shari: Striktně podle pravidel to není automatický win/loss. Na druhou stranu... ono prakticky není možné, abys na 1 uspěla a na 20 neuspěla. (Jako jo, existují i DC větší než 20, ale ve hře se prakticky nevyskytují.)
Proč je to automatika u útoků a ne u dovedností či záchran? Protože útoky a obrany rostou více méně všem stejně, takže kdokoliv hodí 20, tak uspěje stejně spravedlivě. U dovednostní a záchran to neplatí. Když investuješ své omezené možnosti do určité dovednosti, tak bys měla mít výraznou převahu nad tím, kdo do dané dovednosti neinvestoval. Nejen z hlediska pravděpodobnosti (že se ti spíš podaří určitá činnost, než někomu jinému), ale i to, že dokážeš udělat něco, co někdo jiný, kdo není v dané dovednsoti zdatný, to prostě nedokáže. Nikdy.
S čím to přirovnat? Třeba ke kovářství? Když budeš chtít vyrobit hřebík, tak mistr to má za chviličku a ty se na tom nadřeš celé hodiny, ale výsledek bude více méně stejný (jen časová náročnost jiná). Když ale vyková prvotřídní zbroj, tak pro tebe je to prostě nemožné, pokud se nezačneš kovářství věnovat a nedosáhneš v něm mistrovství.
Na nízkých úrovních to ještě není vidět, ale na vysokých (>15) už to může hrát roli. (Tam se právě postavy stávají mistry.)
Ale některé skupiny i přesto zavádí pravidlo, že 20 je vždy úspěch a 1 vždy neúspěch. Hlavně proto, že to zpravidla ušetří čas na počítání a vyvolá to okamžitou radost (nedo zklamání). Některé hry na tom dokonce mají založena další pravidla.
U záchran bych byl s tímto pravidlem ale opatrnější. Tam to může hrát vážnější roli.