Překlady materiálů k páté edici D&D úspěšně pokračují. Máme přeloženo několik oficiálních velkých tažení i menších dobrodružství, vznikají také dobrodružství domácí. Vše, co se přeložilo, se odehrává ve třech regionech: Chultu (Hrobka anihilace), Západním vnitrozemí (naposledy Sestup do Avernu) a na Severu (Ztracený důl Fandelveru či Hlubina: Dračí loupež). Kromě toho došlo i k překladu (zatím?) jediného geografického modulu, Dobrodruhova průvodce po Mečovém pobřeží, obsahujícím stručný popis Severu, Západního vnitrozemí a ostrovů Bezestopého moře.
Kromě toho ale existují nejrůznější doplňkové materiály, fluff (reálie) i crunch (pravidla), v románech, počítačových hrách a nejrůznějších materiálech ve starších edicích, dávající přeci jen stručnému popisu hloubku, šířku a spoustu, spoustu námětů na dobrodružství či alespoň problémy. Mé znalosti jsou, zejména co se týká počítačových her a románů, ovšem velmi omezené.
Mno, co se dá kde najít?
Základními zdroji pro všechny čtyři jmenované oblasti jsou:
Další materiály týkající se celého Faerûnu, hlavně crunch, se nachází i v následujících knihách:
A nakonec tu jsou dva mimořádné zdroje informací:
Další zdroje už jsou specifické pro jednotlivé geografické oblasti.
Jednotlivé informace se dají nalézt i v dalších zdrojích:
Harfeníci působí i na Severu, kde se nachází tři významní vůdci organizace a Věž měsíčního svitu v Everlundu je jednou z hlavních základen. Někteří ze zdejších Harfeníků mají rovněž nemalou politickou moc (vládkyně Stříbrného pomezí, nejméně dva Lordi Hlubiny). Informace o organizaci, lidech včetně agentů v jednotlivých místech, působení. Popis organizace Heroldů, kteří na Severu také mají jedno z hlavních sídel (Heroldova tvrz – kam má Amelior Amanitas z nějakého důvodu zakázaný vstup).
Buňka je v Jartaru. Drakostěj Daurgothoth, Plíživá smrt, sídlí v podzemním gnómím městě Dolblunde. Topazový drakostěj Iltharagh žije u ústí Ledové řeky severně od Luskanu, a soupeří s Arveiaturtace. Modrý drakostěj Malygris, suzerén Anaurochu, vládne anaurošským modrým drakům (byť opozice stále existuje).
Kde jsou jednotlivé rasy, tam jsou i jejich bohové – a občas i významné či proslavené chrámy.
Abathorovi tajně slouží společensky vlivný Šarkaní kult, mohou se zde objevit i obecně velice problematické kulty uctívající inteligentní zbraně (vychází z uctívání Klangedina Stříbrovouse). V Přístavu Lebek pod Hlubinou fungují Stopaři mysli Neviditelného umění, příslušníci tajnůstkářského řádu sloužícího Hlubinné Dueře. Dugmarenovi služebníci zřídili ve Stříbroluní chrám-školu Filosofická čítárna. Významný chrám Dumathoina se nachází pod Mirabarem, další chrám je v Ztracených úrovních v Podhůří pod Hlubinou, a v Citadele Adbar mají svou základnu Rytíři mitrilového štítu, čestná stráž králů Harbromma a Emeruse. Haela Bystrosečná má svou chrámovou pevnost v Torstultoku. V srdci Berunova kopce má chrám Marthammor Duin, jehož služebníci taktéž vedou hospic v Mrtvých Snězích. Moradinovým svatým místem je Kamenný most. Rozlehlý chrám Šarindlar se nachází v Sumberských kopcích.
V troskách Mhílamníru se nachází v proudech času ukrytý nepoškozený chrám Labelase Enoretha. Nejposvátnějším místem Sehaniny Měsíčního luku jsou Aloevaniny slzy ve hvozdu Hloubínově. Prastará svatá místa Temné panny přežila v Mlžném hvozdu. Nadzemní svatá místa se nachází v Měsíčním lese severně od Kervaru (Zpívající ústa), Vysokém hvozdu (nejméně dvě – viz Elaine Cunningham). Ghaunadaur má významnou svatyni v Ghaunadaurově jámě (místní válčí s Promenádou). Lolth a Vhaeraun jsou všude, kde se vyskytují temní elfové, Selvetarm je všude, kde je Lolth; někteří Vhaeraunovi služebníci se dokonce maskují jako služebníci Lolth a Selvetarma!
