Boldricku, mně se jen tak něco nedotkne, můžeš své názory vyjádřit bez disclaimeru :-)
Podle mě nejvíc záleží na zvyku. To co člověk zná a používá několik let mu v drtivé většině případů přijde jednodušší než libovolná novinka, i kdyby byla o dva stupně jednodušší. Při své práci jsem se už několikrát musel přesvědčit, že když chci porovnat složitost dvou věcí řešících podobné téma, tak musím vzít buď člověka, který nezná ani jedno, nebo donutit člověka znalého jedné věci, aby nějaký čas používal věc druhou, a pak mu dát na výběr, u čeho zůstane.
Pokud jde o interpretace čísel, tak by mě třeba zajímalo, co konkrétně si pod těmi čísly představuješ.
Třeba pokud máš postavu:
Síla 4
Obratnost 3
Odolnost 4
Inteligence 0
Moudrost 1
Charisma -1
Historie 2
Ovládání zvířat 3
Přežití 3
Co mi o takové postavě můžeš říct? Nebo jsi to myslel tak, že čísla jsou doplněk k dalším uvedeným informacím?
To co řeší systém a to co do něj sám přidáváš jsou dvě různé věci. Například systém Omegy taky neřeší hodnoty tažené karty, ale snadno můžu říct, že čím vyšší karta, tím lepší zásah to bude. Nebo se můžu řídit obrázky na kartách (jako jsem to udělal při rozhodování, kdo stojí za dveřmi).
WFRP řeší, zda jsi cíli urazil čelist, nebo to je taky vaše interpretace na základě výše zranění? Rád bych připomněl, že se tu bavíme o tom, jak snadné nebo složité je vedení hry nováčkem, který si vybírá ta či ona pravidla. Vedení hry zkušenými hráči je úplně jiná záležitost, kterou bych si tuhle debatu nerad komplikoval. I když to neplatí úplně, protože dotyčný nováček nějaké dva roky či jak dlouho v DnD hrál, takže úplně bez zkušeností nebude, nicméně předpokládám, že to jak GM volí popis zranění si buď přečte v pravidlech, nebo to bude muset nějak vymyslet.
Boldrick píše:
Odbít to uspěl/neuspěl jedním hodem (tahem karty) mě osobně přijde nehezké :-) radši tu spoustu kostek a čísel.
To je právě ten rozdíl. Vytažení jedné karty na celý boj (a nikoliv na jeden útok) prakticky neumožňuje popis odbýt jedním slovem, protože pak by hra byla z hlediska RPG a vyprávění naprosto o ničem. Ten boj musí být popsán. Na druhou stranu ze zkušenosti vím, že rozkouskování boje na jednotlivé popisy a výši zranění umožňuje boj nepopsat skoro vůbec, aniž by hráči přišli o dojem, že hrajou RPG. A když se nebudeme bavit o snadno popsatelných číslech jako 01%, ale třeba 47% nebo 56%, jak ti tahle čísla pomáhají při představě situace a vymýšlení popisů?
DnD je určitě uchopitelnější díky množství textu. Bude zajímavé pozorovat, jak rychle dokážou odehrát nějakou "misi". Tady nemám srovnání s Omegou, ale můžu porovnávat třeba s InSpecters, které mají také docela jednoduchý systém, ve kterých se za dvě hodiny dala s přehledem odehrát celá hra v šesti lidech i v případě zcela nezkušeného hráče (jeden den si zahrál jako postava, druhý den jsem ho nechal vést hru).
LokiB píše:
Baldrick: ono je to o osobním nastavení a ochotě. když si někdo pod čísly nebude chtít nic představit, tak si tam prostě nic nepředstaví a budou to pro něj jen nic neříkající čísla. stejně tak, když si někdo pod slovním popisem nebude umět/chtít představit to samé, co ostatní, tak to pro něj taky nebude fungovat.
Tak schválně, máš popis dvou postav s tím, že neznáš systém, ve kterém se hraje, o každé dostaneš tři informace:
1)
Fyzička 3
Vůle 4
Intelekt 3
2)
Vyšetřovatel
Výslechy
Účel světí prostředky
Jsou pro tebe obě postavy ekvivalentně popsané? Dovedeš si u obou stejně dobře nebo stejně špatně představit, co jsou zač a co bys od nich ve hře čekal? A myslíš, že když tenhle test předložím dvacet lidem, dosáhnu u jedné z postav výrazně lepších výsledků, nebo mi respondenti řeknou o obou postavách zhruba stejně?
Aby sis nemyslel, že jsem si ty příklady vycucal z prstu, oboje jsou systémy, podle kterých jsem vedl hru a obsahují všechny mechanické informace, které byly o dané postavě k dispozici.
Osobně bych totiž řekl, že k číslu potřebuješ minimálně ještě jedno číslo ukazující maximum, spíše však dvě čísla ukazující nějaký rozsah, ve kterém se běžné postavy pohybují. A dál, že čísla u obecně definovaných atributů neumožňují si představit si o postavě tolik jako stejné množství cíleně pojmenovaných atributů.
Myslím si, že použití slovních popisů místo čísel umožňuje předat pomocí stejného množství parametrů mnohem víc informací, a bude jen velmi málo záležet na osobním nastavení a ochotě.