LokiB píše:
V Call of Cthulhu či Ponících asi ne, protože ty systémy imho generují jinou hru
jenže sme u toho - ty
systémy (čim se hází na co a jak se to vyhodnocuje), nebo ta pravidla? (Tj. u Mage třeba včetně Wisdom, Virtues, Vices, doprovodných textů ohledně morálky a šílenství... dobře, budu teď ignorovat že Awakening core book sucks i v tomhle, ale jinde v nWoD to najdeš snadno)
A zrovna u poníků a Call of C'thulhu to navíc není jen o systému a pravidlech, ale rovnou o celém settingu, k nimž jsou ty knížky napsané a které ty knížky popisují.
efram píše:
ale pokládáš to jako obecně známou a platnou pravdu a tak to prostě není
no - a já tvrdím, že to přesně takhle je.
A bohužel slabost Tvého protitvrzení je vidět i v tom, jak k němu doplňuješ další potřebné předpoklady - např. "když hraješ s rozumnými lidmi". Jenže kdo je rozumný člověk a jak to definuješ např. u party 13 letejch hráčů co rozjedou hru na škole v přírodě a všichni jí hrajou poprvé (až na jednoho kluka co jí v létě hrál dva večery na táboře s nějakejma o dva roky staršíma klukama ze svýho družstva)?
Navíc celá podmínka s "rozumnými" hráči mi - prosím nic ve zlém - rozeznívá varovné zvonečky blížících se
pravých Skotů. Já Ti na to odpovím, že
přesně takovouhle špatnou zkušenost mám ze hry na střední škole a že nemám dojem, že by ty lidi s nimiž sem to hrál byli nerozumní - jen prostě všechen ten balast a kontext školní třídy a vztahů v ní a věku a nezkušenosti atd. A Ty mi řekneš, že to bylo nějakou nerozumností která není nutně jako špatná co do osobnosti lidí, ale prostě se stane. A já dám další příklad. A nakonec se dopracujeme k tomu, že "nerozumní" znamená kdokoliv, kdo to hrál tak, jak popisuju, i kdyby takových lidí byla většina, což bude argumentace kruhem, ale když to vypíchnu, tak se zatočíme na 3 postech a najednou se vrátíme zpátky na začátek...
Sám říkáš, že v těch pravidlech ten návodný efekt je. Co říkám já je, že z mojí zkušenosti i z docela slušné zkušenosti co mám zprostředkovanou - a ze zkušenosti mnoha jiných tady, protože tohle není něco co bych si myslel jen já sám - je pro mnohé lidi v mnoha situacích ta návodnost (popř. její absence) velmi významná a určující.
To, že se pak ta skupina - jak sám píšeš (mimochodem, další podmínka k té předchozí) nějak "propracuje" k nějakému "vytříbenému RP stylu" je možné - ale to nijak nevyvrací fakt, že k tomu musí strávit nemálo času patláním se v problémech, které by nepotkali, kdyby rovnou začali na lepších pravidlech (návodnějších, s více a lepšími radami atd.) A to bohužel samo neříká nic moc o tom kolik lidí se v té skupině případně protočí a tenhle styl a problémy s ním spojené je odradí.
Kolika lidí se to týká - jestli menšiny nebo většiny - fakt netuším. A nemyslím že to vůbec někdo tuší. Určitě to nebude 80+ %, protože je okolo spousta lidí jako Ty co tuhle zkušenost nemají. Jenže to nebude ani 20- %, protože je okolo příliš mnoho takových, kterou tu zkušenost mají (a btw., to samo o sobě může být ovlivněno přes
survival bias) Ale jestli to je někde na hranici těch 20%, 25%, 40%, 60%... nevim. Každopádně je to dost na to aby to dělalo výrazné problémy výraznému počtu lidí okolo - tzn. je to něco o čem má smysl mluvit a případně to adresovat když má člověk možnost.