Na Severu se pochopitelně daří víře v Auril, velice oblíbený je i Tempus. Baal sponzoroval Stínové zloděje z Amnu, možná i před tím, než je Lordi Hlubiny vyhnali z Hlubiny právě do Amnu. Asi nejvýznamnějším Šántíiným opatstvím jsou Zlatá Pole. Významným Deneirovým chrámem jsou Ceněné sbírky ve Stříbroluní. Uvnitř Hor páteře světa se ukrývá velký Grumbarův chrám. Ibrandul má chrám pod Hlubinou a po Severotemnu se potulují Ibrandulovi věrní z Padlých rytířů. Istišovy velké chrámy se nachází v Luskanu a Hlubině. Asi nejvýznamnějším Lathanderovým chrámem jsou Rána jitra v Hlubině. V Podhůří pod Hlubinou se nachází významný Malarův chrám. Pán šelem z Dekanteru je nejspíše Malarův vysoce postavený služebník. Nový Mililův chrám a bardská akademie vznikají v Hlubině. Významný Oghmmův chrám se nachází v Hlubině. V Hlubině se nachází největší a nejkrásnější chrám Selûny. Na Severu má řadu svatyněk Shaundakul a působí tu příslušníci Společenstvo následující hory. Významné chrámy Suny se nachází v Hlubině, Everlundu a Létohradě. Taloně slouží Morové krysy z Hlubiny. Nachází-li Mount Uruth na Severu, pak tam je i jeden z významných chrámů Tala Bouřovládce. Tormovy svatyně jsou součástí Tyrových chrámů v Létohradě a Sundabaru.
Na Severu je doma Uthgar, Gwaron Bouřlivec, Šialia (Stříbroluní, Mýtina života (společně s Lurue, Šántí, Eldath a Mielikou) ve Vysokém hvozdu, spolupracují s ní labutí panny ze Štítu naděje) a Lurue (Stříbroluní, Jednorožčí místo severně od Leilonu). V souvislosti s Lurue se mluví o artefaktu Koruna radosti a slz v troskách elfího hradu El´lahama Rakeil v Měsíčním lese. V Divém lese ve Vysokém hvozdu měl své centrum Karsův kult. Savras má zapomenutou zasypanou svatyni ukrývající legendární Třetí oko Savrasovo v Podhůří pod Hlubinou. Siamorf má centrum své víry v Hlubině. Řada Valkurových svatyní se nachází po celém Mečovém pobřeží až po Luskan, a jeho věrní slouží na řadě válečných lodí bojujících s netvory z mořských hlubin. Je zde popis a plánek Domu měsíce v Hlubině.
Na Severu je doma Uthgar, Gwaron Bouřlivec, Šialia (Stříbroluní, Mýtina života (společně s Lurue, Šántí, Eldath a Mielikou) ve Vysokém hvozdu, spolupracují s ní labutí panny ze Štítu naděje) a Lurue (Stříbroluní, Jednorožčí místo severně od Leilonu). V souvislosti s Lurue se mluví o artefaktu Koruna radosti a slz v troskách elfího hradu El´lahama Rakeil v Měsíčním lese. V Divém lese ve Vysokém hvozdu měl své centrum Karsův kult. Savras má zapomenutou zasypanou svatyni ukrývající legendární Třetí oko Savrasovo v Podhůří pod Hlubinou. Siamorf má centrum své víry v Hlubině. Řada Valkurových svatyní se nachází po celém Mečovém pobřeží až po Luskan, a jeho věrní slouží na řadě válečných lodí bojujících s netvory z mořských hlubin. Je zde popis a plánek Domu měsíce v Hlubině.
Na Severu působí Dendybar Poďobanec, Elaith „Had“ Craulnober, Halaster Černoplášť, Jander Hvězdice (pokud je zrovna v Říších), Jarlaxl, Kymil Nymesin (mimo jiné), Sememon (občas služebně), Errtu, zlobři z Ledových věží a mohou se zde vyskytovat Artemis Entreri a Duch. Asabi a ferimové žijí na Anaurochu, v Hlubině pak nejméně jeden malaugrym. Jochlola slouží Pavoučí královně, vyvolený a hrůzný válečník Rudým mágům z Thaye. Mohou se zatoulat z jihu šadevaři. Kalmari, temnotvor, balhír a Tyranthraxus se mohou objevit leckde, nejen na Severu. Jsou tu doma Společnost krakena, Xanatharův zlodějský cech, menzoberranzanští drowové, a byli odsud athalantarští máglordové. Má tu buňku Kult draka, základnu Zentarim, enklávu Rudí mágové z Thaye a působí zde Rytíři štítu.
