Všiml jsem si v poslední době (zejména posledních dvou týdne ) několika trendů:
1) Discord je platforma, která se mi zdá, že je teď ze všech RPG platforem (Youtube, Kostka, ostatní diskuzní fóra a jiné RPG weby jako Asterion či Taria) nejživější. Denně na nich přibude mnoho nových příspěvků a rozhodně se vyplatí na Discordu být.
2) Pokud se Krotitelům draků něco podařilo, tak rozhodně zpropagovat hraní na Youtube. Minimálně Drakoviny a DnD streaming Mrkwe a Sayuri mi přijdou sledovanější než KD, i když ty měly ohromný hype v médiích. Youtube se stává v RPG velkým tématem. V říjnu se nám opět přihlásí KD i StrangersAndDragons. Ti druzí jmenovaní začnou hrát nové tažení v Dračí hlídce, tak konečně budou moci nahlédnout pod pokličku i ti, co DH finančně nepodpořili.
3) RPG F se konečně po rocích letargie opět probouzí od všeobecného tlachání k RPGčkovým tématům, a to zejména díky Markusovi a jeho nadšení pro old-school. Nutno podotknout, že old-school by na RPG F tématem už předtím díky Quentinovi a Yorkovi, ale Markus ho katalizoval ve velkém. Pokud jste fanoušci old-schoolu, pak RPG F je pro vás povinnost.
Za sebe říkám, že (pro mě osobně) přišli s křížkem po funuse. Kdybych měl Quentinovy jeskyně po ruce v devadesátkách, kdy jsme hráli DrD pro začátečníky (1.-5. úroveň) a já jsem podobné věci marně hledal na netu, tak bych byl v sedmém nebi. Jenže pak přišel Asterion a dobrodružství pod širým nebem či městská dobrodružství pro nás byla najednou mnohem přitažlivější než dungeon crawl, kterého jsme si dosyta užili předtím.
Poetika OSR mě chytla někdy kolem roku 2011-12, kdy jsme pomalu rezignoval s DnD 4E a chtěl si zahrát něco víc old-schoolového. Dokonce jsem tehdy začal překládat Castles & Crusades a DCC RPG. Ale pak přišlo DnD Next (aka 5E) s namixovanými edicemi v rámci jedné a to mě chytlo víc. A nejenom mě, OSR hry ztrácí hráče i ve světě konstantně od roku 2012. Zkrátka ta vlna populatity už je pryč (ne tak na RPG F, kam se teď naopak dostává).
Když v roce 2014 vyšel Ztracený důl a Tyranie draků, ještě jsem to nepozoroval, ale od hraní Out of the Abyss a potom Storm King's Thunder mi už bylo jasné, proč se Wizardi začali opičit po Paizu a začali vydávat obří kampaňovitá dobrodružství místo krátkých dobrodružných modulů, které byli zákledem od dob TSR až po DnD 4E.
Tyto kampaňovité hry mají jednu nevýhodu: Hráči musí chtít hrát dané téma. Pokud ale chtějí, pak mám zkušenosti, že je to pohltí a chtějí hrát tyto rok a déle trvající tažení, ve kterých mohou spřádat krátkodobé i dlouhodobé cíle a rozvíjet svoji postavu i vztahy v družině i okolním světem. Ten přetrvávající, dlouhodobý cíl je něco, co v epizodním stylu hraní chybí. Zkrátka Paizo se svými Adventure/Pathfinder Path udeřilo hřebíček na hlavičku.
Z pozice PJ mají tyto knihy jednu obří výhodu: PJ jen tak nevyhoří. Když máte krátká dobrodružství nebo moduly, každých pár hraní musíte mít po ruce stále nové a nové, které jdou napasovat na váš herní svět, situaci a herní družinu stále méně a méně. Vymyslet nějakou zápletku na začátku je snadné, ale pak je to čím dál těžší. Nakonc vyhoří drtivá většina PJů dřív, než by chtěl zbytek skupiny. Podle kampaňovitých dobrodružtví není problém hrát i několik let a často vás jako PJ podrží i ve chvíli, kdy jste poslední týden či dva neměli vůbec čas si nic připravovat a teď se díte u stolu společně s hráči a ti čekají, co bude. V tom dobrodružství není problém postupovat vyloženě společně s hráči. A naopak, není problém, cokoliv jakkoliv změnit a cokoliv (klidně i celé kapitoly) zahodit. Tak jsou konec konců ta kampaňovitá dobrodružství stavěná, že obsahově využijete tak třetinu, možná 40%, když moc.
Když jsem však dával svým skupinám několikrát vybrat, jestli si danou příběhovou linii chtějí zahrát spíš skrz epizodní dobrodružství Ligy dobrodruhů, nebo skrz kampaňovité hraní toho jednoho velkého dobrodružství, vždy chtěli skrz tažení, ne epizody.
Krátké moduly, a zejména old-school jako takový, je pro většinu hráčů příliš úzce vymezený, a tím pádem svazující. Hodí se spíš na one shoty nebo občasné hraní, ale když chcete hrát jednou či vícekrát týdně po dobu celého roku, tak máte jiné preference.
Zas na druhou stranu mně přijde dobré, že Markus uvádí své postřehy a zápisy z pravidelného hraní u stolu. Ač jsou jeho preference jiné než moje, ty zkušenosti a zážitky i mně dávají stokrát víc než teoretické disputace, kterých jsem byl svědkem na RPG F roky předtím. Kéž by bylo víc takových, co se podělují o své zážitky z hraní místo teoretických diskuzí o matematické statistice a analýze.