Jerson píše:
Není to trochu zbytečná debata? Z toho, co jsem od něj četl, na mě Efram docela s přehledem působí jako typ člověka, co pokaždé bude tvrdit, že hra je "taková, jakou si ji hráči udělají a lze ji hrát nespočetnými herními styly" nezávisle na tom, co v těch pravidlech je nebo není napsaný, co ta hra podporuje a umožňuje, atd.
Také tvůj dotaz na "Jak by se DnD mohlo hrát" mi připadá také trochu zbytečný z hlediska diskuze o tom, jestli DnD je nebo není GM-centrické, protože to co popisuješ mi už připadá jako docela zásadní hackování té hry (alespoň mě nenapadá, jak by to ta hra v základu podporovala), a tudíž moc nevím, jestli fungování či nefungování takového přenosu pravomocí nějak vypovídá o tom, jak je ta hra "as written" koncipována (nezávisle na tom, že podle mě by to asi nemuselo být nijak problematické, pokud se to nějak rozumně upraví).
Každopádně na otázku první je za mě odpověď 'Ne'. Resp. já osobně nemám rád příliš GM centrické hry, ale na druhou stranu nejde říct, že je na tom univerzálně něco špatně (ostatně to není čistě binární věc ale je to nějaká škála, navíc docela rozplizlá). I mean, já docela fanboyuju nad Blades in the Dark, a to i přesto, že docela upřímně to není hra, která by nějak zásadně rozbíjela 'tradiční roli' Gamemastera v tom, že má v řadě věcí docela klíčové slovo. Je to prostě o nějaké rovnováze práv a povinností ve hře, což samo o sobě nic pozitivního či negativního o hře neříká (leda čistě subjektivně třeba pro hráče, kteří preferují to či ono)