malkav: já myslim, že sem to už vysvětlil přímo v tom postu, kterej cituješ.
"nanic" to pravidlo neni. Nicméně pokud hráč DnD přijde na tenhle web s tím, že má problém X, někdo mu ukáže tohle pravidlo a dotyčnej řekne "hej, díky, to sem potřeboval", tak to samo o sobě poněkud podtrhuje mou pointu o tom, že to pravidlo, byť přítomné v příručce, nejspíš není úplně součást běžné herní praxe, že? Protože kdyby bylo, tak onen
hráč DnD nemusí chodit sem na web a ptát se po "něčem takovém", protože by ho rovnou znal.
To je podobné, jako kdyby ve Fate byly pořádně vysvětlené 4 akce a byly k nim dané dobré příklady, tak bych já pak nemusel sepisovat FAQ článek a ještě to zodpovídat napříč diskusemi. Ano, v těch pravidlech to je. Je to tam ale tak blbě, že to dost hráčů mine - což pak v praxi je jakoby to tam nebylo.
Problémy osobně vidim dva (jak sem už psal vejš).
Zaprvé fakt, že to pravidlo je kdesi v DMG napravo dole. Jako super, když de o pravidlo, které se věnuje problému, který hráči DnD řeší tradičně už minimálně od dob ADnD 2e, protože ten problém nastává u mnoha často se vyskytujících situací (typicky commandos-style snaha někam proniknout).
Zadruhé to je fakt, že ta hra nabízí podobné pravidlo, ale přes výše uvedené k němu dá jeden odstavec, ve kterém není ani čárka o tom, kdy se takové pravidlo může hodit použít (a kdy naopak ne) a které má dost podezřelou konstantu (polovina HP... u-hm... proč ne např. 2xCR HP? Nedávalo by to v mnoha případech lepší výsledky? Neříkám, že polovina nemůže být ideální konstanta, ale působí to dost jako red flag...) a tabulku s 5 efektama co taky nepůsoběj nějak extra promyšleně.
Jako - proč takové pravidlo, já nevim, třeba pořádně neodtestovat, nedotáhnout, nedat k němu pořádné rady a nezačlenit ho (byť třeba jako variantní) přímo do PHB, kde a) bude na očích a b) bude k dispozici přímo hráčům, nejen DMovi?
Chápeš, ono ne všechno, co dáš do pravidel, má nutně stejnou váhu. Zejména, když ta pravidla mají víc příruček s různým určením. To jak věci a možnosti prezentuješ se přímo promítá do toho, jak a k čemu budou používány (a tím pádem jak moc budou součástí běžné podoby té hry).
A to neni jen o DnD. Podobně to najdeš třeba u Fate, kde s tím ale autoři pracují vědomně a transparentně - rozdíl mezi tím jak moc je "součástí Fate" něco z Core a jak moc je jeho "součástí" něco ze System Toolkitu je myslím dost zřejmý. Ostatně
viz samotný úvod k nim - ve Fate to v tom úvodu napsali natvrdo a otevřeně, ale osobně nemám za to, že by to pro DnD platilo nějak míň, jen protože tam žádná podobná předmluva napsaná není.