Dojmy z prvního pokusu
V sobotu jsem poprvé hrál Lincoln, tak se sepíšu průběh tak jak si ho pamatuju (nahrávání se nepovedlo) i s nějakými komentáři a rozhodnutími, které jsem během hry udělal.
Měl jsem čtyři nové hráče a jednoho už zkušeného (Jarika - A81), kterého jsem původně nezamýšlel zapojit, ale protože další dva hráči hru odřekli, tak místo pro něj bylo. (Šerifa hrál Mrkew, další tři hráče jsem poznal den předtím na seznamovacím srazu v hospodě.)
Čtyři postavy - šerif, agent FBI, doktor a výzkumnice. Nikdo z hráčů neměl větší problémy pochopit koncept postavy, všichni byli docela zkušení, z nabízených aspektů si vybrali. Jen hráčka výzkumnice změnila zasazení své postavy s tím, že už nějaký čas pracuje v lincolnské nemocniti jako laborantka, takže je napůl místní.
Dál jsem je nechal určit, zda jsou jejich postavy zvěstem nakloněné, skeptické, nebo něco mezi. Kromě výzkumnice byli všichni skeptičtí, takže dostali náhodně vybrané tři zvěsti tak, aby se týkaly případu, který měli řešit, a dvě volné otázky na zjištění podrobností o těch zvěstech. Výzkumnice dostala sedm zvěstí, půlka místních, půlka zvěstí, které lze zaslechnout po Státech. agent FBI dostal jen tyto "vnější" zvěsti, šerif a doktor dostali místní zvěsti. Nevím přesně jaké, rozhodil jsem to náhodně.
První scénu jsem rozehrál s šerifem, kterému zavolal starosta, aby se ho zeptal, co jako bude dělat s těmi povídačkami. Šerif se tvářil, že nic, tak dostal za úkol to "nějak vyřešit, blíží se přípravy na Den nezávislosti" (herní datum bylo 5. května, a já si pletu červen a červenec, no což). Šerif chtěl čekat na nějaký písemný požadavek od starosty, takže jsem mu zavolal znovu, abych ho popohnal. Šerif chtěl nechat zvednou telefon svého zástupce, tak jsem řekl, že ten ještě nepřišel do práce.
Dále přijel agent FBI. Chtěl vystupovat inkognito, jako že si zde míní koupit dům. Nechal jsem ho udělat test na první kontakt, použít svůj aspekt (a nevyčerpal ho), a vytáhl si dvě komplikace. Takže od té chvíle ho všichni oslovovali "agente", protože tak prostě vypadal a působil na ně. Tolik k jeho krytí. Nicméně i tak se dozvěděl nějaké místní zvěsti, to, že šerif zprávy o nich háže do koše, a musel čelit podezření, co že jako tady dělá a jaké potíže hodlá způsobit. Hráč se s tím popasoval celkem dobře.
Doktor začal sám od sebe prověřovat zvěst, že ráno byly otevřené dveře boxu v márnici - hezky ta zvěst vyšla, navázat tak, že márnice je v nemocnici, a šel se na to podívat. Provedl test se dvěma úspěchy a zjistil, že dvířka jdou otvírat velmi snadno, stačí do nich párkrát praštit a páka sklouzne, a na vnitřní stěně je stržená izolace a čtyři škrábance. Mrtvola v boxu - starý muž, který zemřel v sanatoriu na tuberkulózu a je po pitvě - měla stržené nehty na ruce. Tady jsem zapomněl na to, že mrtvoly se do boxů dávají nohama ke dveřím a pokud by skutečně jakoby rukama škrábal na dveře, musel by se dost zkroutit, ale hráč se neptal, tak jsem se tvářil, že ho zřízenec prostě zasunul obráceně. Výslech zřízence působil na doktora podezřele, protože ten tvrdil, že izolace tam byla stržená už dávno předtím (i když doktor našel její zbytky po stranách boxu).
Výzkumnice se vydala na hřbitov ověřit zvěst, že něco rozhrabává hroby. Hráčka vytáhla dva úspěchy, tak narazila na hrobníka upravujícího hrob, který tvrdil, že to občas dělají kojoti nebo tak něco, hrabou i stopu hluboko. A že mrtvoly pohřbívá tak jak se má, šest stop hluboko. Nicméně výzkumnice cestou zpět nakoukla i do jednoho čerstvě vykopaného hrobu (pro tu mrtvolu v márnici) a zjistila, že je hluboká jen něco přes metr. Hrobník si šetří práci.
