Kropy píše:
Heleď zrovna porovnání s DrD+ je takové na houby nějaké pořádné detaily, nebo debaty ohledně tohoto systému si z hlavy nevybavím, ale pokud by se jednalo o naprosto opačný příklad, že by chtěl hrát Omegu a já bych mu jako vedoucí kroužku chtěl pomáhat přitom jsem byl určen jako vedoucí kroužku DnD, tak bych asi šel sem a zkoušel pátrat.
Jde o příměr jednoduchosti a složitosti - Omega je vůči DnD asi podobně jednoduchá, jako je DnD jednoduché proti DrD+. Pokud by hráči chtěli hrát nějaký jednodušší nebo srovnatelně jednoduchý systém, jako je Omega, tak bych neměl problém s větším nastudováním.
Kropy píše:
Jersonův kroužek si chce zahrát DnD a on bude fungovat jako poradce, určitě ví, kde se co nachází možná i lépe než já přeci mu nebudu radit když si o to neřekl... (jestli jsi si o radu řekl tak to neplatí ale mám pocit že ne)
Když jsem nabízel, zda si nechtějí vyzkošuet vedení hry, myslel jsem vedení hry v Omeze. Když mi Matyáš řekl, že mu DnD přijde jednodušší než Omega, sice jsem se divil, ale zase jsem si říkal, že pokud ho má tak naučené, tak dobře, asi bude jednodušší. Nicméně si myslím, že Matyáš si o jednoduchosti DnD udělal zcela mylnou představu danou tím, že v DnD má GM řádově víc práce než hráči, v porovnání s Omegou, a on oba systémy viděl pouze jako hráč. Nicméně chtěl to zkusit, a já mu v tom zase nechci bránit.
Takže jako poradce jsem chtěl fungovat během hraní, ne z hlediska pravidel (s těmi má větší zkušenosti on), ale z hlediska vedení hry, se kterým mám i přes rozdílné přístupy DnD přeci jen dost zkušeností. Jenže k tomu jsme se vůbec nedostali.
Další problém byl, že hraní Omegy se dá improvizovat, takže na hru může Vypravěč přijít s malou přípravou. U DnD to nejde, nebo to rozhodně nejde u nezkušeného hráče, což byl problém číslo 2, který jsem zjistil 15 minut před koncem sezení. Nenapadá mě, jak to řešit. I kdybych přispěl k urychlení tvorby postavy o 20 minut, pořád si nemyslím, že za 35 minut se dá v DnD improvizovat nějaké dobrodružství tak, aby to zvládl začátečník, byŤ s mou pomocí. To bych musel vést hru za něj.
Kropy píše:
neobstojí sice proti tvé realistické kritice, ale pro zkoušku bojů a podobně je to určitě zajímavější, než souboj proti náhodným potvorám).
Dovoluju si upozornit, že jedna hráčka je "Typ Jerson, level 10", a nechtěla se svou postavou ani začínat v hospodě, protože tam její postava nemá z logiky věci co dělat. Druhý hráč tady na D20 čte mé výtky na nesmyslnosti v DnD dobrodružství a rád by nějaké, ve kterém se mnou kritizované nesmysly nevyskytují (v tak velké míře). To tedy řekli. Vedle toho se podle svých slov bavili random bojem s random nestvůrami. Nebudu tvrdit, že bych se v jejich preferencích dokázal zorientovat.
Lethrendis píše:
Pokud jsi ochotný pro ně něco udělat zadarmo, protože Tě to třeba těší, pak od Tebe není moc hezké za to vybírat peníze. To se kamarádům nedělá.
Aha. Takže abych vysvětlil mechaniku, jak to funguje v Domě dětí. Děti přijdou a přihlásí se na nějaký kroužek. Zaplatí (Domu dětí) pevnou částku na školní rok, dopředu, která je stejná, ať je jich ve skupině 4 nebo 6, i když optimum je 5.
