LokiB píše:
Případně si to s hráči vyjasnil. Zase ... když s těmi lidmi hraju tak dlouho, jak hraju, tak ono se to usadí postupně samo do rovnováhy, když nejsou lidé nevstřícní.
já jen, že mi třeba trvalo asi dva roky, než mi jedna hráčka řekla, že ostatní tři hráči ji od začátku kampaně shazují, hlavně její nápady, i když to ve hře všichni berou jako pošťuchování mezi postavami, tak jí to vadí. A následný rozhovor s ostatními opravdu potvrdil, že si tohle své chování vůbec neuvědomují.
Přitom to bylo v době, kdy jsem už věděl, jak vést hry a na co si dávat pozor, a stejně mi to uteklo. Ne že by každý musel být tak nevšímavý jako já, spíše jsem chtěl ukázat, že některé věci hráči sami od sebe neřeknou a ostatní si můžou myslet, že jim to tak vyhovuje. (Přitom ta holka vypadala jako celkem průbojná). No nic, jen jsem se ptal. Jestli sis toho všímal už dřív, jsi na tom rozhodně lépe než já :-)
Jinak já hraju se třemi, maximálně s šesti hráči. Ve třech je to sice snazší, ale třeba i pěti si to už víc hlídám. A to mám pravidla, která dávají každému hráči jednu akci a její vyhodnocení na scénu, která mi s tím trochu pomáhají. No nic.
LokiB píše:
Ale vážně ... mi přijde dost laciné z toho vinit systém. stále si myslím, že obecně kdo chtěl, tak u RPG zůstal, at již u jiného systému, nebo u DrD, nebo upraveného/vlastního. Nesdílím tvůj pohled, že byly masy lidí, kteří moc chtěli RPG hrát, jen nezkousli DrD ... ano, byli takový, ale nejsou to takové masy, jak tvrdíš ty.
Řeknu ti jednu věc - na deset takových lidí (obvykle holek) připadají dvě, kterou se mi podaří donutit, aby si nějakou takovou diskusi alespoň přečetly, a jednu z nich přiměju i k napsání vlastního názoru. Ostatní mi říkají, že to (pro ně) nemá cenu řešit, že nestojí o poslouchání toho, jak pravidla nepochopily a vůbec o to dohadování.
Takže kdybych vycházel z toho, kolik lidí mi to řekne samo od sebe, tak bych došel ještě k 5× vyšším číslům odpadlých hráčů. A vlastně o nich vím jen díky tomu, že se je cíleně snažím najít a přesvědčit k druhému pokusu, jinak bych o nich taky netušil. Taky bych netušil o tisícovkách, možná desetitisícovkách hráčů, kteří hrajou to, čemu říkají RPG a co je RPG na netu, občas to čemu Sirien říká "sdílené psaní příběhu", a přitom polovina z nich vůbec neví, že existuje něco jako stolní RPG. Osobně mi to přijde neuvěřitelné ještě teď, a to s těmi lidmi mluvím.
Takže pokud jde nějaké skutečné počty hráčů, kteří u DrD zůstali a které odradil, a kteří si hu upravili - fakt nevím. Můžu vycházet jen z kusých údajů a dvou dotazníků, které byly předloženy hráčům DrD, tedy už přebrané skupině respondentů - ale ani v nich si DrD nevede nějak úžasně, tedy kromě rovnoměrného rozdělování hráčů do různých táborů :-) Občas mám dojem, že pokud náhodně vezmu tři hráče DrD, zaručeně najdu alespoň jednu věc, na které se zásadně neshodnou :-)
Ale pokud nebudeš psát věci jako "Kdo chtěl hrát RPG, ten nechuť k DrD překonal/obešel", tak já nebudu psát, že DrD odradilo dvakrát víc lidí, než přitáhlo. Souhlasíš? :-)
LokiB píše:
Vogo ... většina lidí tady píše "mě", když má psát "mně" ... na to jsem si už skoro zvykl, i když u každého druhého postu skřípu zuby ... tohle je ovšem výjimka :)
To je tak, když chci jednou napsat "mne". Před lety jsem dostal za tohle sodu a teď v tom udělám chybu jen v 1% případů, když mi padnou dvě nuly na k%.
LokiB píše:
A v čem přesně byl problém odehrát to jako "ok, vyšli jste s obtížemi ven, tam se ukrytí před nepřízní počasí i nepřáteli vyspali, kouzelník si připsal 2 životy a můžete pokračovat."?
Já si nevzpomínám, zda jsme to dohrávali nebo ne, ale asi ne. PJ totiž nechtěl, aby na jednoho z nás útočily dva nepřátelé, protože to znamenalo -3 na obranu (v mém případě místo bonusu +1 za štít), takže bych měl obranu jen 1 a to by mě velmi snadno zabily taky. Navíc když by měl kouzelník 2 životy, tak co dál? Jít znova do jeskyně, kde před pár hodinami málem zemřel na první krysu? To by přeci rozumný člověk / elf neudělal.
Navíc jsme se pak opravdu báli, že nás zabije jakákoliv další potvora, protože všechny další potvory byly silnější než krysa. Teď mě zpětně napadá, že PJ asi zapomněl započítat kryse postih za velikost... nebo jestli v těch pravidlech ještě nebyl, to nevím.
Ale vážně si představ situaci našeho PJ. Hraje podle pravidel, udělal jeskyni, o které si myslí, že je celkem jednoduchá, s nejslabšími nepřáteli, a přitom na první hod zabije jednu ze dvou postav. Co teď? Ubrat nepřátele, kterých je i tak málo? O co pak v jeskyni půjde? Fixlovat hody? Přidat kouzelníkovi obranu nebo životy, když to pravidla výslovně zakazují? Hrát dál a prostě doufat, že to hráčům bude padat dobře? Připravit se na to, že první jeskyně spotřebuje tři postavy?
Tady by mě opravdu zajímalo, jak si tu další hru představuješ.