Fritzs: ééé... zkusil jsem to, myslím že mě mnozí pochopili, myslím že bych to dokonce nakonec dokázal podat i tak abys pochopil co myslím, ale vzhledem k časové náročnosti asi dám prostor dalším
Btw - sousoloví "premisa je
jednoznačně definovaná" následované citátem
z wikipedie si skoro řiká o nakopnutí do zadní části těla. Zaprvé wikina je mizerný exaktní zdroj, zadruhé neznám
jediný termín v oborech mimo exaktní přírodní vědy,
ani jeden, a že jich znám hodně (můžu jich tu na Tebe klidně pár desítek vychrlit), který by byl definovaný způsobem na němž by se shodoval počet lidí blížící se 100%. Jinými slovy
nelze dát do jedné věty "premisa" a "jednoznačná definice" a přitom neřikat nesmysl.
píše:
"Plot" nemůže existovat bez něčeho, co je "fundamental conceptem" a příběh bez "plotu" neexistuje, jelikož pak to není příběh, ale jen sled náhodných spolu nijak nesouvisejících událostí.
Tak sem se nasmál... vezmu něčí deník, přepíšu ho do kníky, dostanu příběh bez jakéhokoliv prvku který by předurčoval nebo shrnoval vnitřní dění a bude to souhrn mnoha nesouvisejících a měnících se dějů. A
bude to příběh.
Mohl bych asi vymyslet i další příklady, ale s timhle jednoduchym si vystačim
píše:
A osobně se domnívám, že definice z wikipedie je přijatelná, pro potřeby RPG. I když položím premisu v RPG (které na rozdíl od filmu může mít různé zakončení) jako: "Dokáží postavy zabít zlého čaroděje?" stále se jedná o "fundamental concept that drives the plot"
Tak TENHLE obvyklý blud teoretiky šířený mě už začíná unavovat. Ano - pro vypravěče to je možná fundamental concept. Jenže jeden hráč třeba kašle na čaroděje a bude ho zajímat, jak se jeho postava vyrovná s riskantní výzvou výpravy - co se stane s čarodějem ho nezajímá. Dalšího bude zajímat, zda se mezi postavami vytvoří nějaké hlubší a složitější vztahy na výpravě, která je náročná a rozporuplná.
I ve hře napsané podle nějaké myšlenky (náhoda, že nám do příkladu krásně sedne Mountain Witch, že?) se sejdnou hráči, kteří sice sledují základní příběh, aby hra mohla fungovat, ale
nezajímá je, jejich osou hry je něco odlišného.
Mají-li různí hráči různé vstupní zájmy na tvorbě příběhu, pak nelze mít nic takového jako "fundamental concept" - protože když půlka hráčů sleduje concept jiný, tak ten původní už tak trochu není fundamental.
A ano - hrál jsem MW (a jiné) a ano, mluvím ze zkušenosti.
píše:
Jerson: Matematika, jako libovolný systém, není odolná vůči nabourání... viz druhá odmocina ze záporného čísla... (imaginární čísla sou zavedený, aby se tomu dalo předejít, ale je to něco, co je tam dodané, ne něco, co plyne přímo z axiomů)
Dodané? Možná. Proč? Protože umožnily dotvořit něco co nevycházelo. Logicky vyplynuly z toho že bylo potřeba je vyjádřit.
A opět - samy o sobě jsou abstraktem, ale
poměr který vyjadřují je skutečností. Existují přírodní děje, které jsou podle matematiky v R nemožné, ale nádherně vycházejí, když matematiku rozvedeš do C. Nechci moc hlodat, ale mám dojem že se navážíš do věcí kterým prakticky vůbec nerozumíš. To že jsi se na střední naučil počítat neznamená že chápeš matematiku. Až odchodíš matfyz, začnu uvažovat o tom že bys mohl vědět o čem je řeč - skutečnost že se svým, z laického zájmu vzniklým, rozhledem po matematice vidím v Tvé argumentaci díry jak kdyby tam dopadla nukleárka. (viz ta imaginární čísla). Pokud Ti ty díry tak velké nepřijdou, pak to je důkaz další... (a ano, tohle můžeš uhrát na argumentaci kruhem, když budeš chtít, ale myslím že zrovna tady to výjimečně dává smysl)
Jerson: Ale notak, nechceš doufám srovnávat vybroušenou preciznost matematiky stojící na esenciálních základech logiky s chaotickým souhrnem nazývaným RPG Teorie, že ne?
Argo píše:
nicméně problém v "neexistenci" předmětu tu je taky.
Dovolím si skromně oponovat a prolásit, že oborem matematického zkoumání je způsob popisu vědeckého zkoumání, tedy matematika se zabývá studiem možností které vedou k vědecky správnému popisu světa. Jako taková je metavědou.
Stejně tak ale na vyšších levelech (jichž dohlížejí pouze ti co ji studují) je sama vědou popisující vesmír, podobně jako fyzika (viz Brown: Elegantní vesmír, část věnovaná teorii superstrun kde se matematika opět potkala s fyzikou způsobem pro běžného člověka sotva pochopitelným - jednalo se o level, na kterém matematici a fyzici museli k vyřešení problému nejprve půl roku sjednocovat svůj slovník a na této úrovni již značně odlišnou metodologii výpočtů, aby si mohli porozumnět a vzájemně se vrhnout do výpočtu n-rozměrné soustavy... naprosto mimo chápání běžnýc lidí i nespecializovaných absolventů matfyzu)
Ad "psychologická" rovina matematiky (mající pramálo co dělat s psychologií, jedná se o noetiku, resp. noetickou skepsi) - vyprávěj to matematickým konstantám, podle kterých se očividně řídí dění ve vesmíru (é, fí, zásadně sudé mocniny...). Možná že neexistuje
číslo jako takové, které je jen naším pojmenováním, ale
rozhodně existuje
poměr, který pomocí čísel popisujeme. Tedy číslo je pro vesmír totéž, co dihydrogen monoxid pro vodu - vodu nezajímá, jak jí říkáme, ale voda
je. Podobně vesmírnému poměru je ukradené, v jaké vztažné nebo matematické soustavě ho popíšeme, ale poměr sám
existuje píše:
Tohle hlásala středověká scholastická škola realistů; pojmy existují, tudíž musí existovat i skutečnost, co se za nimi skrývá. Pokud mohu říci "Bůh", znamená to, že Bůh reálně existuje.
Hlody hlod... jistěže existuje, právě jsi ho napsal. Problém není s existencí, ale s tím že existence sama může být něčím úplně jiným než je zamýšleno - Bůh tedy existuje když ho napíšu - jsou to tři písmena a kroužek, pár elektronů na Tvé obrazovce. Nemá nic společného s Bohem kterého jsi měl namysli. S premisou to pak je totéž.
pipux píše:
Náš pan profesor z přírodovědy měl jiné vysvětlení -> matematika je náboženstvím; aby jsi v ní mohl pracovat, musíš uvěřit těm všem vzorečkům a formulacím, že vyjdou tak, jak mají :P
Ve skutečnosti existuje jen devět axiomů ze kterých lze celý zbytek matematiky odvodit (zajímalo by mě jestli by to
nějak, ale aspoň trochu smysluplně fungovalo, kdyby jsi některý z nich změnil, ale to je otázka na levelu jehož nejspíš vživotě nedosáhnu...)