Tak jsem tady nad tím přemýšlel :-) A musím přiznat svou malou vůli, i nad fixlováním, které, jak tu zmíněno, se tak trochu přesunulo sem.
Díky času jsem většinu svého hraní přesunul na internet, není to ono, ale alespoň něco a musím říci, že to jak se nám dalo dohromady Dark Heresy, je super. Skvělí lidé se kterými bych rád hrál osobně, ale prakticky nemožné.
Protože jsem PC analfabet hrajeme přes SKYPE (neřešte to). Došlo k tomu, že všechny hody jsou skryté, já věřím hráčům a oni věří mě. Zatím jsem si nevšiml, že by to někomu kazilo zábavu (snad jen má krkolomnost v mluveném projevu). Nebojím se tedy poradit: Házejte všichni všechno skrytě (jak psal Arten). Jestliže chce někdo fixlovat je to jeho věc, jestli chce vším projít bez problémů, je to jeho volba, hraje tak jak chce hrát. Musím zmínit, že mým hráčům, to podle toho co hlásí, nepadá :-) a jejich postavy, které si házeli doma bez dohledu, nejsou žádní bozi.
Nebál jsem se do toho jít, protože už z klasického hraní (se svými dvěma dvacetiletými skupinkami), jsem se naučil (alespoň si to myslím, ale to musí posoudit jiní) stavět dobrodružství tak, aby hody nestáli jako stěžejní věc, a to ani v boji. Nicméně nechci vyprávěcí hru, jak jsem psal, mám rád staty postav, dovednosti, i ty hody v boji, které lépe simulují realitu (nebojte se nejsem tak naivní, abych si myslel, že je to reálné, jen pro mé uchopení světa to potřebuji). FATE a podobné jsou pro mě neuchopitelné, zvláště po tom co jsem si FATE přečetl, tak ho hrát nechci (ale ani nechci tvrdit, že je špatný), chci hrát DnD like.
DnD like mi umožňuje nad postavou nepřemýšlet a vyprofilovat ji až během jejího "života" co by dobrodruha.
Tedy druhá rada, tentokráte pro GM: stavte "jeskyně" tak, aby se vše dalo projít bez jediného boje, ať si bojují jen když chtějí. Díky tomu mohou být boje smrtelnější. Ať mají vždy možnost ustoupit, ať rozhodují o tom jestli chtějí riskovat nebo ne, ale když riskují musí vědět, že mohou umřít. Ano i tehdy je nerozumné zabít kvůli špatnému hodu postavu někomu, komu na ní záleží (a tady bych se nebál použít fixlovací radu z DnD, nicméně díky tomu, že si házejí skrytě, by se takový člověk do takové situace neměl dostat), ale jestli mu na ní záleží, měl by vědět, že se nesmí vrhat do boje, ten je vždy smrtelný (ti co se někdy prali na ulici vědí, že to zrovna velká sranda není).
Výzvy stavte na morálních dilematech, např.: po vítězném boji zbyde ve vedlejší místnosti spousta skřetích dětí, které řvou "Mamííí, mamííí" (nedávno jsem četl dětem Brouka Pytlíka :-)), pobijí je nebo ne. Jestli je mezi nimi zákonně dobrá postava, měla by ty skříťata chránit, nebo riskuje postih, že nehraje svoje přesvědčení. A hned tu je něco co skupinka musí řešit. Asi mě obviníte z Railroadu, ale ten to není. Postavte jeskyni, které tam je, být tam musí, když se do ní rozhodli jít a ať si ji projdou jak chtějí, když je to v půlce přestane bavit, ať jdou pryč a někam jinam.
Samozřejmě je od hráčů fajn, když po sehrávce zmíní kam by příště +- šly aby měl GM prostor připravit ten kus světa.
A teď už na pravidlech nezáleží, jen jsou každá vhodná na trochu jiný styl hraní.