Na Severu působí Alustriel Stříbroruká, Arilyn Měsíční čepel, Brianna Burdun, Bruenor Válečné kladivo, Catti-Brie, Danilo Thann, Drizzt do´Urden, Durnan, Khelben „Černý prut“ Arunsun, Laeral Stříbručná, Mirt, Piergeiron, Qilué Veladorn, Regis, Tavis Burdun, Wulfgar. Může se zde vyskytovat Fjodor, Keane, Liriel Baenre, Oliva Suchahrncová, Ruha. Martine a Vilheim sice kanonicky působí v jiném (severském) regionu, leč není problém je umístit na Sever.
Jde o předchůdce Soupisu hrdinů a Soupisu zloduchů. Ze zajímavých postav, co se neobjevují v obou zmíněných následovnících, lze na Severu narazit na Kappiyana Flurmastyra z Hlubiny, Malchora Harpela, Márila Hlubinského, Nymaru „Kotě“ Scheironovou z Hlubiny, Sydney, Xanathara.
Kde všude jsou agenti Zentarim, a jejich pletichy na Severu.
Na Severním Mečovém pobřeží žije hendar.
Nachází se zde popis tera, kanonicky (dle románů) se vyskytujícího na Planině ledového větru, a rudého tygra, který zde skoro jistě také žije.
Na Severu působí z popsaných žoldnéřských skupin Mráz, Maškaráda, Modrý znak, Spár, Žoldnéřská společnost Krvavá sekera, Tichý déšť. Okrajově sem zasahují z pouště Anauroch aktivity Siroka a z Mečového moře Zahařiných krakenů.
Nachází se zde organizační popis drowů, zřících, Rudých mágů z Thaye, Stínů, Zentarim, Mystického bratrstva, Šařiny církve, Lidu černé krve, démonických víl, Eldreth Veluuthry, Rytířů štítu, Společnosti krakena, malaugrymů, mozkomorů, mnichů Temného měsíce, mnichů Dlouhé smrti, a s nimi spojených kouzel a kouzelných předmětů.
Jsou zde prestižní povolání kultista Černé krve (lykantropové), soudce lesa a žalu (Eldreth Veluuthra), rytíř odplaty (Rytíři štítu) a lovec stínů, popis (jiný, než v Pánech temnot) organizací Kult draka, kulty měsíce, Eldreth Veluuthra, mniši temného měsíce, Šařiny buňky a Zentarim, místa moci Údolí šepotů a Krvavá skála.
Využitelné odsud jsou některá regionální zázemí, odbornosti a kouzelné předměty. Nachází se zde popisy několika menších udatných organizací (druidi Vysokých stromů, Štítové tesáky, Strážci Tkaniva, Měkké spáry, Mirští barbaři, uthgardtští barbaři, Berronařiny valkýry, Úmluva, Rytíři temné písně, Soumračný kruh, Polní strážci, Zlaté paže Vergadainovy, Šedé paže, Kladiva Moradinova, Souzvučný řád, Harfeníci, Heroldi, Pěst hin, Rytíři mystického ohně, Samularovi rytíři, Rytíři stínového pláště, Panská aliance, Měsíchvězdy, Řád astry, Řád červeného sokola, Řád stříbrného poháru, Rudé šerpy, Svaté štíty Beronařiných požehnaných, Stínohrázi, Štíty zlatých kopců, Sluneční duše, Meče paní, Telormar Gultor, Neústupní hlídači, Horlivci psaného slova, Rytíři Tkaniva) a s nimi spojené substituční úrovně (Berronařiny valkýry paladinky prostě mají trochu jiné schopnosti, než standardní paladinky). Jsou tu popisy mocných nebo jinak zajímavých míst Výskok Temné panny a Teumyshaaril, cizích postav Bakra Hispul, Brenwol, Dalthyria, Bouřokřídlý.
