Nedávno jsem čirou náhodou objevil, jak se zdá, zajímavou příručku The Complete Book of Chronomancer, o které jsem doteď neměl ani tušení. Zatím jsem to nečetl, takže nevím ještě jestli stojí za to nebo ne. Zajímalo by mě, jestli s ní někdo z vás už přišel do činění a jestli jste takovouhle postavu použili ve hře.
Doplněno:
Jen tak zběžně jsem si prolítnul očima tu knížku. Je to záležitost 12 let stará a jmenuje se to pouze "Chronomancer" (tedy česky asi chronomant).
Jedná se o specializaci kouzelníka, která se ještě větví na další čtyři kity - jakéhosi časoskauta, který cestuje časem aby mohl měnit události; dále historika, který jak už samotný název napovídá se zaměřuje pouze na události minulé a studium historie a různých dějinných vazeb, které mohou ovlivňovat současnost; potom na vidce, který se naopak zaměřuje na budoucnost, čili věštění a například odhadování šancí při událostech, které mohou nastat; a nakonec ještě poutníka časem, který se vlastně ani nechce studovat minulost ani budoucnost, nechce ani ovlivňovat běh událostí v čase, ale prostě jen cestuje časem, aby viděl co a jak. Poutníci jsou narozdíl od ostatních spíše běžní kouzelníci, kteří si cestování časem spíše rozšiřují svůj obecný rozhled.
Kromě dělení do kitů existují u chronomanta ještě určité podtřídy, například "šampion času", což je vlastně kombinace válečníka s chronomantem - osoba jaksi posedlá dějinným posláním, která cestuje časem, aby se účastnila bitev a soubojů hledá svůj osudový střet a podobná podtřída časozloděj - tedy týpek (kombinace chronomanta a rouga), který cestuje časem, aby získal/ukradl určité důležité předměty.
Cestování časem má svoje zákoutí a pravidla, přednosti i nevýhody (turbulence, časové zkraty, kotvy nebo časové smyčky, bouře, víry...), jak se asi dá očekávat. Drtivá většina chronomantů se snaží skrývat své schopnosti a valná část z nich ani navenek neprojevuje, že jsou to vlastně kouzelníci. Výjimkou je, jak jsem už uvedl, poutník, který naopak dává na odiv, že je kouzelník, přesto ale chronomantskou specializaci skrývá.
Chronomanti vlastně operují ve Sféře Času, což je jedna z mnoha existujících sfér (základní materiální, negativní a pozitvní sféry, sféry stínu, astrální atd...), ale zároveň je tato sféra jedním ze základních stavebních kamenů reality. Tím pádem neopatrné zásahy chronomantů (hlavně časoskautů mohou vyvolávat Paradoxy a ty mohou vyvolávat dalekosáhlé dějinné následky (i pro samotného původce).
Časová sféra však skrývá kromě už zmíněných úskalí i jiná nebezpečí. Má totiž i své obyvatele, jestli se to tak dá nazvat, kteří mohou pro chronomanty představovat ohrožení (případně i pomoc) různého rozsahu (Časoroztoči, chronovoidi, víroví pavouci apod.)
Podlé mého je hraní chronomanta záležitost pro hráče fajnšmekry a pro zkušenější DM, kteří by si v případě nutnosti byli schopní poradit i se zásadnějšími dějovými zvraty. Samotná volba této třídy potavy ale není samo sebou. Postava Chronomanta má vysoké nároky a pokud se používají běžná pravidla pro tvorbu postav, tak se jen zřídkakdy někomu podaří takovou postavu získat (samozřejmě pokud jí DM umožní - je to jen volitelná třída postavy). To odráží také skutečnost, že se chronomanti v běžném fantasy světě moc nevyskytují. Dalším omezením je i množství XP potřebných k postupu na další úrovně, které je srovnatelně vyšší, než u standardních kouzelníků.
Závěr téhle příručky pak zmiňuje možnou (ne)použitelnost postavy chronomanta ve všech herních prostředích vytvořených pro DnD a uvádí popisy některých časosférických nestvůr.