Spět k šerifovi - za ním se zastavil agent, aby se ho zeptal, co se tady ve městě děje. Krátce si popovídal a pak šel každý svou cestou. Šerif domů k zástupci, který se pořád neukázal. To jsem rozhodl hlavně proto, aby hráč nezkoušel tohle vyšetřování přehodit na svého zástupce úplně. U něj jen našel poznámku "Zeptej se v lomu". Takže jel do lomu, kde měl zvěst, že tam našli nějaký kámen, a také že jeden z pracovníků se prostě ztratil - někdo říká, že odjel, ale přitom si doma ani nesbalil. Po krátkém hovoru s předákem byl odkázán na dva dělníky, kteří dotyčného znali, a ti vypověděli, že se choval divně. Že před pár dne tvrdil, jak našel meteorit, který sem před pár měsíci měl spadnout, že ho vykopal a bude bohatý. Jo, a dotyčný byl černoch, tak měli i pár rasistických poznámek. Nicméně šerif je pak seřval, že mu o pádu meteoritu předtím nikdo neřekl (řekl, ale stejně jako teď i před půl rokem takové zprávy házel do koše :-) ), tak pustili sbíječky a dál se s ním nebavili, a šerif jel prověřit místo údajného nálezu meteoritu. Celkově, Mrkew hrál šerifa tak, že zná okolí, ale o lidi se zajímá jen když páchají nějaké přestupky, jinak si drží odstup od všech. Takže i když si na jednání s lidmi tahal dobré karty a získával informace, tak díky roleplayingu jsem reakce NPC o stupeň zhoršil (nicméně na celkových počtech komplikací pro postavu se to neprojevilo, ty určuje jen mechanika.)
Agent mezitím chtěl jistit nějaké další zvěsti - protože měl jeho hráč pořád převahu komplikací nad získanými úspěchy (na další otázky si vytáhl úspěch a komplikaci, takže celkový výsledek 1 úspěch 3 komplikace), tak jsem ho pořád držel "pod tlakem", a tedy každý místní ho rovnou oslovoval "agente" a měl opatrný přístup, takže svou krycí historku vůbec nemohl použít. Našel starého drožkaře, a nechal se odvézt k farmě na severu, kde chtěl zjistit víc o tom, co chodí v noci okolo domů, či v kukuřici - nevím přesně, jaké zvěsti se držel.
Poznámka bokem - zvěsti jsou fakt super věc, kromě pasivního šerifa vyžadujícího nakopnutí od starosty daly hráčům celkem jasná směry, kterými se můžou vydat při zjišťování, co se to v Lincolnu vlastně děje. Určitě pomohlo, že snad všechny se nějak daly spojit s případem, i když na některé stopy nedošlo - třeba na ty rozhrabané hroby už potom nedošlo - ale k tomu dojdu.
Drožkař chvíli narážel na to, že se agent nechá zavézt mimo město a tam ho (drožkaře) zastřelí, ale agent to nakonec uhrál dobře, nenechal se tím vyprovokovat, takže získal další informace - o mrtvole krávy, která vypadá jako vyžraná zevnitř. Popovídal si s farmářem, který mu řekl, že jeho pes každý večer štěká na něco v kukuřici, na další farmě se ptal na krávu, tak se dozvěděl, že kdž kráva chcípne, tak občas se na sluníčku nafloukne a vybuchne, a vyžerou jí zvířata.
Kvůli tomu se ptal, zda je ve městě veterinář, ale nebyl (nenarazil jsem na žádnou zmínku o veterinární stanici, ani dneska, ani tehdy), takže byl odkázán do nemocnice, že by snad možná doktor něco mohl vědět. Do té doby se hráč skutečně držel sám a nekontaktoval ostatní postavy jen proto, že mimoherně věděl, že zrovna tyhle jsou vedené hráči a tedy důležité.
A pak byl čas zapojit pátého hráče, agenta Omegy. Ten si určil, že se mu porouchalo auto na cestě do LA a tak zastavil u hřibitova, který je hned u mezistátní silnice (dálnice). Tam na něj narazila výzkumnice. Po krátkém rozhovoru ho vzala do autoopravny. Cestou minuli elektrárnu s Teslovou věží, kdy se agent Omegy začal chovat divně, že prý potřebuje svou buřinku na ochranu před věží, která ovládá lidi (tu si sundal při pokusu opravit auto a nechal ji tam). Prostě působil jako regulérní magor. :-) Po objednání opravy se nechal odvézt zase zpět a pak do hotelu (kde byl ubytovaný i agent FBI).
Hráč šerifa mezitím musel odejít na hotel řešit soukromé věci, tak jsme hráli asi dvě hodiny bez něj.
V nemocnici se pak sešli doktor, výzkumnice a agent FBI, aby si popovídali o tom, co se tu děje, případně se zeptali na nějaké otázky. V tu chvíli jsem dal dohromady všechny jejich získané úspěchy a komplikace.
