Boj ve vesmíru je hodně povedený, ale je trochu složitější (asi nejsložitější mechanika celých Ashen Stars, ale stojí za to) - řeší se především dog fights (loď proti lodi 1:1) Obě strany si vyberou svůj cíl (utéct, utéct po nahackování a ukradení dat, zničit mototry, zničit zbraňové systémy, zničit motory i zbraňové systémy, zničit úplně...)
Každý cíl má své hodnocení (nejsnazší je prostý útěk za 6, nejtěžší je totální devastace za tuším že 21). Souboj pak probíhá jako série Skirmishů mezi posádkami lodí, přičemž se točí 4 druhy útoků (přímá palba, vymanévrování, elektronický boj a taktické trýčky). Úspěch ve skirmishi Ti dá vítězství které si zaznamenáš do tracku svého deklarovaného zájmu.
Hodnota tohoto vítězství je vždy minimálně 1, ale pak se dál upravuje o podmínky (např. když přehodíš protistranu o hodně, dostaneš bonus, za vítězství při úvodním překvapení je bonus atd.) a za vlastnosti lodě - každá loď má nějakou + nebo - hodnotu ke každému tomu typu útoku pro případ vítězství nebo prohry a aplikují se obě.
Tj. například útočíš manévrováním: to znamená, že na sebe samozřejmě pořád dál střílíte a všechno, ale zrovna teď protěžuješ manévrování a snažíš se dostat na nějakou super pozici z níž můžeš zasáhnout slabé místo protivníka nebo tak.
Protože si hustej tak hodíš dohromady 7 a Tvůj protivník jen 4.
- Za vítězství dostaneš 1 bod pro naplnění svého zájmu
- Za to že máš margin +3 dostaneš další 1 bod navíc
- Tvoje loď je Balla design a je obratná jak sviň, takže má hodnotu Manuver - Dishing it: +2, takže dostaneš další 2 body (to už máš 4)
- Loď nepřítele je těžkopádná a má hodnotu Manuver - Taking it: +1, což Ti dá ještě jeden další bod
Dohromady si tak tímhle útokem připíšeš 5 vítězných bodů ("po sérii chaotických manévrů si se náhle stočil a proletěl mu tak žes na moment dostal jeho motory do přímé palebné linie všech svých zbraní...)
Další nařadě je Tvůj protivník a nasraně prohlásí, že Tě za tohle prostě rozjebe po vesmíru - vyhlásí útok přímou palbou (Fire) a znovu si hodíte. Protože Tvoje Balla design loď má slabou integritu a spoléhá jen na své štíty, které ale nejsou zázrak, máš hodnotu Fire - Taking it: +1. Protivníkova loď je ale těžkopádná, protože je přesbrojená jak svině a má hodnotu Fire - Dishing it: +3. Pokud Tě tedy zasáhne, tak to bude minimálně za 5 vítězných bodů (plus možná další pokud to protivníkovi padne dobře).
Protože se o svou krásnou loď bojíš a nechceš jí nechat rozsekat na hadry, tak propálíš dost bodů a vyhraješ o 1 (jeho palbou prokličkováváš a přepínáš štíty aby pobraly to, co na Tebe dopadne).
Protože to je skirmish, tak to není jen obrana ale rovnou nabereš další vítězné bodíky. Balla design ale neholduje přezbrojenosti a tak máš Fire - Dishing it: 0, zato Tvůj protivník má štíty a pancíř jak kráva a má tak Fire - Taking it: -2. To máš 1 za vítězství +0 za svou loď -2 za jeho loď je -1, nicméně protože jsi vyhrál tak máš nárok na alespoň jeden vítězný bod, čímž se s předchozí akcí dostáváš na 6 vítězných bodů.
Pokud se rozhodneš nějaký typ útoku provádět opakovaně ještě předtím, než použiješ (tj. než Ty sám iniciuješ) zbylé tři (tj. typicky se pokusíš protěžovat silnou stránku své lodi), tak se tomu říká "egging" (roztloukání vajíček?). Za to dostaneš -3 k danému skirmishi, protože tím, že jsi nevyužil celé spektrum bojových manévrů ses stal efektivně příliš předvídatelným popř. jsi zanedbal nějakou důležitou záležitost a protivník ji tak může jednostranně natunit.
Například pokud se vykašleš na Fire a jen manévruješ, rušíš a trýčkuješ, tak to znamená, že vlastně létáš okolo a blbneš a moc nestřílíš, takže moc nepřetěžuješ protivníkovu obranu a ten tak má čas jí pořádně vykalibrovat.
Pokud kašleš na manuver, tak to znamená, že jsi začal létat nenápaditě a protivník má dost prostoru natáčet se jak potřebuje.
Pokud začneš hrát jen na jednu kartu a začneš protěžovat např. elektronický boj, tak to znamená, že Tě protivník má prostor tlačit na všem ostatním a navíc tím hrozně odhaluješ karty, čímž mu dáváš dost prostoru nastavit vlastní rušičky atd.
V boji je prostě důležitá dynamika a nepředvídatelnost a je potřeba zároveň střílet, manévrovat, rušit a hackovat i používat nějaké taktické tryky
Kromě toho tam je ještě pár vychytávek, nejvýznamnější je asi:
Rocking it (rozmlacování) - standardně se uvažuje, že zásah nepřátelské lodi poberou štíty a pancíře a různé buffery a deflektory atp. Pokud ale uspěješ ve skirmishi o 3 a víc, tak tyhle obrany napřímo probiješ a protivníkovi způsobíš skutečný zásah.
Zasažená loď utrpí zranění na systémech (zhorší se jí nějaké hodnocení) a navíc k tomu přímo ohrozíš i její posádku, která si musí hodit proti zranění (způsobenému otřesem, výbuchem nějaké konzole atp.)
Pak tam jsou nějaká pravidla na instantní opravy a tak, ale to teď nemá smysl vypisovat.