Argonautus:
Pokud vidíš tu figuru v mém příspěvku, tak ji asi musíš vidět opravdu všude.
To, že se někomu nelíbí nějaké dílo, protože je pro něj ideově nepříjemná jeho myšlenka, je přece naprosto normální a v pořádku.
Myslím, že nikomu dnešníma očima normálnímu se nemůže líbit Triumf vůle, někomu, kdo není radikální levičák, tomu se nemůže líbit Křižník Potěmkin, kdo není radikální pravičák, tomu se nebude líbit Zrození národa, člověk s odporem ke křesťanství nebude číst dětem Broučky, s odporem k socialismu Ferdu Mravence.
A znovu opakuji, to je naprosto normální, a není to chyba ani těch lidí, ani těch děl. U těch filmů jsem viděl jeden, druhé dva ne, a myslím, že bych se z nich poblil. Ale jsou to všechno díla, která ovlivnila kinematografii, obsahují ikonické, citované scény, a můžu je klidně jmenovat, s tím, že lidí ví, nebo snadno zjistí, co to je zač, i když jsou dost staré, aby zmizely v propadle dějin. Ne, ty filmy nemůžou být "špatné", jakkoli si to můžu myslet o jejich myšlenkách. A ty knížky jsou klasiky české autorské pohádky, to fakt.
Samozřejmě, lze naprosto legitimně namítnout, že spoustu filmů je apolitických, ambivalentních, nebo ideově pestrých. Ale musí být, aby byly kvalitní? Pokud ano-tak už je to ideový požadavek. Tvůrci mají právo zapálit se pro jednu myšlenku a vystavět na ní dílo. Ano, omezí si tím publikum-i to je jejich právo.
Pokud se od toho člověk není schopen odpoutat (a to není nic lehkého, sám to neumím), a přesto na ten film jde, pak by se neměl divit, že se mu nelíbil a hejtovat ho. Šel na film, který se mu programově ani neměl líbit. Je to stejné, jako by šel na film žánru, co nemá rád.
A pak je tu staré přísloví "Kdo chce psa bít, hůl si najde." Takže pokud by takový film nebyl naprosto dokonalý (a nikdo neříkal, že Elysium je dokonalý film, to není ani náhodou), tak si naštvaný divák najde spoustu "neutrálních" chyb, kterých by si jinak ani nevšiml. Nechce si přiznat, že se mu film nelíbil hlavně protože s ním nesouhlasí (s čímž by neměl mít problém, ale většinou ho máme, tak to bývá), tak nafoukne ostatní chyby. Nebo je udělá z věcí, co chybami nejsou. To si troufnu skutečně smést ze stolu.
Ale abys neřekl:
Architektura Elysia a Miliardáře je podobná. Nevím o tom, že by to někdo popíral, nebo si to "nechtěl přiznat". Je to architektura jedné architektonické školy, a v recenzích na Elysium najdeš spoustu srovnání s jinými díly této školy. Pravda, obvykle dospělejšími.
Reklama na Obamacare? Pch. Zdraví je opravdu asi nejvýraznější benefit občanů Elysia, ale taky tam je kvalitní strava, životní prostředí, právní výsady atd. Tohle není Obamacare (slabý to stín poměrů v Evropě), ale něco mnohem obecnějšího. Jestli ti to připadá absurdní, tak prosím. Ale je to opravdu politický protest.
Jersonovo skóre? OK, žádné terno v tomhle, gravitace na Elysiu je patrně udělaná magicky. Bojové exoskelety? Kde je problém? Tohle si dovedu živě představit, že budeme za pár let opravdu mít. Sestřelení lodi ručním raketometem? OK, nedovedu si představit, jak to skutečně technicky vyřešit, ale v každé space opeře vidím větší kraviny.
Akční scény? Objektivně uznávám, že jim neholduji, takže nemůžu soudit.
Kdo je hlavní záporák?
Záběr na děti na rozkvetlé louce? Tím se myslí ten běh k lékařským lodím? To jsem tedy vnímal spíš politicky, než cituplně.
SPOILER: Sebevražda hlavního hrdiny je jistě cituplný moment, ale zas netrvá nijak dlouho a směřuje to k němu celkem nevyhnutelně celou dobu. Za extra citovou vydíračku bych to neoznačil.
Stačí?