Nachází se zde popis tera, kanonicky (dle románů) se vyskytujícího na Planině ledového větru.
Na Severu žijí nebo působí draci Aerosclughpalar, Arveiaturace, Claugiyliamatar, Jalanvaloss, Olothontor, Saryndalaghlothor, Arauthator, Taraunramorlamurla, Daurgothoth, Deszeldaryndun Stříbrokřídlý, Klauth, Eldenser, Gaulautyr (než se přestěhovala), Malaerogoth, Nurvureen, Palarandusk, Valamaradace, Voaraghamanthar, Waervaerendor, Zundaerazylym, Thalagyrt, Ghaulantatra, Iltharagh. Zatoulat se sem může Felgolos, Lhammaruntosz, Nymmurh. V Hlubině působí organizace draků a potomků draků jménem Konfluence, ve Vysokém hvozdě žije klan modrých draků Morueme a jejich goblinoidních služebníků.
Popis draků Arauthatora, Thalagyrta, Valamaradace, Deszeldarynduna, Saryndalaghlothora, Klautha, Iymrith, Palaranduska, Tostyna Alaerthmauga, Olothontora, Voaraghamantara, Daurgothotha, Claugiyliamatar, Nurvurém, Malaeragotha, Jalanvaloss, Galadaera, Gaulauntyra, kteří všichni buď na Severu žijí, nebo sem zalétají. Eldenser a Felgolos se zde také mohou objevit.
Žijí zde prokazatelně árakokra, alaghi, banelar, Malarova stvůra, chitin, hlubinný, ghour, ohněmlok, ghaunadan, mlžný obr, dekanterský goblin, obří kráčel, hybsil, ibrandlin, ledový had, leukróta, nyth, peryton, fey´ri, tanarukk. V okolí Rudých mágů se vyskytují zmarstráž, kostěpýr, vyvolený, temnotvor, thayský golem a nišruu. Baneova církev má v oblibě zmarmrtvu, drowové uctívající Lolth jochlol, draeglotha, myrlochara. Ve velkých kosmopolitních městech se mohou vyskytovat genasi, kdekoli pak mocný dvojník, drahokamoví golemové, kurs, duchové, lykantropové a mstitel.
Z hráčských ras zde žijí firbolgové, z nestvůrných ras jsou prominentní obři, orci, skřeti, mozkožrouti. Z nestvůr se tu bude výrazněji projevovat barghest, draeglot, chitin, choldryt, jeskynní rybář, kored, mozkožrouti, nilbog, obři, orci, skuruti, rotaj.
Na Severu se odehrávají následující dobrodružství. Jedná se jak o samostatné moduly, tak dobrodružství otištěné v časopise Dungeon (dle soupisu zpracovaného Rogerem E. Moorem), vyskytující se v oficiálních sbornících dobrodružství, případně dle autorů či editorů umístitelné na Sever. Kromě toho jsem zmínil několik dobrodružství z časopisu Dungeon, které se sice mají odehrávat jinde, ale hodí se sem a lze je bez větších obtíží přenést.
Z počítačových her se zde odehrávají série Eye of Beholder, Neverwinter Nights a Icewind Dale.
Na Severu se odehrává většina románů Roberta A. Salvatoreho o Drizztovi Do Urden a román Drowova dcera od Elaine Cunningham.
Základními zdroji jsou:
Jednotlivé informace se dají nalézt i v dalších zdrojích:
Harfeníci mají v západním Vnitrozemí jednu ze svých hlavních základen v Berdusku. Informace o organizaci, lidech včetně agentů v jednotlivých místech, působení. Popis organizace Heroldů.
Buňka je v Berdusku, asi nejvýznamnější základna vzniká v Dračí studnici. V Trolích vrších sídlí rudý drak Blas Iwan, Dračí studnici hlídal Lítý drak (stínový drak, později nemrtvý stínový drak). V Orogotu žije Prastarý, prastarý černý drakostěj nemající s Kultem vůbec nic společného. Zelená dračice Ralionate žije v Les plazů. Pod Dálnými vrchy žije stínová drakostějka Shhuusshuru, faktická vůdkyně buňky v Berdusku, a plánuje ovládnout nejprve Temnou pevnost a pak celé údolí Chiontaru, proměna rudého draka Grešruka, Rudookého, se nepovedla (Harfeníci ho zabili), ale jeho duch možná stále ještě přežil (ve skloocelovém rubínu zasazeném do hrušky dlouhého meče jménem Dračí zub). Modrý drakostěj Malygris, suzerén Anaurochu, vládne anaurošským modrým drakům (byť opozice stále existuje).
