Siriene, o estetice se nedá vést rozumný spor.
Ústupek z reálu je nutný prakticky u všech filmových soubojů, jinak by asi nikdo nechtěl dělat herce. Stylizace jsou už zvukově podbarvené rány pěstí a to, že chlap odletí po ráně dva metry. Nebo že se při šermu furt mlátí kovem o kov. V nové době se tyhle věci hodně posunuly, o estetiku "chemoprénu", kdy se běhá po stěnách, skáče pět metrů z místa, maníci přežijí kopanec do hlavy ani nemrknou a tak podobně.
Jiná stylizace je totální mantáctví enemíků, které začalo snad už někde v Bondovi - na scéně je sice třicet eltiních střelců se samopaly, ale nikdo netrefí.
Každý má někde pomyslnou linku míry stylizace, kterou přežije. Pokud jste vyrostli na Pánovi prstenů a Pirátech, máte ji trochu jinde než já; mně pil krev už Rambo nebo Komando, kde byl třeba ten efekt neschopných oponentů ad absurdum. S estetikou HongKongu jsem se taky nikdy nezžil; nechápu, proč je třeba dělat z hraného filmu animák a lítat nad korunami stromů (Tygr a drak).
Equilibrium dovedně spojuje tyhle špatnosti; hlavní hrdina je neprůstřelný jak Pepek námořník a jeho soupeři totálně volšoví. N+ěkomu se to třeba líbí, ale nothing for me.
2) Abych to posunul dál, jako malí jsme žrali třeba tohle
http://www.youtube.com/watch?v=3nTFEgvO3JM
Na tehdejší dobu hodně kvalitní šermovačka, ale proti pozdějším recyklacím je to celkem normálka a dost natahované.
Mongol tu nadhodil ty vynikající Duelists, kde je toho plno na různý způsob; třeba další šavlový souboj
http://www.youtube.com/watch?v=aflbDR6NIUg
zejména ale stojí za shlédnutí tohle
http://www.youtube.com/watch?v=a3faIB4gR00&feature=related
souboj trochu jinak, ale rozhodně jsem to poprvé sledoval se zatajeným dechem.
3) Se soupeři nekonečně silnějšími se vůbec bojuje trochu jinak, než na férovku, ono to totiž jinak moc nedává smysl
http://www.youtube.com/watch?v=2KeniFoiT-0&feature=related
(mimochodem, the best end of movie ever, i když zvlášť začátek už je technicky malinko mimo a je to hodně krácené)
podobně samozřejmě konec Vetřelce nebo Čelistí; a vynález je film Duel.
4) Trend k jednoduchosti a úspornosti je menšinový, nicméně existuje; třeba ten Bourne - ruční kamera, méně efektů, ktratší souboje. Člověk má pocit, že se opravdu bojuje, ne předvádí před kamerou.
Bourne je ovšem školený superman; když se utkají normální chlapi, kteří nemachrují před kamerou ale fakt chtějí zabít toho druhého, vznikne něco takového (nutno sjet asi do páté minuty; nenašel jsem vystřižený "souboj"):
http://www.youtube.com/watch?v=Jufoo_UtdcY&feature=related