Víte, mě to celé připadá nako dosti zamotanýá debata, hlavně když začnete srovnávat RPG s koníčkem a měřítkem zábavy.
Zkusím to ukázat na příkladu přes své oblíbené modely. Mějme jako výchozí materiál papírový model (jako zástupný prvek pro DrD) a plastovou stavebnici (pro nějaké novější RPG)
Jeden konkrétní model bude odpovídat jedné odehrané hře.
Jak plastových, tak papírových modelů bylo postaveno hodně. Člověk se může rozhodnout pro jeden materiál a stavět z něj modely. Nemusí vůbec vědět o jiném materiálu.
Ale pak nastane problém. Člověk co doteď dělal jen papírové modely, docela jednoduché, přijde k jiným modelářům a řekne "papír je na modely úplně skvělý, je to ten nejlepší materiál co znám". Všichni se na něj podívají jak na debila (bez prominutí) a zeptají se ho, zda někdy vůbec zkoušel postavit model z plastu od Tamie, a případně ho doplnit kovovými kousky. On řekne že ne, ale že na materiálu nezáleží.
No, nakonec se ostatním podaří dostat ho na výstavu modelů (tedy ukázat mu, jak hrají oni, v našem příměru). Na výstavě uvidí mraky plastových modelů s neuvěřitejně jedmnými detaily, které jsou jasně lepší než jeho nejlepší papírové modely. Prostě hlaveň půl milimetru v průměru včetně nábojů ho nikdy ani nenapadlo stočit z papíru a vystřihnout. Nikdo mu nemusí říkat, že jsou tyto modely lepší - řekne to sám a zcela nezakrytě.
Když se vrátí domů, má dvě možnosti. Buď je mu jedno, že jiní mají tak dokonalé modely, bude si stavé ty své z papíru a stačí mu to. Určiě ale už nebude říkat, že papír je na modely nejlepší materiál.
A nebo mu to jedno nebude, chtěl by stavět také takové nádhermé modely, ne pro provní cenu v soutěži, ale protože je to prosněš nádhera, zvládnout něco takového.
A tady má opět dvě možnosti. V první případě přejde na plastové stavebnice, naučí se je bavit (to u papírových dělal nemusel), zvládně výrobu vlastních plastových kousků a časem bude mít taky dobré až skvělé modely, které mu budou dělat velkou radost.
Nebo zůstane u papíru a řekne si "chm, plast ... ale nejlepší kakonové hlavně a nábojové pásy si koupí už hotové z kovu, to můžu udělat taky."
A zkusí vylepšít své papírové modely, střihat přesněji, naučí se trochu barvit, aby papírovému povrchu dodal patinu, napadne ho jak udělat vystouplé nýty a to co fakt nedokáže vystřihnout si prostě koupí vyjiskřené z kovu. A nebo bude stavět modely takového typu či měřítka, kde tak jemné detaily nemusí řešit, a vhodně obroušená špejle s otvory je dost dobrá.
Výsledkem je dokonalý model, na který se plastaři podívají, vyvalí oči, a když uslyší "no, tohle je skoro celé z papíru. Po vodě? Jasně že to pluje po vodě, dobré prolakování to řeší, no a ty hlavně kakonů jsem koupil už hotové, to bych z papíru nezvládl / to je udělané ze špejle, provrtal jsem ji" ... tak jim ty oči skoro vypadnou. Ještě se zeptají, kolik to dá práce - hodně, ale to plastové modely taky. Kdo je více uspokojen nelze rozhodnout, je to jeden dokonalý model z naprosto neuvěřitelného materiálu proti dvěma modelům postavým za stejnou dobu, které jsou také dokonalé, ale z uvěřitelnějšího materiálu.
Tyto dva (s první typem) tři druhy lidí se dají snadno aplikovat i na hráče RPG. Někteří nemají chuť trávit půl roku nad tvoření něčehodokonalého, když za tu dobu stihnou padesát jednoduších, ale vcelku dobrých výtvorů. Někteří přejdou na novou, jednodušší techniku. A další si upraví tu svou, případně přiberou pár jiných prvků, nebo je ve své hře nepotřebují.
Ve výsledku to znamená, že někomu jde o to postavit velkou armádu mohutnou na pohled, ze kterébude mít radost, někomu stačí jen pár kousků, které jsou dakonalé i pod lupou. Někdo si s tím chce dát hodně práce a zvládnout to, co je podle jiných nemožné, jiný si chce práci ušetřit. Někdo se chce porovnávat s ostatními, dalšímu je to jedno.
Takže si myslím, že Argonantus může snadno nechtít zkoušet jiný systém - nepotřebuje ho, a jeho k dokonalosti dobedená domácí úprava DrD předčí cokoliv, protože už pravidla stejně tak moc nepotřebuje. Jinému, se víc líbí, když pravidla dokonale odrážejí nějaký prvek a opravdu tento prvek řeší, t už je jakýkoliv. Další chtějí mít jeden universální systém, ve kterém by mohli hrát cokoliv, a jiní chtějí hlavně jednoduchost ... atd.
Závěrem - souhlasím s tím, že člověk, který nikdy nehrál nic jiného než jeden systém by neměl říka,t že tento systém je nejlepší a postačující pro všechno, že se dá libovolně upravit. Některé úpravy mohou být totiž velmi náročné ne rozdíl od jiných, které se k danému tématu víc hodí (jako se z papíru snáze staví kosmické lodě v obřím měřítku, které se skládají z rovných ploch, ale jemná a složitá konstrukce složená z hranatých trubek je dost náročná)
Na druhou stranu souhlasím s tím, že lze vyjít z jakýkoliv pravidel a hrát v nich skvělé hry, tedy hry, ve kterých se budou bavit i příznivci jiných systémů.
Zrovna tak si myslím, že někteří Vypravěči vezmou ze systému pár základních prvků, které pojmou po svém a snado vedou hru v jakémkoliv z nich, zatímco jiní jsou raději, když pravidla znají i hráči a v některých systémech se jim hraje o poznání hůře, pokud se chtějí pravidel držet.
Takže nesouhlasím ani s jednou z obecných tezí typu "pravidla nejsou podstatná / pravidla jsou rozhodující / DrD je špatné / ve FATE se dá hrát snadno cokoliv", ale ani s opakem těchto tezí.
Moje odpověď na nepřímou otázku položenou v úvodu zní, že u některých lidí je vliv článků, diskusí a zoušejí jiných her značný, zatímco pro další lidi je to ztráta času. Kterých je víc se neodvažuju posoudit.