Asi takto - pokud má tohle dobrodružství sloužit jako seznámení úplně nových hráčů s Omegou, tak potřebuju, aby v něm bylo alespoň pět postav, které budou fungovat díky vnitřní dynamice. To znamená, že budou mít důvod tu situaci řešit vyplývající z povinnosti, přístupu nebo zaměření postavy. Tedy nesmí to být člověk, za kterým přijde jiná hráčská postava nebo NPC, řekne mu o těchto událostech, a dotyčný nad tím mávne rukou, že to není jeho starost, že ho to nezajímá.
To nijak nevylučuje "doplňkové" postavy, které si budou moct vybrat aktivní hráči a dodat jim vnitřní motivace, ale chci vyloučit možnost, že tohle dobrodružství vezme do ruky GM nováček, sežene pět hráčů, tři z nich si vyberou postavy bez této vnitřní motivace a celá hra se povleče kvůli tomu, že GM bude ty tři další hráče nakopávat a nutit k nějaké činnosti.
Následující myšlenku prosím zkuste bát jako hlavní, ale taky ji klidně rozeberte na atomy, protože musí fungovat.
Základ je postaven na šerifovi, případně jeho zástupci - to je prakticky nezbytná osoba, kterou nechci nechat jako NPC. Druhý k němu je agent FBI, který má na jednu stranu podobnou motivaci, ale jejich pravomoci se budou křížit. Ani tahle postava by neměla mít možnost vycouvat případ neřešit bez ohledu na to, o jaký typů půjde.
Třetí je novinář, jehož motivace je víc vnitřní, ale může mít nad sebou redaktora, který mu řekne "zjistit o tom co nejvíc, lidi to chtějí vědět."
Čtvrtý je paranormální vyšetřovatel - trochu se překrývá s novinářem, ale podobně jako u šerifa a agenta FBi by to mělo být o tom, že jeden je místní s lepšími znalostmi místa a kontakty v místě, druhý má větší rozhled, detailnější schopnosti a/nebo větší pravomoci.
Pátý je doktor. Ten asi nebude fungovat u každé zápletky od začátku stejně silně, a jeho motivace pomáhat lidem může nastoupit až později, když se případ začne komplikovat.
Šestý je kněz, zase do dvojice k doktorovi. Podobná motivace, odlišný přístup.
U těchto postav by mělo dobrodružství fungovat ve čtyřech až šesti lidech pokaždé - ať se hráči vezmou všechny postavy, nebo některé z nich vynechají (s otazníkem u šerifa), pořád se do případu musí zapojit a měla by mezi nimi vznikat vnitřní dynamika, tedy spory o přístup, postup, kompetence, řešení, informování. (Ne že by to musely být zásadní spory, spíše aby tam byl k nim potenciál.) A taky umožňují zapojit až tři holky (doktorka, novinářka, výzkumnice), pokud by se takový počet vyskytl. Ideální by bylo mít všechny role genderově neutrální, ale tady by to asi vyžadovalo už víc ohýbání - i když ne že by to nešlo.
Pokud by některá z těchto hlavních postav vypadla, NPC můžou pořád otravovat ostatní, aby s tím něco dělali. Šerifa by asi šlo vyřešit tak, že pokud nebude hráčskou postavou, tak jako NPC bude nemocný, v hlavním městě, zmizel, zrovna zemřel, atd.
Ostatní navržené postavy, tedy vědec, učitel, zvěrolékař, tramp, ale třeba i starosta, předák horníků a podobně, by byly "povolené" pouze v pro určitý typ zápletek a podmíněné tím, že jim hráč dodá vnitřní motivaci řešit případ. Takže žádné Moje učitelka se bojí o svou rodinu i o sebe, tak nic řešit nebude. Když učitelka, tak ta aktivní, která se stará o blaho města. Když tramp, tak ne takový, který chce mít klid od problémů, ale který si chce vylepšit pověst a tak se zapojí do řešení, i když se to jiným postavám hráčů nebude líbit.
Ještě bych dodal, že dalším požadavkem je, aby šlo o postavy, které jsou nutně místní (šerif, kněz), postavy, které jsou nutně cizí (agent FBI), a pár postav variabilních, ať snadno (paranormální vyšetřovatel, novinář) nebo hodně ztuha (doktor).
Naopak není nutné, aby hlavní postavy pokrývaly většinu hráčských preferencí. Pokud to bude hrát zkušený GM a dá spolu s hráči dohromady motivaci (nebo bude věřit, že to ukočíruje bez ní), může přidat jakoukoliv jinou postavu. Sám uvidím, jaké požadavky budou hráči mít.
Takže moje otázka je, zda vám těch šest základních postav připadá dostatečně zainteresovaných z jejich podstaty, a pokud ne, tak jak by to šlo vylepšit, případně vyměnit za jiné, podobně univerzální, které lze vložit prakticky kamkoliv po USA, aniž by to působilo hodně divně, pokud by se stejné schéma vyskytlo vícekrát.