Kde jsou jednotlivé rasy, tam jsou i jejich bohové – a občas i významné či proslavené chrámy.
Abbathorovi tajně slouží společensky vlivný Šarkaní kult. Problémy mohou dělat kulty uctívající inteligentní zbraně. Haela Bystrosečná má významné opatství pod Mečovou skálou severoseverozápadně od Kopce ztracených duší.
Nad oblohou Everesky bdí členové řádu Křídla opeřeného ledňáčka zasvěceného Aerdrye Faenyi, kdežto pozemní hranice hlídá Corellonův vojenský řád Meče Everesky. Erevanovi Illesere sloužící Lotříci zmizelé stránky sídlí v Everesce. Temnou pannu uctívali ve starém Miyeritaru a prastará svatá místa přežila v Mlžném hvozdu. Lolth a Vhaeraun jsou všude, kde se vyskytují temní elfové; někteří Vhaeraunovi služebníci se dokonce maskují jako služebníci Lolth a Selvetarma! Selvetarm je všude, kde je Lolth, silnou pozici ovšem má v Eryndlinu. V Zapomenutém lese se kromě populace lesních gnómů nachází i svatyně Baervana Větrošlapa. Známý chrám Garla Zlatatřpyta leží v Přátelské náruči v Západním vnitrozemí. V hlubinách pod Tvrdým Štítem se skrývá významný chrám Segojana Zemězvala. Významným místem víry v Šáru Pomoštnou je Údolí zapadajícího slunce v Západním vnitrozemí. Významné Jurgalánovo opatství se nachází v Rudých srázech (Klášter sklaního pohřebiště).
Členem Štítové rady Rytířů štítu je dobrodruh Tuth z Baldurovy Brány. Rytíři jednorožce mají své sídlo v Baldurově Bráně. Centrem samostatné víry v Rudou rytířku je Citadela strategické bojovnosti severovýchodně od Baldurovy Brány v bývalém hradě rodu Krvostřábů, kde se zároveň nachází základna Řádu červeného sokola. Savras má svou svatyni ve Svícmarku. Siamorf měla centrum své víry v Baldurově Bráně. Řada Valkurových svatyní se nachází po celém Mečovém pobřeží až po Luskan, a jeho věrní slouží na řadě válečných lodí bojujících s netvory z mořských hlubin. Velšarůn zaživa sídlil v Zapomenuté kryptě v Roklině lebek, kde dnes má chrám (Krypta povstalé armády) a na Polích mrtvých řádí mečové přízraky na nočních můrách, nově podrobení církvi jako Řád tisíce nočních můr. Kde jsou doma yuan-ti, tam nejspíš bude doma i Sseth; v Lese plazů se nachází jeho Svatyně zakuklených hadů a trosky města yuan-ti (možná se zde nachází legendární Najská fontána). U Hadího Úkrytu má svou základnu Svinutá klika.
Baal sponzoroval Stínové zloděje z Amnu. Významným Deneirovým chrámem je Soumračná síň v Berdusku. Významným svatým místem Eldath je Elah´zad v poušti Anauroch. Pod Západním vnitrozemím se potulují Ibrandulovi věrní z Padlých rytířů. Kde jsou salamandři, ohněmloci a Rudí mágové z Thaye, tam je i Kossuth, kromě toho Kossuthovi věrní rádi navštěvují vesnici Lundeth na poušti Anauroch. Jedním z nejposvátnějších Oghmových míst je Svícmark.
Je zde aktivní Lord Kráječ, Sememmon, Kymil Nimesin (mimo jiné), Kassana, Zrie Praiks, šadevaři. Mohou zde pracovat Artemis Entreri, Jarlaxl a Duch. Asabi a ferimové žijí na Anaurochu, jochlola slouží Pavoučí královně, vyvolený a hrůzný válečník Rudým mágům z Thaye. Kalmari, temnotvorové, balhír, malaugrymové a Tyranthraxus se mohou objevit leckde, nejenom v Západním vnitrozemí. Působí zde Rytíři štítu, Kult draka, Zentarim a Rudí mágové z Thaye, nepochybně zde působí i Noční průvod, jistě sem zasahoval vliv athalantarských máglordů. Jsou zde drowí města. Možná, že tu má své lidi i Společnost krakena.
