Šaman píše:
Zlo na Ardě vychází nejčastěji z pýchy a uražené ješitnosti.
Sazmozřejmě - Tolkien se sice inspiroval v severských ságách a keltské mytologii atd., ale stejně jako jeho práce čerpá z těchto zdrojů, tak odráží i křesťanský mýtus a to zejména v Ainulindalë a Valaquentě*, přičemž minimálně v těchto je hodně cítit i promítání křesťanské etiky.
Melkor hodně zrcadlí Lucifera a pád Melkora je alegorií pádu Lucifera. Samozřejmě narozdíl od jistého patlala s Narnií Tolkien tomu dal hodně vlastního vyznění a jak se příběh odvíjí dál, tak fantasy prvky převládnou a hodně se to celé smísí s těmi severskými a keltskými motivy a Tolkien tak skutečně utváří novou mytologii, ale byl by nesmysl přehlížet, že tahle linie nebo zdroj inspirace tam je a rezonuje občas i v pozdějších částech příběhu (/pozdějších příbězích).
* note pro menší nerdy: první a druhá část Silmarillionu, resp. úvodní mýtus stvoření před existencí světa a následný mýtus tvoření světa před příchodem Prvorozených..
Šaman píše:
Když pak byly klenoty ukradeny, propadl zlu naplno, rozpoutal vraždění rodných
To je ale ošklivé a dost jednostranné zjednodušení dost hlubokého motivu.
Fëanorův "pád" začíná už mnohem dřív při zničení Stromů a váže se k velmi významnému a ve skutečnosti dost ambivalentnímu momentu, kdy ho... damn, nemám teď Silmarillion nikde poruce :/ Yavanna*? požádá o zničení Silmarillů a celé to je postavené na otázce vlastního obětování a dobrovolnosti takového aktu. Je navíc explicitně řečeno, že přes Fëanorovo úvodní odmítnutí byli tací, co byli přesvědčeni, že jeho mysl šlo ještě obrátit, kdyby Melkor Silmarilly neukradl.
Vraždění rodných je pak pokračování tohoto motivu, kdy Teleri odmítli vyjít vstříc vůli Noldor, čímž je ale fakticky nutili poslechnout a podřídit se nadvládě Valar proti jejich vůli...
Tolkien nebyl takovej lacinej škrabal co Lewis - jeho příběhy sou hlubší a složitější a nemají tak jednoznačné odpovědi, protože Tolkien sám v takové zjevně příliš nevěřil.
* dobře, dobře, ani já nemám level abych se rovnal
Největšímu z geeků (part 2 je to co je relevantní, ale cool to je celý)
Šaman píše:
Zatímco Boromir sice podléhal vůli Prstenu, ale žádný zlý čin neudělal.
Oh really?
Možná by sis to měl přečíst znovu. Soustřeď se na tu pasáž, kdy se pokusí prstenu zmocnit. A srovnej následně s Faramirem. (A přesto je opět řečeno, že Boromir odolával déle a silněji, než mnozí jiní... ten motiv pokušení a odolání který se táhne napříč celým příběhem Prstenu opět rozhodně není příběh s úplně jednoznačnými soudy.)
Šaman píše:
Jako jo, ale… takhle fatalisticky bych to nebral. To by pak nemohl být nikdo kladný, ani záporný, protože jen "odžívají" Hudbu Ainur.
A příběh Túrina si tak náhodou pamatuješ?
Celý ten střet mezi předurčením a volbou je napříč Tolkienovým dílem dost komplexní a hraje na obě strany. Je to jako sledovat filozofickou diskusi o tom, kde svobodná vůle začíná a končí a co vlastně znamená.
Šaman píše:
Jinak by byla zlá i Líza Simpsonová, která je v úvodní znělce vykázaná z orchestru, protože si začne jamovat po svém.
A tohle už nebudu komentovat tím, co bych k tomu mohl říct, protože tady už mě nenapadá jak to zformulovat tak abych se vyhnul přímému propadu do tématu náboženství. Nicméně... tu paralelu jsi zvolil dokonale. A teď se nad ní můžeš v klidu zamyslet v kontextu. (A opět - nejsem si úplně jistý, že bys v Tolkienovi dokázal najít jednoznačnou odpověď. Ostatně - nejen Melkor, ale i Aulë se zpronevěřil původnímu motivu Hudby...)