Star Trek: Voyager
Vzpomínáte na
Maquis? Ne? Zjednodušeně Federační teroristi. Takže Voyager pronásleduje loď Maquis a obě jsou vtažené do zcela neznámého a neprozkoumaného Delta kvadrantu na druhé straně Galaxie, kde se musí obě posádky spojit a vydat se na cestu zpátky, která pokud někde nepotkají nějakou zkratku potrvá 75 let. Což je hned několik zajímavých premis seriálu. Které seriál bohužel ve velkém ignoruje.
Ignorování premis
Voyager, high-tech a jedna z nejrychlejších lodí Federace vržená do z většiny technicky zaostalejšího a komunikačně roztříštěnýho Delta kvadrantu, letí přímou čarou směr Alfa kvadrant, pocestě si dá pár hyper-skoků v hodnotě několika let cesty nebo překoná rozsáhlá území nikoho do míst, která nikdo nezná. Takže seriál samozřejmě jako špínu v kýbli točí pořád ty samý protivníky, Neelix jako místní průvodce pořád všechno zná nebo tam má nějaký známý a kontakty a Voyager stihne "předcházet pověst". Ve čtvrté sérii to tvůrci trochu adresují a citelně zmírní, ale problém zůstane přítomný až do konce seriálu. (Abyste docenili nesmyslnost věci: Představte si Boeing 747 co letí od vás pryč - pořád, plnou rychlostí, měsíce, roky... ale pořád je obklopen stejnými národy, pověst ho předchází a Neelix všude pořád někoho zná.)
Voyager je odkázaný jen na to, co má - a chvíli to fakt i funguje. Pak se na to zapomene a z "jen 38" torpéd se stanou nekonečný zásobníky - stejně jako se hangáry začnou plnit nekonečnem spotřebních raketoplánů. Fakt, že je po sedmi letech plných bitev a poškození stále v nablýskaném stavu a všechno na něm je dokonale funkční je v podstatě running joke sám o sobě. (Ironie je, že v jednom dvoudíle byl ukázanej Voyager s docházejícími zásobami plnej poškození a bylo to cool - ale to byla samozřejmě jen alternativní timeline co se pak smazala.)
Fakt, že Janeway byla nucená spojit posádku Hvězdné flotily s posádkou Federačních teroristů? V první půl-sérii se to párkrát trochu řeší, ale pak se to vytratí do občasné zmínky v dialozích bez významu.
Popravdě - v TOS kde se Enterprise pravidelně vracela z misí do Federace a často byla v relativním komunikačním dosahu jsem měl v důsledku mnohem větší dojem lodi co je fakt "tam někde venku, sama za sebe", než kdy při sledování Voyageru.
Ohledně postav:
Tady se u pár z nich zastavme jmenovitě, protože jsou hodně ikonické - a za mě dost mýtizované, takže začněme tím, že si řekneme dvě tvrdý pravdy:
Janeway je mizerná velitelka. Její taktická rozhodnutí jsou špatná (a opakovaně jí zachraňuje plot-imunita), její morální argumentace je tristní a hlavně nekonzistentní, ona sama neni ani trochu leader a neustále je nucená být podpíraná svýma důstojníkama. To neni případ pár špatně napsaných epizod, jde o její konstantní rysy - epizody kde se projeví nějak jinak jsou výjimkou. Padlo tu, že to je "předpisová kapitánka" - ne, neni, když se jí to hodí tak je taky porušuje nebo hledá způsob jak je obejít, jen narozdíl od Picarda to dělá alibisticky.
(Btw. Kate Mulgrew neni "romatická herečka" a ta postava tak prostě nemá chemii na romantický linky, prakticky s nikym.)
Doktor je dysfunkční charakter. Scénáristi vůbec neví co s ním dělat, otázka jeho sebe-uvědomělosti je naprosto ignorovaná. Autoři už z kraje první série přejdou na to že s ním zachází jakoby byl plnohodnotná osobnost - morální implikace přitom zcela ignorují. Otázku adresují až na konci poslední série, ale jak se k tomu dostali tam neřeší. Což je dost škoda, protože Picardo je fakt dobrej herec a fakt hodně toho zachraňuje. (Taky to byl nejlepší velitel Atlantiské expedice, ale to odbočuju.)
Sedmá z devíti je jediná fakt výborná postava, tedy zároveň výborně napsaná i zahraná, výrazná, zajímavá, zábavná. Což je dost ironie, vzhledem k tomu že tam byla přidaná jako sexistický eye-candy (a její upnutý overalky a fakt že chodí v lodičkách sou WTF - a v kontrastu s jejím po efektivitě toužícím, praktickým charakterem). Hodně dílů de skutečně nahoru jen její přítomností - ne že by ty zápletky nebo děj byly lepší, ale Sedmá má prostě dobrý komentáře, interakce, akce atp. Zároveň to je nakonec ona (a ne zamýšlený Doktor), kdo ve Voyageru přebírá od Data štafetu a nese pochodeň "hledání lidskosti". Bohužel, i u ní pak scénáristi zakopávaj a kazej jí - vršení dalších a dalších (zbytečných) důvodů proč je výjimečná a zvláštní jsou trapný a spíš jí jako postavu kazej, její romantický linky sou dvě velký WTF.
Neelix si zaslouží speciální ocenění, protože u mě vyhrává cenu za nejprotivnější postavu Star treku ever (s velkym odstupem přebíjí Dr Crusher i Lwaxanu Troi), brzo sem se dostal do stavu, kdy sem všechny jeho scény přetáčel a instantně sem snížil dílu hodnocení jen za to že v něm měl víc jak dvě věty.
Ostatní postavy jsou v zásadě v pohodě, dobře napsaný koncepty, dobře zahraný - co do zajímavosti a hloubky cca někde mezi TNG a DS9. Tuvok je velmi dobře podanej Vulkánec co rozhodně dělá čest Spokově odkazu.
ŠPINAVEJ TRIK: Zejména (ale nejen) u postav a jejich vlastností a vývoje používá Voyager, stejně jako pozdější Enterprise, laciné scénáristické triky, aby vás gasslightoval a podsunul vám opak toho, co reálně ukázal, nebo naopak vůbec neukázal (zpětná tvrzení jiných postav o tom, jak se něco dělo - i když se to nedělo, chování a tvrzení postav jakoby něco nějak bylo - i když není atp.) To možná fungovalo při sledování 1/týdně během 7 let nebo při náhodném dívání, ale při bench-watchi 7 sérií za 3 měsíce po dávkách několika dílů naráz se to zoufale boří. Seriál se tváří, že Paris má nějakou linku sebenápravy - ale nemá, je napravenej slušňák od prvního dílu. Seriál se tváří, že Kim osobnostně roste - ale neroste, jen v jednom díle lusknutim skočí ze zelenáče na zkušenýho důstojníka. Taky se tváří, že začleňování Maquis se řešilo víc, než se reálně řešilo. Atd. Což je všechno škoda -
kdyby ty linky existovaly, byly by super. A nebylo by je tak těžký udělat.
Obecné chyby
Stranou všeho ostatního, problém Voyageru je především ten, že - je prostě špatnej. Některý série sou příšerný (přelom s02 a s03 soutěží s koncem DS9 o totální shit-dno star-treku - počet "odpad" dílů tam je fakt kritickej). Některý sou "jen" nudný a v podstatě o ničem - série 1 a 2* dílů, co zmizej z paměti prakticky hned, co je dokoukáte.
Tvůrci nemaj žádný žánrový aspirace ani zájem zkusit něco novýho nebo jinýho. Chybí jakékoliv klasičtější SF zápletky, snaha zkoumat nějaké hlubší téma, díly reflektující společnost jsou povrchní, prvoplánovitý, formát se mění v defenzivně-tuctovej seriál. S tím pak jde ruku v ruce předvídatelnost, nefunkční dramatický sázky a tím absence napětí, omýlání seriálovejch (ne žánrovejch, ale obecně seriálovejch) klišé.
Delta kvadrant působí vlastně dost podobně jako alfa kvadrant, jen s jinými rasami. Teda, "jinými" - feelingem se často dost podobají těm alfovým.
Seriál je plnej Borgů - uznávám, že s Borgy kurvící Borg queen přišel už TNG film, ale Voyager tomu zatlouká jeden hřebík do rakve vedle druhýho a Borgy dál degraduje ve velkym (aniž by jakkoliv zodpověděl nějaký významný otázky okolo nich - jako např. pokud je Kolektiv tak špatnej, tak proč sám sebe nerozpustí?) Podobná degradace potkává i Q, ale upřímně - Q je za mě další přeceňovaná záležitost co je zvoranější, než fanoušci připouštěj.
DS9 byl horská dráha, kde odpadní díly střídaly 4 a 5* díly - poměr nebyl vždycky dobrej, ale bylo cítit, že se tvůrci snažej. Enterprise zkoušela dělat věci jinak - jiná doba, jiné formáty vyprávění a práce se sériemi, posuny žánru... víc to nefungovalo než fungovalo, ale byl tam cítit ten zájem. Voyager je prostě jen šedě nezajímavej.
Celkově sem tomu dal 1* - většina dílů je u mě mezi odpadem a 2* - i 3* je menšina, 4 nebo dokonce 5* aby člověk hledal pod kobercem.
Detaily
Série u Voyageru nemá moc smysl řešit, serál má efektivně dvě fáze: před Sedmou z devíti a po ní. Nejde přitom nutně o Sedmou jako takovou, jen její příchod je takový bod přelomu - předtím se točí hlavně ta špína shitů v kýblu (Keizoni, Phage...), potom se z toho stane víc boredom-of-the-week nenávazný formát. Série jako takové se spíš slejvaj dohromady.
Vypichovat jednotlivé díly sem zkusil, ale nemělo to moc smysl - dobrejch dílů je málo a většina dává smysl spíš v kontextu celýho seriálu než že by obstály jako skutečně stand-alone epizody ke zkouknutí.