Působí zde Arilyn Měsíční ostří, Caledan Caldorien, Mari Al´Maren. Může se zde objevit Danilo Thann (pracovně), Šandrila Šíserová, Narm Tamaraith, Dove Sokolníková, Drakodrť, Alias, Lander, Ruha, Oliva Suchahrncová, Rinda, Keane (pracovně).
Jde o předchůdce Soupisu hrdinů a Soupisu zloduchů. Mohl se zde ve své smrtelné podobě pohybovat Kelemvor Lvízhouba.
Kde jsou agenti Zentarim a jejich pletichy v Západním vnitrozemní. Stručný popis Temné tvrze, popis některých míst spojených se Zentarim v Západním vnitrozemí. Třetí Nejvyšší imperceptor, Harr Santolic, se věnoval šíření víry v Západním vnitrozemí. Lze sem s jistými úpravami přenést dvě ze tří dobrodružství a další místa, kanonicky se vyskytující v oblasti Měsíčního moře.
V Západním vnitrozemí působí žoldnéřské skupiny Planoucí pěst (má základnu v Baldurově Bráně), Masquerade, Žoldnéřská společnost Černé spáry, tichý déšť. Okrajově sem zasahují z pouště Anauroch aktivity Siroka a z Mečového moře Zahařiných krakenů.
Jeden z Karadunů, bratr paní Trnové državy a dědic Samularových prstenů, je pod jménem Dag Zoret vysoce postaveným členem Zentarim v Temné tvrzi.
Nekanonické dobrodružství, konverze a rozšíření dobrodružství Pod Illefarnem. Částečně se odehrává v Západním vnitrozemí. Přináší popis krajiny a její historii.
V Hadích kopcích, Chelimberově močálu a v okolních oblastech se nachází Najara. Na Pelleorově prérii žijí ohněmloci. Lze sem přenést bez vážnějších úprav většinu dobrodružství.
Žijí zde prokazatelně árakokra, alaghi, ropušák, plazivý pařát, hlubinný, ohněmlok, obří kráčel, groundling, siv, weymk, yuan-ti. V okolí Rudých mágů se vyskytují zmarstráž, kostěpýr, vyvolený, temnotvor, thayský golem a nišruu. Baneova církev má v oblibě zmarmrtvu, drowové uctívající Lolth jochlol, draeglotha, myrlochara. Ve velkých kosmopolitních městech se mohou vyskytovat genasi, kdekoli pak mocný dvojník, drahokamoví golemové, kurs, duchové, lykantropové a mstitel.
V Západním vnitrozemí žijí nebo působí Arsekaslyx, Miirym, Mornauguth, Velsaert, může se zde objevit také Felgolos, Galadaeros, Gaulauntyr, Lhammaruntosz. Z organizací zde má základnu Kult draka a Dům Orogoth.
Popis draků Balagose, Gaulauntyra, Mornaugutha, Lhammaruntosz, Miirym, kteří zde buď žijí, nebo sem zalétají. Mohou se zde také objevit Eldenser a Felgolos.
V Baldurově Bráně žijí MUDr. Ellandra Tolbertová a Jolanda Šamatová.
V Západním vnitrozemí působí Cyrikova církev, Kult draka, drowové, Rudí mágové z Thaye, stíny, Zentarim, Šařina církev, Eldreth Veluuthra, Železný trůn, Rytíři štítu, mniši Temného měsíce, zřící, Stínoví zloději, možná i malaugrymové a mozkomoři, a s nimi spojená kouzla a kouzelné předměty.
V Západním vnitrozemí působí organizace Kult draka, Eldreth Veluuthra, Šařiny buňky a Zentarim. Lze se zde setkat s nositeli prestižních povolání soudce lesa a žalu (Eldreth Veluuthra), rytíř odplaty. (Rytíři štítu) a lovec stínů.
Využitelné odsud jsou některá regionální zázemí, odbornosti a kouzelné předměty. Nachází se zde popisy několika menších udatných organizací (Mirští barbaři, Harfeníci, Heroldi, Pěst hin, Rytíři stínového pláště, Řád rudého jestřába, Řád stříbrného poháru, Rytíři temné písně, Štíty zlatých kopců, Horlivci psaného slova) a s nimi spojené substituční úrovně.
