Podle mě:
Píše:
- je tu sacne na verzi 1.6 ci uz musime udelat upgrade
Aktuálně to má spíš nostalgickou/tradicionalistickou hodnotu, než hodnotu úspěšné konkurenceschopné hry. Tedy jako PDF, které si může někdo za malý poplatek koupit to určitě smysl má. Z nostalgie pro jeho bývalé fanoušky a pro novou generaci, aby měla představu, jak se tenkrát hrálo a jaké byly kořeny RPG v ČR. Není to imho malá hodnota.
Upgrade DrD ale má větší šanci na úspěch než úplně nová hra (York by mohl vyprávět...)
Píše:
- je komunita dostatecne silna na reinkarnaci
- je tu ochotny do toho nekdo jit
- pokud to pustime ven, musi byt sit heren, pj a musi se masivne dat do propagace
Toto spolu souvisí. Komunita jako celek nic pořádného nevivine. To jsme viděli na projektu DraciDoupe.cz, jak se snažili komunitně bez vedoucí síly vylepšovat DrD, až to úplně umřelo. Nebo projekt "pojďme komunitně přeložit Apocalypse World" a jiné. Všechny úspěšné velké projekty (překlad D&D 4e, 5e, Forgotten Realms, Fate Core, FAE, KaM, Střepy snů, Fate: Rozcestí i Yorkova Dakkara a DrD 1.9) vždy stály na pár jednotlivcích, kteří hnali projekt dál do úspěšného konce.
DrD se ale vůči jmenovaným projektům liší svou unikátností v tom, že má u nás obrovskou tradici. Podobně jako D&D ve světě je třeba brát velký zřetel na jeho bývalé i současné fanoušky, aby ten projekt měl úspěch. Aby zkrátka nové DrD mělo ducha tradičního DrD. Jistě, musí být určitá oficiální autorita, která rozhodne, kam až je možné zajít, aby se projekt zcela nerozpadl, protože současná komunita DrD je imho dost roztříštěná a má různorodé představy o nové verzi DrD. Přece jen má Dračí doupě tři zcela odlišné inkarnace (D&D jen dvě: 4E a "ty ostatní"), což je další úskalí. Z popularity lze ale usoudit, že pod pojmem Dračí doupě si lidé stále nejvíc představují a mají v oblibě DrD 1.6.
Imho ideální by byl extrémní veřejný playtest (ne ta parodie veřejného playtestu, co byla u DrD II), založená na domácích i veřejných hraních. Uzavřenost vývoje pravidel je v dnešní době cesta do pekel. Na netu existují stovky RPGček, mnoho z nich zcela volně dostupných. D&D 5e i Fate Core ale ukazuje, že když jsou pravidla hodně dobře udělaná, tak si lidé rádi zaplatí za kvalitní tištěnou verzi. Čili nemá smysl stavět obchodní model na "neznámém obsahu", ale na přidané hodnotě tištěné verze vůči PDF zdarma či za směšnou cenu.
Podpora heren a obchodů je důležitá i v tom směru, že jedině skrz ně lze prosadit mainstreamově hranou hru.