Aby zase nedošlo k nějakému nedorozumění - já pravidla DnD četl, než jsem na tu hru šel. Sice jsem nečekal, že by to bylo potřeba, ale v rámci možností jsem je pročetl, i když jsem vynechal kouzla úplně a některé pasáže jsem spíše prolétl.
Druhá věc je, že jsem se k vedení kroužku v DDM nechal přesvědčit s tím, že nepovedu Dračák ani žádná další pravidla, která neumím a přijdou mi moc složitá, ale že povedu Omegu. To, že jsem své skupině po pár měsících hraní nabídl, že by si mohli zkusit vedení hry a dotyčný GM zvolil DnD sice nebylo plánované, ale když si to vybral, nijak jsem mu v tom nebránil, naopak jsem ho podporoval, jak to šlo (před hrou).
Poslední věc - pořád dokážu číst 50 - 100 stran za hodinu, když mě daná věc baví, ale čtení na počítači je pro mě nepohodlné, na mobilu ještě horší, tablet nemám, a pravidla DnD fakt nejsou věc, kterou bych četl nějak rád. Navíc mám času málo, kromě 20 minut v autobuse je to obvykle čas, který ukradnu z času na spánek (takže spím tak 4 - 5 hodin).
Je celkem zbytečné se dohadovat, která pravidla jsou potřeba a která ne - pokud bych měl GMmovi pomáhat a ne pořád listovat v příručce (třeba se mi nepodařilo najít, jaký vliv mají dovednosti, které si vyberu), musel bych ta pravidla znát mnohem víc. A když bych měl pomáhat s vedením hry, musel bych znát i příručku pro GMma.
Tedy mohl jsem studiu DnD před onou hrou věnovat víc času, ale ani jako vedoucí herního kroužku jsem tomu víc času dávat nechtěl. (Nemluvě o tom, že za tenhle čas mimo mi nikdo neplatí.)
To samé se týká i debaty o SDR na Kostce - ano, mohl jsem se tam dočíst o jiném řazení kouzel, ale vzhledem k tomu, že polovině věcí v té debatě ani nerozumím, protože jde o technické věci k zobrazování a formátování, mě fakt nenapadlo, že by mi byla nějak užitečná. Nečetl jsem ji, takže jsem ani nevěděl, co v ní je. Ostatně hledat kouzla na mobilu, i když seřazená podle úrovní, také není žádná extra výhra.
malkav píše:
Naprosto souhlasím s Jarikem a eframem, že pro hraní naprosto stačí umět ověřovat dovednosti (pro GM umět stanovit obtížnost) a umět ověřovat boj.
A co ty hromady otázek okolo původu, ty jsou u tvorby postavy důležité? Protože pokud je to tak jak to říkáš, tak se nedivím, že se boj a vůbec všechny akce řeší tak, jak je řeší tahle skupina - hod, přičtení bonusů, porovnání s cílovým číslem, popis na úrovni "podařilo se - nepodařilo se". Úplně si nevybavuju, zda hráči tyhle věci z původu řešili nebo ne, kromě vybavení a cetek, ale pokud bych je četl podrobněji a je to pak nezajímalo, litoval bych ztraceného času asi ještě víc.