Jerson píše:
DrD čaroděj je špatný, to klidně napíšu na rovinu, ale ne kvůli rudému blesku, ale kvůli hodu na úspěšné sesílání kouzla.
Ále, DND sesilatelé si také v dřívějších edicích házeli na úspěch, žilo se s tím. A i mnohé dnešní systémy mají normálně mechaniku na úspěch seslání, a hráčům těch systémů to nevadí.
Jasně, jsou pro mnohé zábavnější koncepty, ale v tomhle nebyl obecný problém DrD čaroděje a ani theurga. pro tebe třeba jo, ok, to už jsme probrali jinde.
Ty sis prostě vždycky našel důvod, proč se nebavit, nehledal bych v tom jenom problém pravidel.
sirien má point v tom, že aby theurg fungoval s družinou, tak to chtělo skupinu hráčů, kteří si v tomhle uměli vyhovět, spolu s PJ, a to nebylo tehdy tak obvyklé.
Mnoho let zpátky jsem dělal PJe v naší skupině a jeden hráč tam měl postavu trpasličího theurga. Bylo nám ještě pod dvacet a hraní jsme dost žrali, k tomu i nějakou tu esoterickou literaturu kolem, filozofie, transcedentno ... no prostě co k té době, kdy tyhle témata ještě čerstvě u nás bujely, patřilo.
A theurg byl v tomhle směru nejzajímavější. Doplnili jsme si k tomu další mechaniky, lore, popisy, různé ty vyvolávací kruhy, nové démony a jejich schopnosti, přímo vyvolávané démony, kteří sloužili postavě, rizika a sázaky, ponoření do astrálu, bla bla bla ... prostě kolem toho bylo hafo zábavy, interkace, hraní ... což nás prostě kolem hraničáře nějak nebralo. Theurg ideální.
Takže z pohledu hráče theurga a PJe to byly hotové hráčské orgie.
problém byl, že to jaksi tak moc nebavilo ostatní hráče. Sice jsme si dost z toho odbyli mimo samotné herní sessions, ale i tak někdy theurgování zabíralo více času při hře, než agenda ostatních. Bylo to také dané tím, že ten hráč byl sám aktivnější než ostatní hráči, ale to to neomlouvá.
navíc pak díky DrD mechanikám měli ostatní hráči pocit (jako mívají vedle DnD wizarda), že jejich postavy jsou tak trochu "do počtu". Theurg s magickou zbraní a brněním byl leckdy platnější než válečník, různí démoni nosiči, lektvary neviditelnosti a procházení zdí zas dostaly theurga tam, kam se jiné postavy nedostaly, nebo jen těžko, no prostě fungoval v mnohém jako družina o jednom členu.
Já si to jako PJ dlouho neuvědomoval, sám jsem se při hře bavil, a nepozoroval jsem, že někteří třeba ne. nebo se i bavili, ale přesto se cítili tak trochu odstrčeni a nedoceněni a to pro hru není ok. Byla to v mnohém telecí léta pro všechny.
Takže za sebe musím říc, že theurg měl největší potenciál zábavnosti hry (to, co jsem si od zábavy v DrD tehdy představoval), ale opravdu narážel na to, že to chtělo zapojení celé družiny, aby se udržela zábavnost pro všechny. A to jsem viděl za celá ta léta jen jednou, když už jsme byli o dost starší a dokázali jsme si opravdu vyhovět.
Jinak se dal theurg hrát jako normální alchymista, s pár věcmi navíc, které sem tam použil ... ale nebyla to zdaleka taková zábava.
Ale třeba na 1na1 hraní by to bývalo bylo s theurgem super :)