Lethrendis: Další iluze? Když jednim slovem začneš označovat všechno, tak to slovo ztratí význam úplně.
Horor neni iluze, horor je žánr. Hororová atmosféra je nějaký soubor dojmů, které hráč příjimá a emocí, které při hře prožívá. A to samozřejmě souvisí se systémem, mnohdy hodně (rozhodně víc než tvrdí efram, který roli systému tradičně podceňuje), protože v momentě kdy se "systémový průběh" odtrhne od plynulosti vyprávění, tak se pozornost hráčů přenese pryč z vyprávění na ten systém a ty dojmy se změní a emoce zmizí. Což je samozřejmě tím citelnější, čím intenzivnější hru chcete mít, protože větší a větší vnoření vyžaduje větší a větší plynulost vyprávění.
Důvod, proč sem v DnD zmiňoval jako problém tu HP inflaci je ten, že fyzické ohrožení v hororu musí být buď prudké a nečekané, nebo intenzivní. Pokud mají postavy příliš velký "buffer", tak je nárazový útok až tak moc neohrozí a je těžké vyvolat dojem intenzivního ohrožení a udržet přitom plynulost vyprávění, když delší souboj začne mít tendenci přecházet do systémově-taktického módu.
Samozřejmě, lze to nějak obejít a zařídit se - přenést hrozby z útoků na HP na nějaké savy a stavy atp. Ale to už sme tam kde s tím nočním viděním a dalšími - samozřejmě, že můžu zalistovat bestiářem a šáhnout po přízracích a spektrách a bude to fungovat, ale pokud je řeč o vhodnosti systému, tak to už je nějaký zádrhel kde se jako GM musim systému přizpůsobit a ten systém si vynucuje abych věci dělal nějakym způsobem nebo to tlačil do určitých subžánrů a stylizací.
Jinak ohledně těch superhero stylizací - tam to je dost anti-hororový, protože ta mentalita těch postav a vůbec celá stylizace hry tam je hodně jiná a s hororem jako žánrem se moc nekamarádí. Temné příběhy nejsou problém, ale hororové ano. Jako nějakej zombie fakt neni něco, co by např. nějakého exalta vyvedlo z míry - a je úplně jedno, jak to popíšeš, jen čím odpornější budeš, tím větší dojem "abomination" vyvoláš, ale to u solarů prostě nepovede k hororovému strachu.
Superhero a podobné žánry nejsou jen o power levelu, ale i o tom že ty postavy prostě nejsou někdo kdo by se sesypal pod tlakem, propadal panice, poddával se strachu... (teda, pak samozřejmě existujou různé dekompozice žánru typu Watchmen, ale to je už zas jiná story) Samozřejmě lze hrát horor s postavami, které jsou mocné, ale to není totéž jako hrát ho se superhrdiny.