Tohle je můj první příspěvek na Kostce. A patřím k těm, kteří DrD 1.x ještě pravidelně hrají.
To, že se kolem DrD rozpoutala taková diskuse značí, že rozhodně se nejedná o hru minulosti. Měla zásadní vliv na formování RPG scény, stále se v ní hraje mistrovství republiky. A i když od té doby vyšla hromada dalších RPG her, tak v naších luzích a hájích neexistuje důstojný zástupce.
S DrD jsem se poprvé seznámil na táboře v roce 1997. Už předtím jsem však o dračáku zaslechl povídat spolužáky, ale nikdo ho kolem mě nehrál. Dříve jsem poznal Magic a gamebooky. Gamebooky mě ovlivnili hodně. Seznámil jsem se s edicí Vyber si vlastní dobrodružství a Fighting Fantasy. Na základě pravidel druhé série jsme už někdy v roce 1996 hráli vlastní "dračák". :-) Když se mi dostaly do ruky skutečná pravidla (tehdy verze 1.5), tak jsem byl u vytržení. Protože jsem byl nejlepší matematik ve třídě, tak jsem i v 13 na číslech ujížděl. :-D O přestávkách nás hrálo 9 spolužáků ze 27. Každý den několik lidí zůstávalo hrát i po škole. Tehdy postupně jsem začal dělat PJ. Dle dnešních zkušeností bych se měl hráčům zpětně omluvit. Pravidla jsem tehdy totiž bral jako zákon, a požadoval jsem po všech hrát co nejvíc podle toho, co bylo napsané. V té době jsme vyzkoušeli i Shadowrun. Protože to byly pravidla teprve druhé RPG hry, kterou jsem četl, tak mě jiný přístup k mnoha věcem inspiroval. Ale nevyhovovalo mi prostředí. Mám naopak nejraději fantasy světy. Na střední se mi nepovedlo dát dohromady novou družinku, takže jsem se k hraní vrátil až v roce 2010, kdy mě k tomu přivedla spolužačka na konci vysoké. Po těch skoro 10 letech pro mě byl návrat k RPG něco jako probuzení mužů ve filmu Sex mise. :-D Internet, který byl při přerušení mé hráčské kariéry v plenkách, najednou nabízel teoretické texty, které byli z jiného světa. Doma jsem měl několik modulů Asterionu (které jsem si kupoval ještě chvíli ze setrvačnosti na střední), ale běžel jsem rychle nakoupit Tárií. Můj styl vedení hry se radikálním způsobem změnil a stále se vyvíjí. Jak je tedy možné, že stále zůstává naše družinka u pravidel, podle kterých "nikdo nehraje"? Zkusili jsme na dvě sezení DrD II. Ty koupil jeden hráč a dělal PJ. Bohužel, asi jsme nezvládli hrát tím správným stylem ;-), protože pravidla jsme moc nepochopily a dál s tím nechtěl nikdo hrát. Pak jsem objevil FATE a koupil jsem Rozcestí. Oproti DrD II se už u nás vyskytli hráči, kteří pravidla chápali, přesto jsem se i u nich po dvou hrách vrátili ke klasice, na kterou jsou zvyklí.
Úplně cítím, jak teď už některé svrbí ruce a chtějí napsat: „Je tu překlad DnD 5e!“ Sám jsem přešel na e-booky, ale co se týče příruček k čemukoliv, dávám stále přednost tištěným knihám, ve kterých se lépe listuje. Samozřejmě, mohl bych si to někde nechat vytisknou a svázat, ale pak by příručky chtěli i někteří hráči… Jsme už ve věku, kdy máme více peněz, než času. Ano, v našem případě se určitě jedná o pohldnost. Ale vemte si, kolik lidí, kteří se chtějí třeba vrátit ke hraní se svými dětmi sem zavítá a prokliká se k němu. A ještě se musí registrovat. Když přijdou do obchodu, že chtějí „Dračák“, tak je nikdo na překlad DnD nenavede.
Z toho, co jsem pročetl, jsem pochopil, že vydávat u nás RPG hry je charitativní činnost. Proto jsou vydávané spíše fandovské kusy, které jsou pro pokročilejší hráče (většinou vycházející z FATE) a nad klasikou se ohrnuje nos. To také vysvětluje, proč Altar DrD 1.x zařízl. DrD+ ani DrD II nemohu brát jako plnohodnotnou náhradu. Pokud se však jedná o doplňkový příjem k výrobě deskovek, tak pak nepřekvapí, že hlavním měřítkem jsou osobní preference, nikoliv snaha o co největší finanční úspěch.
Naději na změnu tohoto stavu vkládám do Jeskyní a draků. Bojím se, abych nebyl zklamán jako u DrD II. Po prolistování DnD 5e mě obavy částečně opustily. V mnoha věcech jsem se cítil jako doma. Pokud by si tvůrci chtěli nechat poradit, tak bych jim doporučil, ale se maximálně drželi názvosloví z DrD. Anketa o pojmenování Rogue je dobrou ilustrací. Hráči by měli v příručce najít i své oblíbená povolání – Hraničář v mích družinách vždy patřil k nejoblíbenějším povoláním a nevím, jestli by hráči brali kněze za adekvátní náhradu. Alchymista už tak oblíbený nebyl, ale je to povolání, které by se pro kontinuitu mělo v základních pravidlech také objevit. IHMO recept na úspěch je vzít pravidla DnD 5e a zabalit je do obalu, na který jsou dračákisté zvyklí. Pokud by udělili ještě nějaký neoficiální hack na pravidla DrD 1.x (DnD 5e jsem jen proletěl, ale jsou tam stupně 1-20, bonusy a postihy-5/+5, namísto hodu na past k10 je tam k20 – oproti převodu třeba do FATE to bude mnohem jednodušší), tak by se s tím dala využít hromada materiálů, která vyšla.
Pokud to shrnu – ani v roce 2016 není na českém trhu běžně k dispozici hra, která by pro naší družinu nahradila DrD 1.x. A netuším, co bych měl doporučit koupit začátečníkům, kteří by chtěli začít hrát. Snad Kouzlem a mečem, ale ten se nehodí na delší hraní a je už také vyprodaný.