Ahoj,
nejsem typický diskutér na kostce, měl jsem jen pár nevýznamných příspěvků na rpg fóru. Ale tohle téma mě donutilo zareagovat. Což myslím o něčem svědčí samo o sobě. :-)
Na úvod bych chtěl poděkovat těm, kteří se chtějí vrhnout do DrD 1.7. Doufám, že je to nadšení hned neopustí, protože to vidím na projekt na 2-3 roky. Ale pro českou RPG scénu to znamená hodně.
DrD 1.x jsem se seznámil na táboře a pak začal pravidelně hrát v druhé polovině 90.let na základní škole. Z 27 žáku nás hrálo 9. Z toho usuzuji, že v té době hrálo DrD spíše desetitisíce lidí než tisíce. Pak jsme si na chvíli odskočili k Shadowrunnu, ale s Asterionem jsme se vrátili opět k DrD. Vzpomínám si, že v té době bylo minimum teoretických textů a tak jsem jako PJ často trval pedantský na znění pravidel.
Na střední jsem už takovou družinu nenašel a můj herní útlum trval až do konce vysoké, kdy si chtěla DrD vyzkoušet jedna spolužačka. To mě nakoplo, sehnal jsem další skupinu. Zjistil jsem, že za těch 10 let se RPG scéna dramaticky proměnila. Začetl jsem se do teoretických textů a dost změnil způsob hry, jak jsem ho vedl. Tentokrát jsem sáhnul po Tárii, protože zatím co předtím jsem obdivoval robustnost, v dnešní době již nemám sám čas na to studovat svět hodiny. A hráči taky ne. Namísto hraní každý den teď bylo fajn, když jsme se sešli jednou za měsíc. Bohužel v současnosti mám zase útlum, protože řeším další problémy, ale asi před půl rokem jsem slíbil, že dám dohromady nějaké dobrodružství ve Fate Rozcestí. DrD II si kamarád s nadšením koupil a po návratu do Bílého hradu skončilo na četném místě na poličce. Sice jiný styl byl družinkou přivítaný, ale měli jsem problém pochopit pravidla. Když jsem si přečetl Rozcestí, tak mi přišlo že tam je všechno co asi chtěli dát autoři do nového dračáku, ale je to psané srozumitelným způsobem.
Anketu jsem vyplnil, rád bych k tomu ještě dodal pár postřehů, byť je mi jasné, že mé názory nejsou úplně reprezentativní. Myslím si, že na DrD 1.7 čekají dvě skupiny hráčů:
1) nostalgici – ti, kteří začínali hrát na škole jako já. Chtěli by si zážitky zopakovat, ale dnes by se jim hodilo něco méně náročného, protože mají práci, rodinu,… a prostě nemají čas studovat stostránkové příručky.
2) Nováčci, kteří hledají DnD v češtině a v běžné distribuci na nic takového dnes nenarazí. DrD+ ani DrD II nejsou přímými nástupci DrD 1.7. Když jsem přemýšlel nad tím, s čím bych začal se synovci, kteří se začínají blížit hernímu věku, tak mě spíše napadlo Kouzlem a mečem.
Zdá se, že to jsou dvě skupiny, které mají rozličné zájmy. Já si naopak myslím, že požadavky obou skupin jsou celkem ve shodě.
Co by se teda mělo změnit a co zůstat?
1) Důležité je zachovat atmosféru a známe věci. DrD je klasické fantasy RPG, kde hlavní roli hraje družinka postav s archetypálními povoláními. Myslím, že to vedlo k sounáležitosti členů družiny, že se jeden musel spoléhat na druhého a byli situace, kdy bylo řešení bez určité specializace těžké.
Ikonické věci jako rasy, povolání (a jejich základní náplň), příšery (poletucha, sliz zelený,…), lektvar rudého kříže,… To všechno může projít určitými úpravami, ale myslím, že by to v nějaké podobě mělo v nových pravidlech zůstat.
2) Změnit systémové jádro, ideálně všechny hody sjednotit na hody na past. Vyhodit věci jako je přesvědčení, únava, naložení, druhy brnění podle velikosti (!), dovednosti. V úrovních jsme se snad nikdy nepřehoupli přes 10. (kromě jednoho dobrodružství, kdy jsme se dohodli, že si chceme vyzkoušet hru na 36.úrovni). Dokážu si proto představit redukci pravidel do jednoho dílu. Co by se tam mělo zato přidat by jsou vzorové postavy (6-10) pro rychlý start.
3) Podpora příběhovějšího hraní. Vydávané dobrodružství se postupem času měnila – nazval bych to cestou z Karaku do Tárie. Samotná pravidla tento posun moc nereflektovala. Určitě by měla zůstat zachována možnost pomocí pravidel vykostit podzemní kobky, ale hodilo by se přidat rady PJ pro příběhovější hraní a i postavám přidat nějaké schopnosti, které by jim umožňovali řešit situace jinak než bojem. A samozřejmě zrušit rozdělení pravidel na části na boj a mimo boj. :-)
Mé odpovědi prosím berte jako doplnění dotazníku. Nechci se zaplést do odborné debaty. Snažil jsem se vyvarovat slov, která mě jednak uráží a druhak nevím, co znamenají. :-)