K nové, druhé epizodě:
Jako to žáčkovství je tam trošku menší než v minulé epizodě, ale pořád tam je a zabilo celé jedno vlákno diskuze, o kterém možná chtěl Tobiáš povídat, a to předpřipravená dobrodružství. Rád bych od něj slyšel, jaká dobrodružství hráli, jaké měli zážitky a jaká dobrodružství 3. strany, o kterých mluvil, by doporučoval a proč. No nic, snad o tom bude nějaký další díl.
Systém na míru konkrétnímu sezení vs. jeden systém na všechno: obojí je podle mne validní. První má zjevné výhody, o kterých bylo řečeno v epizodě. Nevýhodou ale je, že si hráč, respektive GM, zpravidla musí najít novou skupinu a v ní si nemusí všichni sednout. Naopak jeden systém má obvykle tu výhodu, že ho hraje obvykle skupina přátel, která se jen nechce učit nový systém, protože to, co by nový systém přinášel, obvykle zvládne v tom stávajícím jen s využitím svého social contractu (česky řečeno: prostře hrají a chovají se jinak, dle nového žánru, než se chovali v předešlém dobrodružství). Nevýhodou je samozřejmě omezenost toho systému, ale třeba DnD 5E je žánrově rozličná hra (viz PPJ str. 38 PPJ), i když jen v rámci žánrů fantasy, takový Fate Core je samozřejmě jinde.
Třetí věc, příprava. Různé fantasy hry (zejména různé verze/edice DrD/DnD) mají tu výhodu, že i v nové edici si často vystačíte s tím, co už znáte z dřívějška (DrD, dřívější edice DnD). Mnohem víc, než když jdete poprvé hrát Fate Core, kde si tu příručku pročtete od začátku do konce, protože to pro vás bude dost jiné, nové, než co
znáte z DrD/DnD. To je pro DnD výhoda i nevýhoda. PPJ kromě nováčků často nikdo moc nečte (protože už četl nějakou v předešlé edici) - a přiznejme si, že ji často nečtou ani nováčci. A přitom je to podobné, jako byste u nové edice použili bestiář z předešlé edice nebo DrD. Ano, možná to bude jakž takž fungovat, ale nebude to úplně ono. Třeba v 5E je dost jiné, že jinak přistupuje k přesvědčení a část o tvorbě dobrodružství je jeden velký inspirační text s hromadou náhodných tabulek, kde celé dobrodružství lze v podstatě vytvořit pár hody kostkou. Poslední část knihy pak zabýhá do designu pravidel specificky této edice.