Ok. Takže. Solo: Star Wars story.
Následující text NEOBSAHUJE spoilery, nicméně obsahuje rámcový popis děje, dějové osnovy a gradační křivky - pro většinu lidí by to mělo být ok, pokud ste ale anti-spoiler puristi co nechtějí o filmu předem vědět nic a ještě jste ho neviděli, tak možná radši dál moc nečtěte.
Začátek filmu se mi líbil a vypadal fakt nadějně - pochopili chyby Rogue One, takže na začátek dali pár (fakt jen pár a nescrollovacích, ale přesto) titulek s úvodním kontextem a po nich skipli rovnou do akce, během akce se v pár záběrech na okolní planetu a po chvíli v pár řádcích dialogu vysvětlí situace jak v Galaxii tak u Hana, ihned naváže další akce, která uvede celou zápletku a nakopne dění a dá to nějakou naprosto smysluplnou motivaci k nějakým věcem do budoucna, pak tam je nějakej časovej odskok, bitva na nějaké planetě kde se opět v rámci akce a kombinace dialogů a "show not tell" představí další postavy filmu a dojde tam k nějakému posunu toho Hanova osobního příběhu, to pak plynule přejde do klasického ale dobře udělaného "train job heist", tam se opět dějí nějaké další věci... střídají se tam akční scény kde se něco děje s dialogově/plánovacíma scénama které mají spád, je to v podstatě takový "action leverage" žánr, což je odpovídající tomu na co člověk jde a co čeká že dostane, není to žádná orgie nepředvídatelnosti, přesto tam nějaké momenty překvapí a drama má skutečné sázky a ne všechno vyjde a odvíjí se tam nějaká Hanova vcelku logická, smysluplná atd. origin story.
Herci sou ok, přijde mi že to Fuka v kritice trochu přehnal - týpek co hraje mladýho Hana mi přijde ok, nějak "křečovitě wannabe Fordovský" mi to nepřijde, že hraje mladýho a ještě trochu naivního a ne zcela zkaženýho Hana mu věřim a ta postava je napsaná dobře, Chewbacca je ok, dokonce se účastní nějakých dialogů, Hanova ženská partnerka dobrá, ostatní postavy dobré nebo v pohodě.
...potud ten film fakt dobře funguje. Důkaz je i to že výše popsané ve skutečnosti zabralo první... nevim, maximálně třetinu, ale možná jen čtvrtinu filmu, fakt to mělo tempo, spád, drama, vývoj postav, vztahy i s nějakou dynamikou, všechno dobrý a kdyby ten film dojel v tomhle stylu a nepřines nic dalšího, tak má u mě solidní 4*, kdyby to pak ještě dál vygradoval tak dostane klidně i 5. Jenže to se nestalo.
Právě naopak místo toho po tom train jobu film skočí do nějaké další dialogové pasáže, v níž jsou opět nějaké lehce překvapivé věci (resp. ukáže se že aniž by bylo něco "revoluční" tak ten film šel jinou cestou než "naprosté klišé", což je vlastně super), ale objeví se tam první trhliny - v téhle pasáži jsou najednou dané různé implicitní přísliby, které ten film ale nakonec totálně failne naplnit (typu "tahle postava má zjevně cool historii, která ale nakonec ve filmu vlatně není vůbec zmíněná" atp.)
Následně se děj přenese na další planetu kde potkáváme Landa a... a začnou se vršit shity.
Zaprvé od tohoto momentu už ve filmu nikdy nepotkáme žádné drama s funkčními sázkami - doteď dobře budované napětí ve třetině filmu prostě najednou totálně přestane fungovat a gradace imploduje, protože situace které se začnou objevovat najednou nemají možnost reálného neúspěchu (=je zjevné, že by film neměl jak pokračovat, pokud všechno o co jde je jestli Han zemře nebo ne a sme v půlce jeho origin story filmu, tak prostě nezemře, tečka, zbytečné se snažit ve mě vzbudit nějakou obavu).
