Začal jsem po loňském jarním srazu RPGF, takže asi rok a půl.
S žetonkama je to jednoduché - do kastlíku nasypu nějaký počet zelených žetonků, většinou počet hráčů x10 nebo x15. Dokud tam budou žetonky, budu hráčů do cesty klást překážky.
Pak vezmu druhý kastlík, do kterého se budou dávat žetonky symbolizující postup v misi (protože úspwchy získané v misích a použité na jejich splnění sčítám dohromady - ze všech skupin - a když překročí určitý počet, tak posunu dál "velký příběh". Třeba předposledně, v misi 17, jsem si před koncem spočítal, že už chybí jen 20 bodů do odsažení 1000 bodů za mise, a to byl pro mě zlom, ve kterém jsem chtěl otevřeně ukázat existenci druhé nepřátelské organizace. Dopadlo to trochu jinak - někteří členové téhle skupiny nabyli dojmu, že nepřátele jsou jejich vlastní nadřízení v Omeze, a že nejspíš pracují pro špatnou stranu. Takže se to hezky zamotalo.
Do třetího kastlíku dám modré žetonky, aby bylo odkud brát. Těch zatím dávám tolik, aby jich bylo dost, ale lze je i omezit - pak byto třeba znamenalo, že až je hráči vyberou, tak se staně něco moc špatného - třeba záporáš spustí nějaký ďábelský stroj.
Nicméně - jakmile dojde na nějakou komplikaci, tak si hráč nastaví riziko a hodí. Když uspěje, vemze si zelené žetovnky, když neuspěje, vezme si modré (vynechám kritické neúspěchy, ty mají jinou barvu, ale jinak fungují podobně jako modré neúspěchy)
No a hráč se po akci rozhoduje, co s právě získanými žetonky udělá. Buď si je nechá, (a může se s jejich pomocí zlepšit, investovat do soukromých cílů - pokud tomu logika akce odpovídá - investovat do vybavení - opět, mlůže třeba najít zbraň nebo vozidlo, pokud se v kaci objevilo - nebo odložit pro případ nouze.) nebo je rovnou dá do kastlíku "naplnění mise". Nebo je rozdělí podle svého přání.
To samé udělá s neúspěchy, (jen ty nkdo "neinvestuje", i když je možné si snížit nějakou schopnost jako následek zranění nebo strachu)
A podle toho jak je použil by se měla scéna dokončit, byť to moc nehrotíme.
Tedy, skupina jede do odlehlého města, zataví je policajt a chce jim dělat potíže. Řidič se to rozhodne ukecat. A protože si věří, tak chce hodně riskovat, takže nejen že chce projet, ale taky se chce s poldou zkamarádit, vytáhnout, kolik jich na stanici je a ještě ho večer pozvat na pivo. Takže nastaví velké riziko, třeba 11 - to prostě řekne nahlas.
Pak začneme odehrávat vyjednávání, a protože riziko je velké, já hraju poldu jako dost nepříjemného. Jakmile odehrajeme určitý kus a dojde ke zlomové situaci, třeba hráč řekne "Strážmistře, kdy vám končí služba? Že bychom zašli na drink, já platím.", tak si hodí. Když to padne dobře, tak bude mít 11 úspěchů, dostane 11 zelených žetonů, dovyptá se na věci, které chce vědět, a pak to rozdělí. Protože informace slyšeli všichni, tak dá třeba 7 žetonů do splnění mise, dva investuje do toho, aby byl policajt jeho kamarád a dva si nechá, aby si za ně třeba vylepšil dovednost Vyjednávání. A jedou dál do města, a už ví, kde polodové teď budou, co hlídají, co nehlídají - prostě touhle akcí mají třeba pětinu překážek za sebou, tak by se to mělo projevit ve hře.
No a nebo to padne špatně, hráč si vezme 11 modrých neúspěchů a teď to začne - buď si je nechá, pak policajt vytáhne bouchačku a zatkne ho za pokus podplácení, najde u něj pistoli, takže i za nedovolné držení zbraně, atd. atd. A nebo je vloží do společného kastlíku, a pak policat pozatýká všechny, i když míra ošklivosti se mezi ně tak nějak rozdělí.
Samozřejmě tím to asi jen tak neskončí, protože všichni můžou v téhle scéně dál jednat. Takže spolujezdec to zkusí trochu ukecat, nastaví riziko třeba 5 a když mu to padne dobře, může eliminovat řidičovi pět neúspěchů, což se odehraje jako že poukáže na práva zadrženého a že je povoleno nosit zbraň a že pozvání na drik není úplatek, atd ... kdyby mu padl neúspěch, tak policajt zabásne i jeho jako spolupachatele.
A pak můžou pokračovat další hráči, někdo možná vytáhne zbraň (pak se to zkomplikuje, protože i když uspěje, tak poldu buď zastřelí nebo jen odjedou, ale herně by to ten polda nenechal jen tak. Takže jakmile by později ve hře někdo získal neúspěchy v jiné akci a odložil si je, tak by tam jako na potvoru byl tenhle polda, který po nich od té doby jde - aby to dávalo herně smysl.
Jinak samozřejmě se hráči můžou při neúspěchu rozhodnout, že na záchytku ne, že zaplatí pokutu a hlavně odevzdají zbraně, a budou souhlasit s tím, že se večer ohlásí na stanici, atd., takže budou moci vyšetřovat dál, i když s omezením. A pokud do kastlíku "naplnění mise" odložili jen neúspěchy, tak je později budou muset eliminovat - nebo jim tam zůstanou jako komplikace do příště, které použiju nějak jinak, už ne nutně ve vztahu k tomu poldovi (ale když by to dávalo smysl, tak to nějaký vztah mít bude)
Jo, jedna věc - než aby si hráči všechno naházeli dopředu a pak se jednalo je mnohem lepší, když se odehraje kousek, hodí, podle výsledku se odehraje reakce a pak dostane prostor další hráč, dokud se nevystřídají všichni, přičemž popis výsledků se může hrát klidně na dvě kolečka, pokud bylo riziko hodně velké. Naopak při přestřelce si můžou všichni najednou nastavit riziko, najednou hodit a pak popisovat co kdo dělá.
Vysvětlil jsem to dostatečně? KDyžtak se klidně ptej.