Quentin píše:
A vůbec, když dokážete takhle dovádět nad našimi přenerfovanými přízemními čaroději, co říkáte u obyčejného dnd? :D
(ta tvá kouzla jako unikátní "živé" entity, které nejdou kopírovat - jen složitě získat - a výrazně ovlivňují svého uživatele jsou super btw.)
Obecně moc nechápu ony občasné snahy narvat DnD (nebo jakékoliv jiné fantasy, než lowliest-low) pod pseudo-středověk a snažit se předstírat, že se nic moc nemění nebo naopak tvrdit, že to apriori nejde (když jsme si už teda předem nastavili tak nevhodné výchozí podmínky).
Suché mechaniky bez kontextu v seznamu kouzel, monster, apod. jsou jedna věc. Aplikace v konkrétním světě druhá. A některé nad těmi následky i uvažují a mají je zapracované.
IMHO to má "dobře", uvěřitelně a pragmaticky zpracovaný třeba:
Cormyr: Hodně progresivní a bohatá malá zemička. Technicky vzato monarchie + šlechta, kde ale nemalou část legislativní, správní i výkonné moci drží War Wizards loajální královu mágovi... chci říct králi. A v lepším případě oddaně pracují pro blaho národa, v tom horším jde jen o vedlejší efekt.
- Praktikování magie i její edukační systém jsou státem kontrolované a neautorizované kouzlení se nestrpí. Vzdělávají se vesměs specialisté, s jejichž schopnostmi se v mnoha oblastech života počítá.
- Je zakázané ubližovat kočkám
(ne, v žádném případě nejde o profesní lobbying)
- Hraniční kontroly, registrace a census obyvatelstva včetně zahraničních návštěvníků
(jo, nejspíš zjistí, že ovládáte magii - budete poučeni o svých právech, povinnostech a zůstanete pod patřičným dohledem svých uvědomělých kolegů)
- Dobrodruzi se musí zodpovídat úřadům, mít platnou koncesi k provozování činnosti a platit daně, jinak jim nezbyde nic jiného, než se skrývat v kanálech.
- Zbraně v držení soukromých osob nevykonávajících státní záležitosti na výsostném území Cormyru musí být zapečetěné speciální "peace bond" pečetí, kdy při použití zbraně dojde k jejímu rozlomení. Pak máte co vysvětlovat první hlídce, kterou bude zajímat, jestli jste ten obyč meč, či hůlku magický střel použili v mezích zákona :)
(a členem oné hlídky je samozřejmě i battlemage s patřičným vzděláním z War Wizard Academy)
Thay: Bezskrupulózní, otrokářská magokracie. Představte si to nejhorší z všemožných RL totalit a dejte to do fantasy kabátku alá antika/Přední východ. Red Wizards of Thay vládnou jako diktátoři a úplně všechno se tomu podřizuje. Žádné zábrany neexistují; kdo je má, nepřežije. Might makes right.
- Tak vy se snažíte zlepšit život vlastních otroků a plýtváte na to nejen bohatstvím, ale i svými vzácnými kouzly (tzn. měřítkem osobní moci a kontroly), když obé zoufale potřebujete jinde?
Že se nechcete paktovat s ďábly, vyvolávat démony a reanimovat mrtvá těla - recyklovatelný to odpadní produkt lidských zdrojů pro vaše rituály krvavé magie?
Inu, hodně štěstí s vašimi sousedy, kteří tohle všechno dělají.
- Supermagorský OP lich pokoušející se za pomocí megalomanského rituálu povznést a způsobit kataklyzma takových rozměrů, že si většina těch výše zmíněných démonologů, nekromantů a krvavých mágů řekne:
"Ou, fak! Dámy a pánové... a jiní, všichni tady jsme sice zmrdští záporáci, co si ještě nedávno šli po krku, ale TOHLE je už natolik dojebané, že to musíme sami zastavit."
- Magickou válkou zničená pustina, která jde místy bez nadsázky přirovnat k následkům použití biologických a jaderných zbraní (it's a feature not a bug).
Místo tanků jsou konstrukti, nekonvenční vedení války obstarají nezemské bytosti, spec-ops jsou nemrtví. Obyčejný normál je asi stejný chudák jako nedobrovolně zverbovaný sovětský politický vězeň za WW2.
- Těm zbytkům mágů, kteří to přežijou a sami skončí perzekuovaní v exilu*, dojde, že raději než slaver warlord je lepší být warmonger businessman. Takže udělají rebranding na Red Wizards (bez "of Thay") a začnou se naplno zabývat svými často ilegálními obchodními enklávami všude po světě - drogy, otroci, všemožné pochybné magické předměty.
Ostatně je měli stejně zřízené. Původně kvůli politickým ambicím a destabilizaci okolních zemí; změnil se jen jejich motiv - udržení životní úrovně a osobní prospěch:
"Vaše spravedlivé povstání prohrává? Jak nemilé! Velice nás to rmoutí, opravdu... víte, jde sice jen o takovou maličkou pozornost podniku - nostalgické memento z jisté potyčky, která ani nestojí za řeč - ale stejně. Tady od nás máte vzorek zdarma.
Zkuste tuto hezkou onyxovou kuličku (Abi-Dalzim's Horrid Wilting). Doporučuji aplikovat roztříštěním během vévodova zítřejšího banketu.
Zajisté se poté dohodneme k oboustranné spokojenosti.
Ach, a ještě něco - nerozbíjejte onu kuličku osobně, jestli chápete..."
*) Lich je porazí a sjednotí celý Thay pod svou krutovládou, ale ascension je mu navždy odepřen, a ani kataklyzma se nekoná (tedy ne to původně plánované).
The Happy End
Jerson píše:
DnD je pro mě s magií prakticky nehratelné, nebo spíše nepředstavitelné.
Tak co, pořád nehratelné a nepředstavitelné? Mimochodem jde o příklady z toho nejvíc mainstreamového DnD settingu :)
Jasně, nepůjde o rádobystředověk a povahu světa to zásadně ovlivní, ale proč ne?
Osobně mám nejrůznější alegorie a anachronismy ve fantasy hodně rád.