Zadruhé do tohoto momentu dávaly všechny akce smysl. Předchozí train job heist byl vykreslenej jako uvěřitelně promyšlená zločinecká operace, bylo vidět že to nebylo "jen tak", že ty zločinci museli sehant potřebné zdroje, informace, vytvořit nějakej relativně složitější plán jak to provést aby jim to prošlo atd. Od téhle chvíle se veškeré akce a složitost dění degraduje na "jdeme na místo X, provedeme Y, uspějeme a jedeme dál" - nic víc. Asi jakobyste sledovali film o vyloupení banky a místo Oceans 11 (Dannyho parťáci) ste viděli film o tom jak si týpci večer řeknou "vyloupíme banku / tak jo!", dou spát, ráno vstanou, dou do banky, odstrčej pokladní, naházej kasu do pytle a odejdou a to by byl doslova celej děj filmu o vykredení banky.
Bohužel, některé ikonické momenty spadly právě do této pasáže, takže např. celý pro Hana Sola ikonický "Kessel run in 13 parsecs" je totálně o ničem - postavy doletí na Kessel, tam se něco děje, pak potřebují rychle pryč a Han prostě odletí Kessel in 13 parsecs. A nejhorší je že to vlastně ani neni jeho úspěch protože celou tu trasu pro něj vypočítá někdo jiný (a není to ani Chewie) a Han jen zmáčkne tlačítko START (a jediný důvod proč to neudělá Lando je, že tou dobou z nějakého dost slabého důvodu zrovna pilotuje Han a ne Lando). A takových momentů tam je bohužel víc.
Zatřetí ten film se najednou začne strašně křečovitě snažit. Ve všem. Větší, úžasnější, počítačově-grafičtější... a bohužel tím naprosto opustí spoustu základních Star Wars premis a v podstatě začne drobnými, ale otravnými způsoby provádět hereze proti tomu co mají Star Wars být.
Droidka L5 je naprosto ubohej pokus navázat na oblíbenost cynického droida z Rogue One. A je naprosto debilní. Zaprvé je ustanovené že ve SW není sebeuvědomělá AI (a i postava R2D2 se nedostane nikam dál než do šedé zóny...), přesto L5 je v podstatě lidská postava. Zadruhé celý ten její navazující feministicky hysterický (doslova, tohle není narážka na feminismus, L5 je prostě hysterická) charakter je otravnej a její touha po Marxistické droidy osvobozující revoluci nemá ve SW co dělat.
Celá grafika Kessel run je vizuální demence. Jedna věc je když Han v Impériu prolétá hustým (!) asteroidovým polem a narazí tam na nějakého asteroidového červa (!), druhá věc je když se Millenium Falcon najednou propadne z "vesmíru" nějakým Planescape portálem do nějaké WTF nemateriální fantasy sféry kde... v podstatě to celé působí jak divoká honička v ponorkách a dít se to pod mořem na nějaké planetě tak ok, ale v ten moment prostě vůbec nemáte dojem že někdo letí vesmírem, ale nějakou hustou mlhou kde jsou všude Beholdeři a obří krakatice and shits. A opět tam je nějaké drama a sázky které nefungují protože "buď uletíme nebo Millenium Falcon vybuchne a všichni umřeme" není divácky uvěřitelná sázka.
Pak se to dostane do závěru, tam je nějaká vcelku nudná dialogovka kde najednou postavy různě mění motivace aniž by člověk nějak moc chápal proč, Han tam je vykreslenej jako mnohem větší dobrák než by sedělo a začne hrát za stranu u které nedává moc smysl proč to dělá, jak sem psal že se dřív objeví nějaké přísliby (minulosti, skrytých motivací) které nejsou naplněny tak tady to nenaplnění začíná fakt bolet...
...pak tam je nějaká finální akce, která je ve skutečnosti vcelku dobrá a hezky udělaná (...a... dobře, no spoilers, ale je tam fakt hezký tribut jednomu dalšímu Hanovu ikonickému rysu), ale tou dobou už se člověk tak nudí a vlatně ho tak moc nezajímá jak to dopadne, že to už nemá šanci něco zachránit.
Ten film neni špatnej - ale skoro bych v tomhle případě spíš řekl, že "bohužel neni ani špatnej". Jen prostě ve třetině najendou přestane bejt zábavnej a zajímavej a aniž by provedl nějakou hroznou herezi nebo odpornost, tak prostě nějak dojede do konce na naprostou setrvačnost.
A když nad tím tak přemýšlím tak mi to hodně připadá jakoby tam byly nějaké tvůrčí problémy a tu první třetinu udělal člověk X (scénárista, režisér...) kdo se pak nedohod se studiem (nebo někym) a ten zbytek pak dopatlal někdo jinej kdo vlastně nevěděl co dělá.