Tady se ukázalo, že nemám moc vyřešené sledování postupu v misi, když napřed každý řeší věci sám za sebe a pak to dají dohromady. Jde hlavně o rozvíjení hrozby, kdy přejde na další úroveň, takže to příště udělám zamýšleným způsobem, že prostě budu sledovat počet komplikací vyložených na stole, bez ohledu na to zda postavy spolupracují nebo pátrají samostatně, a pokaždé když počet komplikací dosáhne počtu postav, zvýším Hrozbu o stupeň, jako kdyby spolupracovali. Jen iniciativu (tedy zda jsou postavy pod tlakem nebo můžou jednat volně) budu řešit individuálně při samostatném výzkumu, nebo dohromady, pokud se více postav spojí a vymění si informace.
Každopádně když to vypadalo, že se tady něco pohybuje a možná to roznáší nějakou nákazu, po které se možná hýbají mrtvoly, tak výzkumnice z těla z márnice odebrala vzorky tkáně a provedla na nich nové testy (hráčka je zřejmě chemička, protože mi popisovala, co jaká zjištěná látka může znamenat :-) ) Takže jsem řekl, že v krvi našla nějaké hnědé spóry. Stejně je po pár dnech už krev v mrtvole zaschlá, nebo ne?
Taky se dívali na nějaké nové otlaky na mrtvole, které by nebyly zmíněné v původní pitevní zprávě, nicméně hráč doktora řekl, že to asi tak detailně nezkoumal. Ale nějaký úspěch měla, tak jsem řekl, že tam jsou zvláštní otlaky, které mohly vzniknout až po smrti.
Pak jsem nadhodil další "zvěst" - inzerát v novinách s číslem, na které je možné napsat, pokud byl člověk svědkem něčeho podivného. Je to telexové číslo Omegy a byl jsem domluvený s jedním z hráčů Omegy, že bude na internetu sledovat telexovou komunikaci, kam můžou napsat i civilisté, a kdyžtak jim odpoví - odešle zprávu. Dotyčný hráč byl bohužel mimo, takže odpovědět nemohl, což jsem se stejně dozvěděl až po hře. Nicméně byl připojený agent A81, což byl co přijel do Lincolnu - měl totiž kufříkový telex, který využívá spojení přes telefonní linku.
Když výzkumnice dojel na poštu, nechal jsem ji provést test na reakci poštmistra (to dělám pokaždé když postava jedná s NPC, abych určil - prakticky náhodně - základní rozpoložení daného NPC v úrovni přátelské / nenaladěné. Taky mi to trochu slouží k posouvání počítadel, když je hráči neposouvají svými jinými akcemi, ale to je spíše vedlejší efekt. Každopádně poštmistr výzkumnici řekl, že co se tak mezi nimi povídá, tohle je číslo na "Ducha sítě", prostě nějakou entitu, která vznikla díky propojené telefonní a telegrafní síti. A že ano, odpoví, ale slyšel jak se jeden chlap zeptal, dostal odpověď, šel domů a zastřelil se, tak on sám se neptá. Tenhle kousek jsem málem podělal, protože hráčka měla úspěch (asi, mám zmatek v poznámkách), tak se měla dozvědět nějakou užitečnou zprávu, ale bez signalizace hrozby, což jsem udělal a málem jsem ji od položení otázky odradil. Naštěstí to zachránil (můj) roleplaying, kdy jsem ji v roli poštmistra přesvědčil, ať tu otázku napíše. Ufff. Pak se vrátila do nemocnice.
Mezitím se vrátil hráč šerifa, tak jsme navázali, jen a místo přibližného dopadu meteoritu, ale nevěděl kde to přesně je, jen zahlédl strom obalený pavučinami na druhé straně řeky. Tak to objel, došel ke stromu a zjistil, že jsou o něj a na zemi i některé dost velké zámotky a na nich pavouci. Opět to měla být možná stopa a taky by tam někde mohl být šerifův pomocník, ale šerif se rozhodl to neřešit a odjel do města prověřit dům toho zmizelého černocha. Ten prozkoumal, zjistil, že je tam nedojedené jídlo a všechny jeho věci. Pátral po nějaké skrýši (zajímavý nápad, ale proč ne, dává to smysl), měl úspěch a komplikaci, takže našel pod prknem plechovku od kakaa s nějakými těžkými a chrastícími kousky uvnitř, která byla na dotyk teplá, jako by stála na sluníčku. Otevřel ji - a to byl čas na kompilace, protože touhle komplikací překročil další stupeň hrozby - a z plechovky se vyhrnula hnědá houbovitá hmota, takže ji zahodil. Já přidal za svou rezervu další kartu, což vyšlo jako komplikace, takže mu ta hmota vystříkla na boty - sundal si je. A i na kalhoty - tak si sundal i kalhoty. Já si nechal jednu komplikaci proti němu odloženou, jako že má několik spór i na kůži, ale ty se rozmnoží až časem, je jich fakt málo. Takže šerif jel na stanici pro nové kalhoty, domek opět nechal být.