sirien píše:
Pokud máš předem určené, že je za slavností nějaká entita (kterou lze dokonce kontaktovat), tak jak může nebýt definováno, zda taková entita existuje?
Zároveň by mě fakt zajímalo, jak to může nebýt definované, když Ti okolo chodí Probuzení a jiné srandy.
Viděl jsi
Svět podle Prota (K-Pax), případně četl
Chocky?
(Pozor, spoiler)
U obou podobné schéma - člověk tvrdí, že je (v něm) mimozemšťan. Daný člověk má díky tomu neobvyklé schopnosti, které ale nejsou úplně nemožné, a projevy, které se dají vysvětlit i psychickou poruchou. A až do úplného konce je tahle ambivalentnost udržována. Průvodce hlavní postavy je na konci přesvědčen, že skutečně šlo o mimozemšťana, ale ostatní skeptiky by o tom nepřesvědčoval.
(konec spoileru)
Probuzení fungují podobně - je to jev, který se projevuje jako nějaká entita, ale to neznamená, že ta entita skutečně musí existovat. Ve Ztraceném dni mělo být něco podobného, jen bez zjevných Teslových věží. Do hry se to nedostalo, z hlediska kampaně to asi nevadí, nejasností je v ní i tak až dost.
sirien píše:
...protože dodat nějaké in fiction vysvětlení, tzn. čemu věří postava a co o věcech tvrdí postava, není vůbec nic zajímavého a v různých podobách se to děje ve všech hrách.
Tzn. tímhle žádnou pravomoc nikomu nedáváš. Pokud řekneš, že Omega bude věřit tomu co napíší hráči do hlášení, pak vlastně jen říkáš, že hráčské postavy reprezentují všechny primární zdroje Omegy. Což je cool samo o sobě, ale opět to není nic speciálního ve smyslu nějakých pravomocí spoluutvářet příběh nebo svět.
Popravdě by mi to jako dlouhodobému hráči Omegy přišlo vcelku otravný - chodim na nějaký mise a píšu nějaký hlášení, ale vlastně je všechno by default a forever ambivalentní, takže na tom co napíšu vlastně moc nesejde. Hra v níž by hráči svými hlášeními skutečně rozhodovali o tom, co nakonec bude nebo nebude součástí onoho světa (typu mutace jim přijdou lame, tak do hlášení napíšou že šlo o nějaké prapodivné nepovedené a nefunkční experimenty - a mutace v Omeze najednou nejsou nic významného. Ale Teslovy věže a ovládání mysli přijdou hráčům děsně cool, takže do hlášení daj že se to zdá nějak fungovat, i když to ještě není namasterované, a od té chvíle prostě lze ovládat myšlenky teslovými věžemi - nějak.)
Na první přečtení mi přišlo, že si nerozumíme, na druhé mi už přijde že popisuješ přesně to co jsem měl namysli.
Mě jde o to, že hráči nemůžou říct třeba "Probuzení se domluvají telepaticky" a tím zadefinovat, že skutečně existuje parapsychologická telepatie jako přenos myšlenek z mysli do mysli. Kdybych tohle hráčům umožnil, tak tím zabiju jakýkoliv pokud o hraní postav skeptických vědců a odhalovačů podvodů, protože by bylo jasné, že existuje telepatie.
To samé kdyby hráči definovali, že fenomén Probuzených je způsoben posednutí lidí mimozemšťany a tím určili, že emzáci skutečně existují, čímž by vyřadili veškerý smysl postav tvrdících, že žádní mimozemšťané neexistují.
Na druhou stranu vysvětlení mutace vs. experimenty na lidech je celkem nic proti ničemu a hráči to můžou předefinovat, přesněji by mohli vést pátrání směrem, že ony mutace nejsou přirozené, ale je to výsledek experimentů. Nevím, zda jsem v minulosti takovým vysvětlením hráčů opravdu zabraňoval - pokud ano, tak jsem to nedělal podle svého záměru. Něco jiného je, když je fenomén už nějak popsaný a zadefinovaný, a já jeho projevy popisuju v daném duchu, tam už tolik prostoru pro úpravy není. Nicméně i teď je možné některé už odehrané věci dodefinovat a případně předefinovat, protože ne vše je určené napevno.
sirien píše:
Ve skutečnosti ve třicátých letech dvacátého století na to už jednoznačná odpověď vcelku byla.
