Aegnor: tvrdil jsem, že abstraktní hra dokáže uspokojit realistickou hrou jakkkoli velkou skupinu, která je vnitřně do potřebné míry homogenní, co se představy o realitě týče (nemusí být jako extrémně, ale ty rozdíly nesmí být tak velké, že budou způsobovat spory o tom, co je a co není možné a co a jak funguje ... což jsou bohužel ne zas tak slabé předpoklady, jak by si někdo mohl myslet "hej, přeci všichni víme, jak to funguje v reálu, tak jaképak neshody!").
Konkrétní hra nedokáže uspokojit požadavky JAKÉKOLI skupiny lépe. Dokáže lépe uspokojit požadavky skupiny, která se dopředu seznámila s definovanými pravidly a je s nimi v pohodě, do té míry, že řeknou "tato pravidla nám připadají realistická a jsme ochotní podle nich hrát pro nás realisticky vyznívající hru". Jejich zážitek realističnosti bude pro ně dostačující, míra realističnosti bude však podle mě v takovýchto hrách menší, než v těch výše zmíněných.
Což nejsou kterékoli pravidla ... pro Mouse Guard to platit nemusí, mluvím stále jen o pravidlech, která mají ambici poskytovat svým hráčům "realistickou hru" (upřesňuji: hru subjektivně hodnocenou jako realistickou).
Pakliže se budeme bavit o "jakékoli náhodné skupině hráčů", kde se lidé sejdou, pravidla moc nečtou a začnou hrát, tak tam to neplatí, tam pak taky lidé v průběhu zjistí to, co popisuje sirien.
Protože já nemluvím o jakékoli skupině, ale skupině, která dopředu udělala vědomé rozhodnutí o tom, že je s definovanými dopady pravidel ok (nejde jen o dopředu definovaná pravidla, to má i ta první skupina, tady jsou navíc ale dopředu definované dopady těch pravidel, tedy jak se co posoudí, což v té první abstraktní neplatí, ta je méně tímto svázaná a více vyžaduje průběžný konsenzus u stolu).
Možná siriena chápu špatně, nepřišlo mi, že bychom se v tomto neshodli.
efram píše:
dobrej vtip
hele, jestli si myslíš, že existuje možnost, sestavit model který bude "fyzikálně realisticky" popisovat průběh jízdy na koni z Prahy do Pardubic a tam absolvování Velké Pardubické ... ok, klidně si to mysli. Kterýkoli model, který na toto téma lidé připraví, bude jen hrou na realističnost, ale realistický nebude. Ale dokáže (pouze) hrát divadlo na realističnost, aby to něterým lidem stačilo. Jako jim to stačí třeba v 3D střílečkách, které mají "propracovaný fyzikální model" :D
Ono některým lidem stačily i herní automaty v 80. letech, aby si přišly jak v sedle koně. A nic proti nim.
Nevím, jestlis ses třeba někdy zjímal o
Teorii Chaosu. Já jo, když nám ji přednášeli na vysoké škole. To člověku na podobné modely dá trochu náhled.
Viz na d20 dříve citovaný příklad s modelem pohybu těles ve sluneční soustavě. TEORETICKY ho známe naprosto přesně. Dokáže nám dávat dobré výsledky a předpovědi pro pohyb ve Sluneční soustavě. Viz známý Problém tří těles ... a to se jedná o tři tělesa v "jednoduché" soustavě. Co to vypovídá o možnosti modelování opravdu SLOŽITÝCH a KOMPLEXNÍCH systémů, si udělej představu sám.