Design & Development 4e

Obsah článku:

Rasa

Proč na rase záleží

napsal James Wyatt

Nastavte stroj času zpátky na květen 2004!

I tehdy jsem věděli, že 4e přijde, i když oficiální práce nezačaly ještě další rok. V té době se designérský tým scházel pravidelně při něčem, čemu jsme říkali "Designérská klika". A jednoho dne v květnu 04 jsme se začali zabývat otázkou, z kolika porcí koláče by D&D postava měla sestávat a jak velký by každý ten kousek měl být.

Ve 3e byly povolání a magické předměty dvěma velkými kousky koláče postavy. Rasa byla důležitá na 1. úrovni, ale v době, kdy jste se dostali na 20. úroveň, už bylo sotva poznat rozdíl mezi trpaslíkem bojovníkem a půlorkem bojovníkem. Rozdíl mezi +2 tady a +2 támhle byl utopen obrovskými bonusy z magických předmětů a úrovně postavy - už na tom nesešlo.

Chtěli jsme, aby na rase záleželo po celou dobu kariéry postavy. Chtěli jsme, aby existovaly nějaké rozdíly mezi postavami různých ras i když vše ostatní by bylo totožné. Zkoušeli jsme mechaniky jako racial paragon v Unearthed Arcana a náhradní úrovně rasy v řadě příruček Races of... a výsledky se nám líbily.

V květnu 2004 jsme si pohrávali s myšlenkou "dvacetiúrovňové rasy". Ve dvacetiúrovňové rase na každé úrovni, které dosáhnete, nezískáte jen nové schopnosti povolání, ale i nové kvality rasy. Vaše rasa může předurčovat, jaké hodnoty vlastností se vám budou na určitých úrovních zvyšovat, takže trpaslíkova Odolnost bude vždycky v předstihu před postavami jiných ras. S postupem po úrovních byste dostávali nové speciální schopnosti, které by vždy vaší úrovni odpovídaly, samozřejmě.

Jedna z klíčových výhod, kterou jsme v tomto systému spatřovali, bylo mnohem snazší nalezení prostoru pro nové rasy bez nutnosti sáhnout k ošemetné mechanice úpravy úrovní (level adjustment). Pokud bychom rozprostřeli úchvatné magické schopnosti drowů napříč jejich úrovněmi, pak by mohly začínat od 1. úrovně stejně jako jiné rasy. Rasy jako githyanki již tento nápad anticipovali udělováním nových schopností na vyšších úrovních.

No, po několika letech se věci změnily, tak jak to s věcmi bývá. Roztáhli jsme hru na 30. úrovní, ale zúžili nejvýraznější rasové volby do prvních deseti. Nad nimi začnou zaplňovat prostor jiné volby speciálních schopností, než ty vycházející z ras.

Ve finální verzi 4e většina vašich rasových rysů vejde do hry na 1. úrovni - trpasličí houževnatost, elfí uhýbání, půlelfí inspirující vystupování, atd. Jak budete postupovat po úrovních, můžete si vzít rasové odbornosti, které učiní tyto schopnosti ještě víc vzrušující a získat tak nové schopnosti spojené s vaší rasou. Můžete si také vzít rasově-specifické schopnosti zabudované do vašeho povolání, což dosahuje toho, co dělávaly náhradní úrovně rasy: trpasličí bojovník se schopností přítel země dokáže něco, co jiní bojovníci na 10. úrovni nedokáží.

Pravidla se hodně změnila od prvního nápadu s dvacetiúrovňovým povoláním, ale stále slouží stejnému účelu: zajistit, aby rasy zůstaly relevantní a skutečně důležité celých třicet úrovní dobrodružství.
- Překlad společnými silami Alnag & Conlai -
Napsal Conlai 25.09.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 63 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15145707130432 secREMOTE_IP: 18.188.35.25