Shako píše:
A šachy k tomu RP nějak navádí?
Asi stejně jako Karak, takže vůbec.
To zda ty hry vypráví příběh nevím, spíše se nějaký děj odehrává na pozadí bojů, ale opět - příběh neznamená automaticky roleplaying. Silně příběhová hra je třeba This war of mine, která vytvoří hodně hutný příběh, a která by se nejspíše podle zadání a jakéhosi procedurálně generovaného scénáře dala roleplayovat, ale sama o sobě k tomu RP taky nijak nevede. Jo, a musím říct, že pokusy o RP jsou v téhle hře silně na škodu, tedy když se pokusíš vžít do postavy a podívat se na věc jejíma očima, tak téměř jistě taková postava zemře, nebo bude vážně zraněna a nakonec prohraješ.
Nicméně je to asi nejlepší ukázka rozdílu příběhové deskovky, která hodně připomíná RPG, ale zcela jednoznačně není RPG.
Gloomhaven jsem hrál, a dopadlo to dost podobně - jakmile do hry začneš tahat roleplayaing, třeba "nenechám svého kámoše bojovat proti přesile", nejspíše prohraješ. Zrovna GH bylo třeba hrát tvrdě takticky, a to i bez ohledu na rozumné uvažování postav ("Napřed posbírám peníze z mrtvol, než se pustíme do dalších dveří" - nevyužité kolo -> prohra)
Jak mám kooperativní deskovky nejraději, vlastně jsem v nich jeden čas hledal možnost přechodu od deskovek k RPG či zpět, tak se mi to u žádné nepodařilo. Před lety jsem doufal jsem v Arkham, teď v Eldritch či Temná znamení či jinou Lovacraftovku, ale nic z toho nefunguje. Pokud hrát tyhle hry jako RPG je podobné jako pokus mít intimní vztah s člověkem přes sklo. Vypadá to úžasně, můžeš si představit, jak by to bylo super, ale mechanika tě tam nepustí.
(Taky proto jsem se rozhodl, že natvrdo vykradu ty zajímavé střípky z Cthuhluových her a zkusím je vložit do RPGčka.)
Plyšovou hlídku jsem nehrál, jen četl kousky scénáře, a je to to samé. Je to stejný "Roleplaying", jak sledovat chování Morgena Freemana v Half life. On se chová zajímavě, ale zkus uhnout ze scénáře, a jsi mrtvý, nebo ti to vůbec nepůjde.
Podle mě tyhle hry vytváří jen falešný dojem, jako potěmkinova RPG vesmice. Tím nemyslím, že by byly záměrně dělané jako nějaké fake-RPG. Ale chci tím říct, že to neznalým lidem může s RPG splývat, zkušení hráči RPG v tom můžou vidět podobu her, které znají, ale na pozadí to nikdy jako RPG nebude fungovat. Chytí tomu totiž ten pravidlový rámec "můžeš udělat, co tě napadne, a pravidla + Vypravěč mají postupy, jak to vyhodnotit."