Jerson píše:
Co ale nevytvářím je nějaký děj, který by se spustil ať už s příchodem postav, nebo nezávisle na nich, a nějak dopadl, pokud postavy nezasáhnou.
Což mi zní extrémně weird. Připravíš si NPCčka které mají nějaké motivace... ale nedělají nic pro to, aby jich dosáhli.
V kombinaci s tou "design flaw" (nebo spíš design weakness) že Omega je víc "NSA" než "CIA", tzn. její deklarovaný úkol je získávat informace, nikoliv intervenovat za nějakým cílem či v něčí prospěch, to pak znamená, že se úplně nádherně může stát, že hráči dorazí na místo, kde se nic neděje, sami nic neudělají... a pak co? Bude se 4 hodiny sedět kolem stolu za hlasitého dialogu:
- hm.
- no, tak, no.
- jojo.
- hm.
?
Tohle mi zní jako totálně o ničem. Příběh vždycky vyžaduje nějakou aktivitu - buď musí jednat protistrana a nutit postavy k reakci nebo musí jednat postavy a nutit protistranu k reakci (nebo ideálně samozřejmě můžou jednat obě strany a předbíhat se).
Představ si, že by si dal Indiana Jones za úkol nikoliv získat Svatý grál, ale jen se podívat co vlastně nacisti na tom blízkym východě zamýšlej. Náckové by šli získat Svatý grál a Indiana by co - stál by v povzdálí a dělal si poznámky do notýsku? Požádal by nácky aby mu prosím pro výzkumné účely uložení grálu fotograficky zdokumentovali předtím, než jej vyzvednou?
A combo - představ si, že by náckové chtěli získat Svatý grál, ale vlastně pro to nic nedělali. By se pak potkali někde v hospodě:
- IJ: á, nacisté. Ty bych tady fakt nečekal. Kdy vyrazíte hledat ten grál?
- SS: co? grál? ne, ne... jako grál by byl super, ale my tu sme jen na dovolený před válkou.
- IJ: před válkou?
- SS: ale nic, to nic, toho si nevšímejte.
- SS: a, ehm, co vy, nevydáte se na nějakou výpravu?
- IJ: výpravu? ne, neblázněte. Ještě se pořád otřepávám z jednoho fakt příšernýho zážitku v Indii, myslim že si dám ještě chvíli voraz.
- SS: aha, jistě, jistě. Ehm. Mám divný pocit že bysme se měli začít nějak střílet nebo mlátit nebo tak něco, ale...
- IJ: žejo? Divný. Vůbec nechápu proč bysme to dělali.
- SS: tak tak. Ehm. Hrajete karty pane Jones?
THE END
Když se vrátim ke Ztracenému dni (zrovna sem si otevřel
obě dostupná hlášení) tak když si to teď takhle napsal tak tam vidim typické syndromy věci. Prostě se tam vůbec - vůbec - nic nestalo. Všechno dění vycházelo z nějaké naší proaktivní snahy dělat něco navíc (někam se vloupávat atp.), nicméně to jsme dělat vůbec nemuseli a mohli jsme se v klidu spokojit s tím že si prostě někam zalezeme a budeme věci pozorovat. Jenže a) mi přišlo že by to bylo žánrově nežádoucí (což si už zpětně nejsem moc jistej) a b) co bysme tam pak celou tu dobu dělali?
Ta hra by probíhala asi stylem: přijeli ste. Ubytovali ste se. Pokecali ste s místníma (nic ste se nedozvěděli). Byli jste dotlačeni do účasti na divoký párty. Nic se nestalo, jen ste se druhej den vzbudili s kocovinou jak svině. Odjeli ste. The end. ...což je co tak čtu ty hlášení v podstatě to, co se beztak stalo, jen sme okolo stihli pozabíjet čas nějakejma bezvýznamnejma akcema. Systém nás tlačil do nějakého jednání (abysme nahromadili úspěchy), jenže ty akce vůbec nic nepřinášely.
A co si teď tak čtu a připomínám ostatní mise, tak Dvojí smrt byla v podstatě totéž - příběh o tom jak jsme někam přijeli a jediný důvod proč se tam něco dělo bylo, že nám tam padaly neúspěchy. Univerzítní přízraky byly lepší, ale taky tam je vidět že byly lepší protože "protistrana" skutečně
dělala něco s čím šlo interagovat (vstoupit do toho, aktivně to sledovat, přerušit...) a co by nějak proběhlo bez ohledu na naší přítomnost. (Batmana si moc nepamatuju a ty hlášení mi nějak nic moc neoživujou.)
Jerson píše:
protože nenápadné operace tajné skupiny tě nebaví.
Bojím se, že Gurneyho trochu míjíš - tak nějak vim že G nemá problém s
akčníma stealth hrama kdy postavy něco skutečně aktivně dělají, jen se u toho snaží být nenápadné.
Ono když Gurney říká že chce hru o tajných agentech co není o tom jak celou dobu sedíš v místnosti, popíjíš čaj a přehráváš si odposlechy vedlejší místnosti, tak je trochu mimo to interpretovat tak že automaticky touží po tom hrát Jamese Bonda kterej za doprovodu půlky Moskevské policie projíždí Moskvou v tanku zatímco si dává honičku s hlavním záporákem. Mezi těmahle dvěma extrémama je spousta prostoru pro akce typu... nevim, Atomic Blonde, Man from UNCLE atd.