LokiB píše:
ten požadavek je proto, že se nechceš mechaniky učit, nebo ti to esteticky nevyhovuje, když jich je víc než nějaké množství, nebo je za tím jiný důvod?
...
Pokrytí všech situací je silný požadavek, a asi to bude u některých her narážet na to, že se lidé neshodnou, jestli daná mechanika příslušnou oblast pokrývá, nebo ne.
Moje požadavky na pravidla RPG z pohledu Vypravěče (i hráče)
Mechaniky v RPG jsou pro mě pomůcka, která mi má pomáhat, ale přitom nepřekážet. Při hraní postavy bych nejraději do mechanik vůbec neviděl, abych se mohl ponořit do role a nenechat se z ní vytrhávat, a podobné tendence mám i jako Vypravěč, kde zase chci vytvářet atmosféru a soustředit se na jednotlivé scény, hraní charakterů a tak.
Zároveň po pravidlech chci, aby mi dávala referenční rámec pro spravedlivé rozhodování nejasných situací. Tedy aby mi napovídala, kdy je vhodné postavě (postavám) život zkomplikovat a kdy je nechat uspět v pohodě, postupně navyšovaly nebezpečí, aniž bych se musel bát, že ho přepísknu a postavy omylem pobiju, přitom jsem mohl proti nim v roli NPC hrát tak tvrdě, jak by jednaly NPC, kterým fakt o něco jde (třeba i život), aby NPC byly nebezpečné, ale přitom nebyly šance na porážku symetrické s PC, protože má jít o zajímavý příběh postav hráčů.
Dále aby pravidla skutečně reflektovala úspěchy a komplikace postav a říkala mi, jak se celý děj vyvíjí, aniž bych hráčům něco dával zadarmo a zároveň je nedusil až moc kvůli potřebnému pocitu ohrožení. Do toho spadá i funkce určování zajímavých zvratů na základě výsledků akcí postav a přitom nepředvídatelně i pro mě jako Vypravěče, protože obvykle nechci vědět o zvratu dřív, než k němu skutečně dojde.
V neposlední řadě musí od začátku do konce existovat možnost selhání, která se dá snižovat vhodným taktickým přístupem postav (spíše postav než hráčů, ale asi to nepůjde úplně oddělit).
A v poslední řadě musí být ty mechaniky určitým způsobem intutivní a/nebo jednoduše pochopitelné, s možností rozšíření a přitom použitelné i jen v základním stavu.
Je to řada protichůdných požadavků, které nechci řešit více mechanikami právě kvůli tomu, abych nemusel určovat, kdy nějakou mechaniku použít a zda ji můžu použít. Prostě potřebuju jednu provázanou mechaniku, která bude schopná pořešit výše zmíněné věci a bude schopná běžet "na pozadí" i v případě, že hrajeme u stolu bez počítače a mobilu, takže se to "pozadí" musí řešit mechanicky.