Vedoucí kroužku dostává fixní platbu za každou odučenou hodinu (dvouhodinovku), kterou mi na začátku snížili, protože se mi přihlásili jen 4 hráči místo pěti. Když nějaká hodina odpadne, jedno zda nepřijdu já, nebo dost hráčů, nebo jsou prázdniny, peníze nedostanu. A celkové množství peněz přijatých od hráčů nijak neodpovídá celkovému množství peněz vyplacených vedoucímu kroužku. A tahle platba je stejná, ať jde o kroužek Magiců, na které si každý přinese vlastní karty a žádnou přípravu nepotřebuje, nebo kroužek deskových her (které jsou v Domě dětí v zásobě), kdy nepotřebuje vůbec žádnou vlastní investici, nebo kroužek RPG, který vyžaduje mimoherní přípravu.
Tedy já od hráčů žádné peníze nevybírám. A jen dva z nich, kteří chodí i na další sezení mimo Dům dětí, bych považoval za své kamarády.
Ještě dodám, že abych mohl ten kroužek mohl vést, potřebuju kurs pedagogického minima - 40 hodin kursu o víkendech, zpracování samostatná práce, a zaplatit 2000 Kč. Ten bych měl mít, ale nemám ho. Můžeš si spočítat, kolik by mě takový kurs stál, i kdybych byl ochoten věnovat dalších 40 hodin svého volného času na to, abych provozoval to, co by mělo být zábavou. Můj původní záměr byl, že letos vydělané peníze použiju v příštím roce na tenhle kurs, abych byl tak nějak na nule.
Skutečně bych rád téma placení za hru opustil, protože je to poněkud komplikovanější než placení za sex, a představa nekompetentní Jerson vydělává na hráčích RPG je od reality trošku vzdálená.
Colombo píše:
Z toho, co si napsal, to vypadalo, že GM a hráči byli nepřipravení a ty si je v tom nechal plácat.
Ano. Já jim na dálku organizoval vytváření postav, aby na hru přišli připravení, protože nebylo jak dělat to osobně - budoucí GM byl v USA a já hráče přes týden nevidím. To že GM nemá připraveného nic jsem se dozvěděl ve chvíli, kdy konečně začali hrát.
Colombo píše:
a) provést je tvorbou postavy, případně zjednodušit s "dotvoříme to podle pravidel potom" či klasika "postupně budeme přidávat pravidla" a začít s tvorbou konceptů postavy, sepsáním jich a začít s rules-light příběhem či diskuzí, jak by to chtěli hrát (jestli to už neměli nachystané) a předání otěží zpět GMovi.
To jsem několikrát navrhnul, že není třeba řešit detailně vybavení a vypisovat si všechny parametry kouzel, že se to dá najít, až - a pokud - budou potřeba. Nicméně to odmítli.
Colombo píše:
Druhá možnost by byla useknout to, vytáhnout z šuplíku nějaké ty 5-minutes rules (třeba minima s raketometem), případně vzít ty osekané a zjednodušené FATE pravidla z Příběhů Impéria (3 skilly a tři rysy postavy, to si zvládne na místě vymyslet každý) a udělat jednoduchý oneshot.
Bavíme se pořád o případu, kdy tihle hráči chtěli hrát nějaké fantasy podle pravidel DnD?
Colombo píše:
Ale bojím se, že souhlasím s tím, že jakmile se za to platí peníze tak to mění vztah dost drasticky. I když ty ty peníze nechceš.
Ano. Mohl jsem říct, že se přihlásili na Omegu, tak dostanou tu nejlepší Omegu, kterou jsem schopný jim dát. Nicméně si nemyslím, že by to něčemu pomohlo.
Získal jsem zkušenost, že Omega tímhle způsobem funguje obtížně a nadále nemá smysl se pokoušet ji v tomto formátu hrát, nicméně jinak než přímým zážitkem bych tuhle zkušenost nezískal. A také o tom píšu tady, aby si z toho jiní lidé mohli vzít nějaké zprostředkované zkušenosti.