Jerson píše:
A mám dojem, že buď si někdo z nás sedí na vedení. Mám dům a zamčené dveře. Když chci proniknout do toho domu skrz tyto dveře, je to překážka. Když chci do toho domu vlézt otevřeným okenem, dveře nejsou překážka. A když se chystám do toho domu vhodit větrací šachtou zápalnou láhev, abych zabil lidi vevnitř, tak mi v tom zamčené dveře spíše pomůžou.
Na tom sezení na vedení něco bude :) Nezabývám se totiž vůbec tím, co píšeš, neboť je to něco, o čem postava jasně předem ví. Neřeším problém rozpoznání, jestli něco
evidentně rozpoznatelného stojí mezi postavou a směrem jejího postupu nebo ne. Řeším něco jiného, a sice
rozpoznatelnost něčeho jako překážky a její kvality, co již evidentně stojí mezi postavou a směrem jejího postupu. Je to jasnější? Napíšu ještě příklad.
Postava stojí přede dveřma a chystá se jima vejít. Napiš prosím, jak to bez dalšího řešit. Já to vidím nějak takto podle Tvého.
První možnost: hráč hlásí "překážka". OK. Budeme házet. Jenomže Ty dveře jsou triviální, nezamčené, pouze jsou zavřené na kliku, což ví vypravěč, hráč ne. Důsledek: pokud se bude třeba hrát v něčem jako Versaillský zámek, uhází se hráč k smrti, bude-li trvat na překážce, byť budou všechny dveře o ničem, nepodstatné, nezamčené, nechráněné, pouze zavřené.
Druhá možnost: hráč u dveří nehlásí překážka. Pokusí se je otevřít (nebo jen šáhnout na kliku, aby zjistil, zda to je nebo není překážka), ale ty dveře budou řekněme mazaně zaminované na chycení se kliky (vypravěč to ví, hráč ne, tudíž se nic nehází). Důsledek: hráč nenavrhnul překážku, nastal důsledek, smůla. Moje otázka tedy je, jak hráč rozliší, které dveře jsou překážkou a které ne (všechny jsou přitom ve směru jeho postupu, fakt neřeším lezení oknem :) ). Třeba blbé D&D má takové věci ošetřeny savy (např. reflex save) a vypravěč má ještě předtím možnost třeba tajně házet všelijaké skill checky za postavu, která je jakoby má v činnosti "na pozadí" děje - necpu to sem, jako to nejlepší co může být, chraň bůh, ale něco takového tam je, píšu to pro projasnění, o záležitosti čeho mi jde. Protože pokud si překážky identifikuje hráč, vidím v určitých situacích fakt problémy ...
Jerson píše:
Andtome, můžeš mi dát nějaký rozumný příklad ze hry a ne z pohádky? Pokud vím, tak pohádky v RPG nejsou zrovna obvyklé.
Tolkien čerpal z pohádek a RPG z Tolkiena. Tolik k neobvyklosti pohádkových motivů v RPG. Pohádku jsem vybral proto, že je dobře známá. Ale můžu to napsat i jinak: mocná čarodějka Xenie proměněná v odpornou seschlou stařenu s růží v ruce zaklepala na příbytek postavy ... už je to stravitelné? Napiš řešení se stanovením překážky hráčem v této situaci v Tvém modelu, prosím. To mě zajímá. Nevymlouvej se na pohádku :) A nejde jen o tento případ, jak jsem již psal. Pokud se NPC nebudou hráči předkládat vypravěčem jako telátka, která mají ve tváři vepsané své emoce, nálady, schopnosti atd., je hráč se stanovováním překážky a odhadu její kvality v obtížné situaci. NPC mohou blufovat, můžou být přestrojeny, lhát řečí i tělem ...
Jerson píše:
Stejné je to s růstem schopností. Ty stále uvažuješ tak, že vyšší číslo znamená lepší schopnost a tedy vyšší výkon - ale tohle v mých pravidlech neplatí.
No já uvažuji jen to, co jsi sám napsal. Z toho vycházím. Protože napsal jsi v této diskuzi předtím toto:
Jerson píše:
Pokud jde o možnost většího neúspěchu - ber to takhle - když je jedinec neobratný, tak nejdrsnější věc co zkusí je přeskočit strouhu - když do ní spadne, tak si maximálně tak zlomí nohu.
Ale pokud je někdo tajný agent typu Arnold, tak klidně zkusí na koni přeskočit ze střechy jedné budovy na střechu druhé přes širokou ulici, a pokud neuspěje, tak v lepším případě skončí bez zbraně visící za uzdu padesát pater nad zemí, terorista mu uteče a doma ho čeká chladné přivítání. V horším případě by prostě spadnul dolů - nebo spíše ne, Indiana Jones se z tanku taky dostal včas, takže se nahoru tak jako tak vyškrabe, potučený, jeho otec ho už oplakal ... zatímco nejhorší věc která se stala obtloustlému Markusovi Brodymu je pád z pomalu jedoucího tanku.
Čím lepší hrdina, tím rizikovější věci provádí - kromě Supermana, ten neriskuje nikdy nic.
Takže jak je to v Tvých pravidlech: vyšší schopnost znamená, že může zkusit víc nebo ne? Podle mě si sám sebe odporuješ a ještě mě peskuješ, když vycházím z toho, co jsi sám napsal (a děláš ze mě pěkného omezence) :)