Píše:
Pozadi
-Spiklenci (proradni slechtici + dvorni carodej) planuji sesazeni krale.
Pomoci mocneho kamene zvaneho XY ozivi tisice let mrtveho carodeje, aby slouzil jejich zameru.
-Carodej ma vlastni nazor a eventuelne odstrani spiklence nebo z nich udela sve loutky.
-Pomoci magie a mece je kral odstranen a s nim vetsina jeho vernych
-Lid pod novym kralem a carodejem tahajicim za nitky trpi.
-Pokud se nic nestane, carodejova moc bude tak velka, ze bude moct udelat neco hrozne evil.
Hele a tohle je současný stav, tj bod ve kterém má celá kampaň začít? Sice se to jmenuje "pozadí", ale podle toho budoucího času to není úplně jisté.
Pokud ano, tak bych si hlavně připravil strany celého konfliktu - vidím tam vzkříšeného čaroděje a jemu věrné přisluhovače*, spiklence (zatím se nejspíš tváří, že jsou s čarodějem, ale nejspíš už kují plány jak ho odstranit) a pak loajalisty, věrné původnímu režimu. U těch stran by si asi chtělo vymyslet ke každé 2-3 významné NPC, které je vedou. Zatím není potřeba psát staty (alespoň dokud jim akutně nehrozí setkání s hráčskými postavami), ale asi by bylo dobré mít představu o jejich schopnostech, především u toho vzkříšeného čaroděje (je to wizard 20. úrovně, nebo se tak jenom tváří a ve skutečnosti se ještě neoklepal z vlastní smrti? a je doopravdy zabitelný jen za nějakých podmínek či dokonce jen pomocí jedné určité zbraně ** ). A když jsme u toho, staty pro nějaké generické postavy (povstalec/voják, uzurpátorův velitel, ...) se hodí vždycky, ale ty najdeš v bestiáři. Tohle je jako "globální" background naprosto dostačující, další věci má smysl dopracovávat teprve když se k nim postavy dostanou.
Co potřebuješ dál jsou hrdinové tj. hráčské postavy. Záludná otázka na úvod - chcete hrát epický příběh o
vyvolených nebo drsný příběh, kde postavy umírají a hrdinové, kteří celou věc začínali, nemusí být ti samí, kteří ji dokončí? Obojí má svoje výhody, takže na tomhle je asi nejlepší se domluvit s hráči a zvolit podle toho buď variantu, že postavy na 0HP jdou automaticky do bezvědomí jako stabilizované (a namísto smrti se probudí v nějaké hodně špatné situaci) nebo normální 5e pravidla pro umírání a smrt (případně nějakou úpravu z DMG/PPJ, pokud by jste chtěli udělat věci obzvlášť drsné).
Druhá věc ohledně hráčkých postav, vždycky je dobré být na stejné vlně ohledně toho, jaké postavy si vytvořit, aby mezi sebou (a se zamýšlenou kampaní byly kompatibilní). Vzhledem k tomu, že pravděpodobně nechceš, aby se to celé zvrhnulo například v pirátskou kampaň o kontinent vedle (ano, tohle je extrémní příklad), je ideální se s hráči dohodnout na tom, že jejich postavy by měly mít nějaký důvod bojovat proti vzkříšenému čaroději uzurpátorovi a které jsou ochotné na tom spolupracovat (alespoň do té doby, než bude svržen, přímo v lásce se navzájem mít nemusí).
Alternativou (pokud svoje hráče dobře znáš a víš že s tím budou ok, je postavit je rovnou do situace, kdy jim uzurpátor a jeho přisluhovači něco zlého provedl. Prostě klasický "elderscrollovský" začátek, kdy se probudí v zajetí (v dungeonu, v dole, cestou na popraviště, ...) a je třeba s tím něco udělat.
Což mě přivádí k prvnímu dobrodružství, který uvede nějaký okamžitý problém, který postavy musí začít řešit. To může být ono "jste ve vězení" (dobré zvlášť pokud hráči mají rádi prlézání dungeonů) nebo nějaký "venkovní" problém - například "uzurpátorova armáda dorazila zlikvidovat poslední zbytky odporu ve vašem okolí (tj nejspíš i hráčské postavy) a přitom agitují v jeho prospěch i mezi obyvatelstvem (protože je cool mít i nějaký problém, co se nedá tak úplně řešit zbraněmi) a přitom staví ve vaší provincii divné obelisky (protože záhady a otázky jsou to co hráče motivuje, aby příště přišli znova, a dozvěděli se víc). První dobrodružství nejspíš bude dýlovat je s jedním z těchto problémů (ve výše uvedeném případě ty protipovtalecké razie nejspíš), ta další potom s těmi ostatními, důležité je, že kampaň začne někam směřovat a dostane setrvačnost. Časem bude potřeba dodělat nějakou další přípravu, ale na prvních 4-5 sezení by to mělo stačit...
* upřímně, dal bych tomu nějaký twist, aby to nebyli jen tak bezejmnenní poskoci, kteří jsou mu bezdůvodně věrní až do smrti - možná že pro všechny nejsou věci horší než za vlády starého režimu. Možná že kde dřív bez diskuzí vládla šlechta se teď přidělují úřady a hodnosti (vojenské i jiné) výhradně na základě schopností a výsledků. Možná že nějaká skupina, která byla dřív utlačovaná (elfové, sedláci, uctívači jiného náboženství, ...) je teď svobodná. Alternativně, pokud jdeš po archetypálním příběhu typu zlo vs. dobro (podrobné vysvětlení
v tomto článku ...a mimochodem, co z toho chceš hrát bych hráčům přinejmenším oznámil dopředu a pokud bych si nebyl jistý co preferují, tak se jich prostě na férovku zeptal) si prostě může oživovat nemrtvé, kteří bez váhání plní jeho příkazy a terorizují všechny a všechno.
** jako popravdě, tady si můžeš totálně zjednodušit práci, pokud si prostě řekneš, že má staty a slabiny kostěje z bestiáře pro D&D 5e, byť třeba vypadá jako normální člověk
EDIT: jak to tak po sobě čtu, tak to zní strašně moc jako bych B1rda poučoval, dost možná o věcech, která sám dávno ví, ale píšu to i jako odpověď
do diskuze o
Dobrodružství pod širým nebem... nějaká inspirace se z toho snad i tak vytřískat dá.