LokiB píše:
tak je to asi také o tom, jaké množství lidí případně hyperprostor ovládá, a jakou cenu za to platí.
Bráno na vzorcích běžné skupiny, je jich zhruba stejně jako schopnějších zlodějů, či spíše lupičů - prostě těch kteří vykrádají domy. Nicméně pokud jde o hrad člověka, který mágy sám zaměstnává, tak musí vědět, že každý začínající čaroděj tohle kouzlo umí. I kdyby bylo čarodějů 1%, nebo 0,1% nebo 0,001% (tedy asi tolik, kolik je v reálném světě zlodějů", tak tuhle možnost bude brát v úvahu, pokud to lze.
LokiB píše:
Druhak také mnoho podzemí může být z dob "před tím", než byl hyperprostor navržen, vytvořen, vyzkoušen.
Nic takového pravidla DrD nepřipouští. Podle nich (a podle autorů) vše co mohlo být vynalezeno a objeveno už dávno objeveno a vynalezeno bylo. Hyperprostor rozhodně existuje déle, než vydrží funkční pasti. DrD svět je velmi statický a bylo to napsáno i přímo v pravidlech, a to doslova, způsobem "tohle jsou úpravy, které nezkoušejte".
LokiB píše:
Tedy většina standardních DnD světů je pak dle tebe nesmyslná, co se stavitelství a návrhů podzemí/hradů týče. To je ok, jen je třeba si být toho vědom.
Ano, a taky s ohledem na řadu dalších věcí. Některé edice produkovaly vysloveně nefunkční světy pro žití běžných lidí, a byly vhodné jen pro dobrodruhování. Nicméně v žádné edici DnD jsem nehrál více než jedno sezení, jen ve 4e jsem hrál část kampaně po netu.
Ostatně zatím každý dungeon DnD, který jsem viděl, a téměř každá jeskyně v DrD nebyly vůbec určené k tomu, aby je někdo někdy obýval nebo v nich něco skutečně ukrýval, ale k tomu, aby se do nich skupina dokázala dostat po potřebném množství překážek.
efram píše:
Osobně si myslím, že si s použitím HP rozumný gm v rámci logiky světa poradí. A rozhodně tím nemyslím, že ho zakáže.
Jak si rozumný GM poradí s tím, že žádné dveře není třeba odemykat, protože kouzelník za ně pomocí Hyperprostoru II za 1 mag na osobu dostane celou skupinu během několika málo kol? A když si s tím GM neporadí, znamená to, že není rozumný?