Z hráčských ras zde žijí ještěrci, z nestvůrných ras jsou prominentní obři, yuan-tiové. Z nestvůr se tu bude výrazněji projevovat draeglot, katoblepas, dinosauři (někteří), lesní košťál, obři (někteří), ohněmloci, yuan-tiové, zřící (někteří), vůl.
V Západním vnitrozemí se odehrávají následující dobrodružství. Jedná se jak o samostatné moduly, tak dobrodružství otištěné v časopise Dungeon (dle soupisu zpracovaného Rogerem E. Moorem), vyskytující se v oficiálních sbornících dobrodružství, případně dle autorů či editorů umístitelné na Sever. Kromě toho jsem zmínil několik dobrodružství z časopisu Dungeon, které se sice mají odehrávat jinde, ale hodí se sem a lze je bez větších obtíží přenést, a dobrodružství z jiných modulů, která sem lze přenést.
V Západním vnitrozemí by se měl odehrávat mne neznámý počet dílů počítačové hry Baldur´s Gate.
Do češtiny není přeložený žádný román odehrávající se na území Západního vnitrozemí. Je možné, že sem v některém románu Roberta A. Salvatoreho zavítal Drizzt do´Urden nebo Artemis Entreri.
Neexistuje souhrnný geografický modul, dokonce ani ve formě průvodce toho pisálka Volothampa Geddarma. Základními zdroji proto jsou jednotlivé geografické moduly:
Jednotlivé informace se dají nalézt i v dalších zdrojích:
Bran Skorlsun, otec Arilyn Měsíční ostří, je původem z Měsíčnin, kde dlouho pracoval (i jako mistr popravčí).
Na Měsíčninách slouží zájmům Kultu zelené dračice Ivy Rozdavačka smrti (drakostěj), Velora Jedovatá a Pazoura Zelený úder, bronzový drak Errant (prý slouží a možná tady) a modrý drakostěj Kanthraxis (asi má doupě na Sněžení). Rudý drakostěj Gotha sice neměl s Kultem nic společného (sloužil Talovi), ale působil nejprve v severozápadních Nekonečných pustinách a pak na Měsíčninách.
Kde jsou jednotlivé rasy, tam jsou i jejich bohové – a občas i významné či proslavené chrámy. To neplatí pro Měsíčniny, kde hraje prim víra v Matku zemi i u půčíků, elfů a trpaslíků. Kousek od Blažení je město mořských elfů s významným chrámem Hlubinného Sashelase, kdežto stejnému bohovi sloužící Rytíři kosatky mají svůj hlavní stan pod hladinou souostroví Mintarn.
Na Bezestopém moři pluje obranný Škuner moří, Valkurův chrám; zavítal už i do Maztiky. Valkurovi věrní slouží na řadě válečných lodí bojujících s netvory z mořských hlubin.
Seveřané, zejména ze severních ostrovů, respektují Auril, kdežto Tempus je jedním z jejich hlavních bohů. Istišův velký chrám se nachází v Caeru Callidyr, kdežto kdesi v hlubinách Bezestopého moře se ukrývá Hrad tančícího delfína, sídlo Delfíního regenta, titulární hlavy církve. Na dně Mečového moře se nachází zbrusu nový – vzniklý během Doby nesnází – Myrkulův chrám vedený trojicí kněží – kostějů. Významné chrámy Amberlie se nachází na Mintarnu a v Orlumboru.
Na Měsíčninách žijí Deirdre Kendriková, Cyndre, Hobart, Kazgarot, z Blažení pochází Kymil Nimesin. vyvolený a hrůzný válečník slouží nejen Rudým mágům z Thaye. Kalmari, temnotvorové, balhír, malaugrymové a Tyranthraxus se mohou objevit leckde, nejenom na ostrovech Bezestopého moře. Působí zde Společnost krakena, nepochybně sem zasahují zájmy Rytířů štítu a zřejmě i Rudých mágů z Thaye. Pro Zentarim je to zatím příliš daleko, zato pro Kult draka ne (přítomnost ale popsána jinde).
Žijí zde Robyn Kendrick, Tristan Kendrick, Alicia Kendrick, Keane. Mohou se zde pracovně objevit Danilo Thann a Arilyn Měsíční čepel.
