Díky za odpovědi. Sám jsem bral iluzionismus dost "postaru" podle Markyho vysvětlení. Tedy "ohýbání světa podle družiny", což mi nepřišlo jako nutně špatný přístup.
A spíš co se týče spíš makro úrovně (když se družina rozhodne někoho sledovat, tak bude zajímavý, i kdyby se chytila náhodného týpka kterého jsem si vymyslel jen při popisu fluffu).
Než té mikro úrovně (úprava potvor, aby je družina dala, nebo dokonce fudgování kostek). Tahle mikro úroveň také evidentně vzbuzuje větší emoce - imho protože mnoho diskutujicích hraje pravidlově silné souboje, zatímco zapletka je téměř kompletně na GM, takže tam nejsou pravidla, která by se obcházela.
Napadá mě teda ještě jedna související myšlenka - doufám že nepřileje olej do ohně.
Na té mikroúrovni, řekněmež čistě soubojové:
- Přesně spočítat, jak silný soupeř má družině zavařit, ale měla by ho nakonec dostat - to je v pořádku?
- Téhož dosáhnout tím, že si nechám potencionální zálohy (imho lepší řešení), nebo přesíleného soupeře při souboji oslabím (horší řešení) - to už v pořádku není?
Chápu, že někdo hraje combat as sport - tam jsou předpokládám boje připravené jako vyvážené výzvy a změnou za běhu se z toho ten sport zcela ztratí.
Ale když půl sezení improvizuji, protože družina mi na začátku odešla jinam, než jsem plánoval (ačkoliv stále sleduje stejnou zápletku, tak zcela jiným způsobem, než jse myslel). Pak i boje jsou více improvizované a daleko častěji hrozí, že budou buďto nezajímavě snadné, nebo naopak nečekaně smrtící. Přestože z popisu to nebylo jasné (protože jsem to sám netušil).
Poznámka: Švindlování kostek je zcela mimo hru, protože hrajeme Fate based systém, takže otevřené hody.
Flaxik píše:
Jdem na něj, co na tom, že je to megahovado na 3× vyšší úrovni, tak přece by nám DM nedal potvoru, kterou bychom nemohli zabít.
Tohle je ještě jiná problematika.
Pokud družina není nechutně OP, tak djeme tomu draka prostě nedá. V combat as sport se drak ani neobjeví, v combar as war se družina bude drakovi vyhýbat.
Ale pak jsou situace inspirované pohádkami a legendami, kdy se drak na konci kampaně chystá sežrat prineznu, tajnou milenku postavy rytíře - pak jsou CaS i CaW stranou a nastupuje dramatická logika.
Pokud se hraje hrdinská fantasy, tak očekávám, že rytíř se na draka vrhne a dokonce má šanci boj přežít. I kdyby mu pomohl nějaký zásah zhůry.
V hororu má chapec smůlu.
Důležité je imho hlavně aby byli všichni u stolu naladěni stejně.
Jinak řečeno - poslat hobita do Mordoru byla naprostá pitomost v Cas i CaW. Ale nějak se počítá s tím, že při něm GM bude stát a nenechá tuhle příběhovou linku padnout.
Zatímco při dobývání Helmova Žlebu by se dalo hrát zcela regulerně podle soubojových pravidel a tam by se nikdo neměl spoléhat, že "GM nás v tom nenechá, takže můžem dělat blbosti".