Spouštěč je akce, událost nebo účinek, který umožňuje provést spuštěnou akci. (Některé schopnosti vyžadují spouštěč, ale jsou volnými akcemi nebo nejsou vůbec akcemi).Dva typy akcí, příležitostné akce nebo okamžité akce, vyžadují spouštěče.
PŘÍLEŽITOSTNÁ AKCE
* Spouštěč: Příležitostné akce umožňují provést akci jako reakci na nepřítele, který snížil svou pozornost. Příležitostný útok (viz PHB, str. 290) je typ příležitostné akce, kterou může provést každý účastník souboje. Příležitostné útoky spustí nepřítel, který opustí tvé sousední pole nebo sousední nepřítel, který provádí cílený útok na dálku nebo plošný útok na dálku.
* Jen jednou za tah účastníka souboje: Nemůžeš provést víc jak jednu příležitostnou akci v tahu každého jiného účastníka souboje. Ve svém vlastním tahu nemůžeš provést příležitostnou akci.
* Přerušení akce: Příležitostná akce přerušuje akci, která ji spustila.
Existují dva druhy okamžitých akcí: přerušení a reakce. Určitá pravidla platí pro všechny okamžité akce, ať to jsou akce přerušení nebo reakce.
OKAMŽITÁ AKCE
* Spouštěč: Každá okamžitá akce, obvykle schopnost, uvádí svůj vlastní spouštěč. Příprava akce (viz PHB, str. 291) je je způsob, jakým si může nachystat okamžitou akci každý účastník souboje.
* Jednou za kolo: Můžeš provést jen jednu okamžitou akci za kolo, buď okamžité přerušení nebo okamžitou reakci. Pokud jsi nepoužil okamžitou akci od konce svého posledního tahu, můžeš ji provést, když ti to dovolí spoštěč. Ve svém vlastním tahu nemůžeš provést okamžitou akci.
* Přerušení: Okamžité přerušení ti umožňuje zasáhnout, když nastane určitá podmínka daná spouštěčem, a jednat ještě před vyřešením akce, která spouštěč vyvolala. Pokud přerušení znemožní spouštějící akci, je ona akce ztracena. Například na tebe nepřítel zaútočí cíleným útokem nablízko, ale ty použiješ schopnost, která ti umožňuje přesunout se pryč jako okamžité přerušení. Pokud pak na tebe nepřítel už nedosáhne, je útočná akce nepřítele ztracena.
* Reakce: Okamžitá reakce ti umožňuje reagovat na spouštěč. Nastalá spouštěcí akce, událost nebo stav se kompletně vyhodnotí před tím, než budeš reagovat, pokud nemůžeš přerušit pohyb tvora. Pokud tvor spustí tvou okamžitou reakci během pohybu (například vstupem do tvého dosahu), použiješ svou akci před tím, než tvor dokončí svůj pohyb, ale až po tom, co se pohnul aspoň o 1 pole.
Okamžitá reakce může přerušit jiné akce, které účastník souboje vykonává po spouštěcí akci. Pokud ti například určitá schopnost umožňuje zaútočit jako okamžitou reakci na útok, který tě zasáhl, zareaguješ dřív, než nestvůra, která tě zasáhla, může udělat něco dalšího. Pokud má nestvůra schopnost, která umožňuje zaútočit na tebe dvakrát jako standardní akci a první útok tě zasáhne, můžeš provést okamžitou reakci ještě před druhým útokem.
P.S.: Účinek = efekt = překlad angl. effect