Jde o předchůdce Soupisu hrdinů a Soupisu zloduchů. Žije zde Finnelen a Daryth z Kalimšanu.
V okolí Měsíčnin žije afank.
Dýkobrodský dvorní mág Gwydion pen Dafwyd má velšské jméno a nejspíš pochází z Měsíčnin.
Materiál z knihy se příliš pro tuto oblast nehodí. Doma je zde Společnost krakena, působí zde agenti Mystického bratrstva, zasahují sem zájmy Eldreth Veluuthry, drowů a mozkomorů (ve všech případech Blažení). Mohou sem zasahovat zájmy Zentarim, Rytířů štítu, Rudých mágů z Thaye, klidně i démonických víl.
Materiál z knihy se příliš pro tuto oblast nehodí. Rozhodně ne pro rodilé postavy. Měl by tu působit Kult draka (na Měsíčninách), může sem „pracovně“ zavítat rytíř odplaty nebo mnich Temného měsíce, může tu působit nějaký agent Zentarim.
Využitelné odsud jsou některá regionální zázemí, odbornosti a kouzelné předměty. Působí zde Harfeníci.
Žijí zde prokazatelně zpěvodrak, obří kráčel, nišruu. Kdekoli se mohou vyskytovat mocný dvojník, drahokamoví golemové, kurs, duchové, lykantropové a mstitel.
V Bezestopém moři žijí nebo působí Arveiaturace, Galadaeros, Hoondarrh, Lhammaruntosz, Nymmurh, Raulothim. Může se zde objevit i Eldenser, Felgolos a Gaulauntyr. Je zde popis vílího dráčka.
Popis draků Arveiaturace, Raulothima, Gaulauntyr, Nymmurha, Hóndarrha, Galadaerose, Lhammaruntosz, kteří zde buď žijí, nebo sem zalétají. Mohou se zde také objevit Eldenser a Felgolos.
Z hráčských ras zde žijí tritóni, z nestvůrných ras jsou nejviditelnější obři (ohniví), orci a skřeti. Z nestvůr se tu budou výrazněji projevovat víly, hlubinný dědic, lesní košťál, mořští zplozenci, ohniví obři děsotepci, orci (někteří), skřeti (někteří), delfín.
Je zde popis vílího dráčka a vurgena.
Ve vesmíru se vznáší území kdysi tvořící pevninu vyplňující Železný záliv na Omanově ostrově, společně s hradem a jeho majitelem.
Plavbu podél Mečového pobřeží chrání Zahařini krakeni. Na ochranu elfích zájmů může zasáhnout Tichý déšť, baldurských zájmů Planoucí pěst.
Na Měsíčninách by se mohly vyskytovat nositelky prestižních povolání labutí panna a Valarianova milovaná (zde spíše Kamerynnova milovaná).
Některé informace se nachází také v časopisech Dragon a Dungeon (podobné zdroje zřejmě existují i pro předchozí a následující oblast – ty ale neznám):
Na Bezestopém moři a jeho ostrovech se odehrává i pár dobrodružství, samostatných modulů, nacházejících se jako součást nějakého modulu, či otištěných v časopise Dungeon (dle soupisu zpracovaného Rogerem E. Moorem).
Na Měsíčninách se odehrává trilogie „Moonshae“ Douglase Nilese, složená z románů Bestie na Moonshae, Černí čarodějové a Temná studna. Na ostrově Ruatym se odehrává větší část děje románu Elaine Cunninghamové Spletité sítě, a zřejmě v několika románech se po moři plaví s kapitánem Deudermontem Drizzt do Urden.
K oblasti neexistuje samostatný geografický modul, základními zdroji jsou proto dvě dobrodružství obsahující rozsáhlý popis území:
Další informace lze najít v těchto příručkách:
Popis rasy vhodné pro hráče, která je doma v Chultu, a ostrova Omgarův čenich.
Působí zde Kaverin Ebenruka. Žijí zde ptakoještěrci.
Působí zde Artuš Cimber.
Nachází se zde popis ptakoještěrců a informace o yuan-ti (nejsou přeložené – zatím).
Využitelné je odsud prestižní povolání duhový služebník spojené s kvesaly.
Pes s hodnotami saluki (pod Pes, saluki) žije i v oblastech džunglí.
Existuje několik rozšiřujících doplňků - dobrodružství k Hrobce anihilace, a lze sem umístit několik dalších dobrodružství odjinud: