Jak vidím, někteří tu napsali přesně to, co bych napsal já. Třeba to jak v knížkách lidé jednají s jinými lidmi, kteří se od nich liší mnohem méně než barvou kůže, třeba přízvukem, nebo původem z jiného státu, vzhledem.
A výklad situace "mluvili jsme o tom se Sapkowským" by podle mě taky mohl znít, jako že mu sdělili, že v seriálu budou hrát černoši, co si o tom myslí, on jim řekl, že s tím nepočítal, a jejich odpověď zněla, že mu zaplatili, smlouvu podepsal, a je tam i poznámka, že jejich dílu nebude veřejně kritizovat, takže jsme domluveni?
Z onoho vysvětlení je podle mě důležitá tahle část z rámečku:
Píše:
Vzhledem k tomu, že je tu rok 2020 a současný svět, který je velký a plný rozmanitosti, rozhodli jsme se, že u postav seriálu nebude brán ohled na barvu kůže.
Tedy působí to, jako kdyby svět v roce 1995 byl menší a méně rozmanitý, ale budiž. Reálný důvod tedy je spíše ten, že američtí a někteří západoevropští diváci mají každodenní zkušenost se světem, ve kterém jsou promíchané rasy, a tvůrci seriálu jim chtěli seriál přizpůsobit. Protože tak jako nám přijde divné, že by v pseudostředověké fantasy měli být černoši, tak (mladým) Američanům nejspíše přijde divné, že by nějaká kultura mohla být rasově homogenní, protože se s tím prostě nesetkali.
Nemám problém s tím, když někdo dává do filmu nebo seriálu i herce jiné barvy z takového důvodu. Nebo že je za tím současný tlak na multikulturalismus, a do fantasy se dá nacpat snáz než do historických seriálů. Problém mám - a zjevně nejen já - s tím, že neřeší rozdílu v barvě kůže pak způsobuje některé paradoxy, které mi z toho ční. A chápu, že někteří diváci s tím nemají problém. Nicméně tihle lidé by mohli zkusit pochopit, že s tím jiné lidé s jinými standardy problémy mít můžou, a jaké jsou příčiny těch problémů.
LokiB píše:
Snaží se vysvětlit, že na tom, jestli jsou v Zaklínači černoši ve skutečnosti nezáleží. že to ten seriál nedělá ani lepší, ani horší, ani věrnější, ani nevěrnější ... prostě, že tady nemusí na tý barvě záležet, aby se z toho dělalo nějaký issue.
To je otázka, která mi moc jasná nepřijde.
Když dám jiný příklad - je v pohodě natočit film o sovětských holkách v tanku a zasadit ho do nějaké pseudoreality roku 1943. Všechno v pohodě. Pokud by se v tom samém filmu objevily i holky v americkém, britském, německém a japonském tanku, tak to někomu bude připadat v pohodě - vždyť když jsou holky v jednom tanku, proč by nemohly být i v jiném, ne? Ale přitom jiným lidem (nevím zda tobě) takový film nebude evokovat představu roku 1943, jak ho znáš, ale nějakého jiného světa, ve kterém se udála řada věcí jinak. Ve filmu nemusí být zmíněné, ale díky znalostem souvislostí je to pro takto znalého diváka evidentní.
A přitom by ti samí lidé neměl žádný problém se seriálem
Girls und Panzer - dokud by jim někdo netvrdil, že jde o zobrazení světa, který znají (v tomto případě skutečného světa roku 1943, ale klidně by to mohl být i nějaký profláklý fantasy svět.)
Tedy podle mě platí, že Zaklínač s černochy je více vzdálený předloze než Zaklínač bez černochů. Není to kvůli tomu nutně
špatný seriál.