Právě že nebyla. Za 2. světové války se pro odhalování a ovlivňování činnosti nepřítele vyzkoušelo všechno možné jak z oblasti techniky, tak parapsychologie, a třeba ještě v 60. letech zkoumala americká a sovětská armáda telepatii a hledání nepřítele pomocí mentální predikce, fakticky hledání pomocí siderického kyvadélka na mapě, a jiné podobné srandy.
Moje nechuť se tedy týká věcí jako rozhodnout, zda skutečně existují duše mrtvých, zda skutečně funguje telepatie nebo převtělování, a tak dál. Což se ale nevylučuje s tím, že můžu hrát tak, jako by nějaký z těch fenoménů skutečný byl, jen si chci nechávat prostor pro alternativní vysvětlení.
sirien píše:
z těch hlášení z M19 sice jako obvykle vůbec nevyčtu jak se ta hra vlastně odehrávala, ale i tak mi přijde že musela bejt značně zajímavější a povedenější. A upřímně říct že toho zjistili stejně co my je už jen na základě těch hlášení zjevně mimo - to co zjistili o tom žezle (byť ho zjevně velmi dramatickým a cool způsobem ztratili) je asi tak 100x víc než co sme zjistili my. Minimálně co do zajímavosti věci.
Jejich závěr byl zhruba "Nic nevím a nic nemáme, kromě jedné popálené ruky", tedy podobný jako ve vašem případě, ale ano, byla to zajímavější hra, protože jsem ji vytvářel jiným způsobem. Tím chci říct, že to zvládám i jinak, a zřejmě lépe.
Šaman píše:
V těch hortorech se ale dosahuje částečných úspěchů. (Nemohu porazit Prastaré, ale mohu zdržet jejich vyvolání. Nemohu vyléčit zombie co se šíří kousnutím, ale mohu ochránit svoji rodinu. V gothic hororech nemohu porazit mocného upíra, ale třeba i za cenu vlastního života mohu zachránit nevinnou lásku. Za to stojí bojovat a riskovat.)
Nejsem si ale moc jistý, jestli to platí i pro Omegu. (Teď mluvím spíš o hráčích, než o postavách. Postavy se nemusí dožít nějakych vysvětlení, ale hráče často zajímá o jaké tajemnstvi se jedná - a tenhle pocit v Omeze asi nedostanou.
Viz to co jsem napsal výše - nedostanou. Právě proto, že příběhu z takovým rozuzlením je moc, některé mi přijdou hloupé, jiné jsou dobré, ale použitelné až na konci příběhu. Třeba na Šestý smysl nemá cenu se dívat podruhé, pokud chceš zažít pocit nejistoty, o co v něm jde - právě proto, že na konci má jasné vysvětlení. Svět podle Prota takové vysvětlení nemá a podobný způsob mi přijde pro kampaň nosnější, minimálně v tom, že když různé hráči vedené postavy zaujmou k parapsychologii a okultismu jako celku nějaký postoj, tak se v průběhu ani na konci příběhu nemůžou dozvědět, že jejich postoj by celou dobu
špatný.
Je pravda, že části hráčů by víc vyhovoval svět, který lze rozebrat na kousky a pochopit, který má jednoznačné vysvětlení všech jevů i všech záhad. Z výše uvedených důvodů ale takové vysvětlení nechci. Tedy může se ukázat, že paranormální jev má zcela normální vysvětlení, to je v pořádku. Ale nemůže se ukázat zcela jednoznačná a nevyvratitelná existence paranormálních "zákonů" a s tím souvisejících jevů.