Ještě jsem chtěl reagovat na tohle:
LokiB píše:
IMHO se tam trochu člověk nadře, než si vytvoří postavu "kouzelníka" ... přeci jen magii je tam věnována jedna stránka s tím, že si vše potřebné (kouzla, systém magie jako takový ... můžete dovymyslet). Což někomu určitě přijde fajn, hodně lidí z toho budou trochu bezradní, jak to vlastně uchopit.
Fate je v tomhle (ano, jsem jen čitatel, nehrál jsem to nikdy přímo, takže přímou zkušenost nemám) výborný nástroj na "vymysli si sám co přesně chceš, hra ti to nediktuje". Když člověk nechce polotovar ale rovnou finální produkt drag-and-play ... je to, opět imho, trochu složitější.
Nebo není?
Tady vidím velký rozdíl v přístupu lidí, kteří mají s RPG nějaké zkušenosti a jsou zvyklí přemýšlet o magii jako o jednotlivých kouzlech, a nováčky, kteří tenhle rozkouskovaný systém popisu postavy obvykle nemají. Ti první jsou často bezradní, jaká všechna kouzla si můžou vymyslet, aby pokryli všechny potřebné možnosti. Ti druzí si udělají nějakou představu kouzelníka a jeho schopností, obvykle převezmou nějaký základ z filmu nebo knížky, a pak prostě jen popisují konkrétní efekty, které se v univerzálním systému jako je Fate poměrně snadno vyhodnotí. Těmto druhým lidem nějaké drag-and-play vůbec nemusí chybět.
Co víc, když začneš hrát s lidmi bez pevně definovaných pravidel, zvládne to téměř každý a postupně během hry u své postavy zjišťuje a doplňuje, co by měla umět. Pokud má postavu předdefinovanou, nebo si máš vybrat z několika možností, téměř určitě budeš mít některé schopnosti zbytečné a jiné ti naopak budou chybět, i když by k postavě logicky seděly.
Tím jsem chtěl říct, že volném systému jako je Fate se naopak hráč nemusí vůbec nedřít, aby si vytvořil kouzelníka, právě proto že je v pravidlech o magii jen jedna strana a magie pravidlově nijak nevybočuje z rámce ostatních schopností.