LokiB píše:
To je ale přeci strašně zavádějící ... je to stejné, jako bys na základě článků a diskusí tady usuzoval, že v RPG lidi dneska nejvíc řešej, že ani v dnešních systémech nevědí, jak Vést hru, jak řešit Sociální interakce, atd.
Ten bias je obrovskej.
kdo s tím problém neměl, tak to pochopitelně do Dechu Draka ani jinam nepsal. Takže na tomhle zakládat výklad historie možné není.
To je pravda, ale já to použil jako argument pro tvrzení, že s takovým způsobem hraní neměli hráči problém, nebo že byl způsoben jimi, nikoliv vlivem pravidel.
Řada hráčů s tím problém mít nemusela, ale ti, kteří nějaké problémy měli, měli právě takovéto. Ostatně skutečnost vyplavala na povrch okolo roku 2000 s rozšířením internetu a diskusních fór, na kterých se tyhle otázky probíraly dost často.
LokiB píše:
A tedy myslíš, že kdyby povolání dali také podle abecedy, tak by to bylo jinak? První Alchymista by způsobil, že by se DrD hrálo spíše jako Malý chemik? :) (pardon, žert)
Nemyslím, vím to. Měl jsem pravidla koncipovaná stejně. Jednou jsem mezi dvěma sezeními vyrobil nové deníky, kdy jsem fyzické vlastnosti dal až za sociální, to samé se schopnostmi - a ti samí hráči s těmi samými postavami najednou začali bojovat o třetinu méně. Když jsem to trochu víc rozebíral a zkoušel, tak jsem se dostal až do stavu, kdy nové skupiny nebojujou třeba vůbec, a to i v případě, že předtím hráli DrD a jsou zvyklé mnoho věcí řešit bojem, protože je to jednodušší.
V tom je zásadní vliv pravidel - pořadí, v jakém jsou napsaná, i to, že vůbec jednotlivé části pravidel existují a tak je jim dáván význam a důraz.
Vlastnosti vhodné pro boj jsou na začátku. V DrD se na boj používají tři vlastnosti z pěti. Kdyby byla povolání napsána ve stylu "průzkumník, diplomat, alchymista, zloděj, kouzelník, válečník", tak to taky bude mít vliv. Je dost velký rozdíl, zda mají zbraně samostatnou kolonku v deníku a víc parametrů než samotná postava, a speciální pravidla pro jejich použití, nebo zda se pro ně používají stejná pravidla jako pro jakékoliv jiné vybavení, a pistole se od baterky liší jen v tom, že jedním si můžeš posvítit a druhým střílet, jinak je to položka / kartička vybavení jako každá jiná.
Kromě toho spatřuju důvod i v tom, že když si hráči nejsou jistí, jak mají postupovat dál, tak se podívají do deníku, co jejich postava umí a co by mohli použít. A spíše použijou první vhodnou schopnost, na kterou narazí. Když je to boj, tak použijou boj, když je to vhled do situace, použijou ten. Svou roli samozřejmě hraje i to, že v DrD umí každý bojovat nablízko, ale přitom ne každá postava umí pravidlově jednat s jinými postavami, nehledě na potíže při pravidlovém řešení sociálních interakcí.
LokiB píše:
A) Tvůrcům dobrodružství se prostě snáze a rychleji vymýšlí vybíjení podzemí, než složité dvorské intriky. (ne, že by to nešlo, ale je to více práce) B) lidé prostě dungeon crawl chtějí. chtěli ho tehdy, chtějí ho i dnes, baví je to. a to bez ohledu na pravidla.
Nakreslit dungeon bylo obvykle několik hodin práce, zatímco vymyslet NPC a důvody proč s nimi jednat mohlo zabrat méně než hodinu. To mi nepřijde jako dobrý argument.
A je jasné, že hráči, kteří začali a vydrželi u pravidel podporující dungeoncrawl ho budou chtít. Ale je ti doufám jasné, že tím se dopouštíš stejného biasu, který vyčítáš mně, protože hráči, kteří nechtěli vybíjení podzemí, v těch dobách neměli RPG, které by mohli bez velkých úprav hrát.
LokiB píše:
Je docela dobře možné, že třeba Fate, jak je postavené, agresivnímu RP tolik nepřeje. Možná hráči, kteří začínají s Fate, k hraní agresivní RP nesklouzávají.
Je to pravidly, nebo tím, že si Fate vybírají spíše hráči, kteří dopředu nechtějí agresivně hrát?
To není buď a nebo. Je v tom silný vliv pravidel, ke kterým inklinuje určitý typ hráčů, kteří vytváří komunitu okolo pravidel, která dalším lidem ukazuje, jak se Fate obvykle hraje, atd.
Díky tomu, že mám hráče silně bojového DrD, kteří přešli rovnou do Omegy, která boj nijak nepreferuje a nepropaguje, můžu sledovat ten rozdíl. A i díky tomu sami hráči cítí, že v Omeze mluví tam, kde by v DrD už dávno bojovali.
Jinak v téhle diskusi mi vůbec nejde o opírání do DrD jako o to, že styl psaní pravidel, pořadí, detailnější zpracování některých činností a pomíjení jiných má silný vliv na to, jak se dané RPG hraje a co se v něm hraje za příběhy. Lidé to samozřejmě můžou změnit a jednotlivé skupiny můžou mít různé dojmy, ale převažující trend je pro různá pravidla dost odlišný.