19) Moc pěkná je část o vedení dobrodružství. Jen je dost omezená na příběhové věci. Mě když bylo 14 a hráli jsme dračák, tak nás nejvíc bavilo kydlení a mydlení nepřátel. O tom, jak řešit tyhle věci (připravit zajímavou bojovou scénu, jak řešit TPK apod.), najdu informací jen pramálo - anebo je díky rozvržení pravidel nenajdu (malá demagogie, za kterou se omlouvám, ale jinak to nejde).
20) Nemám rád adjektiva! Nepamatuju si ani v DnD, co znamená přesně weakened a dazed, tady mám nepřesně-chabě-hloupě-pomalu. Asi by to ale po pár hrách sedlo.
21) Nulová podpora pro epičtější příběhy. Pořád se mi zdá, že se hra drží děsně při zemi - pořádný velkolepý fight si v tomhle systému tak úplně nedokážu představit (něco jako souboj s Tiamat, kterou chrání jejích pět draků).
Shrnutí: Tuhle hru bych začínajícím hráčům nedoporučil ani náhodou. Nejsem schopen ji vysvětlit tak úplně ani sobě, natož jiným. Neříkám, že je špatný systém, jen je velmi špatně vysvětlený - furt mám pocit, že by šel shrnout tak na čtyři stránky, místo 100. O samotné hře zatím nic psát nebudu, až si ji zkusím. Ale po pravidlové stránce musím říct, že jsem pro sebe už našel mnohem vhodnější systémy.