Jerson píše:
Moje sestřenice se v sobotu projevila jako nadšená k vyzkoušení RPG, chtěla začít hrát hned, když jsme u ní byli na návštěvě, jen díky tomu, že jsem naznačil, co to obnáší.
Řekl jsem, že připravím nějakou hru na příště, otázka je, jak začít?
Podle toho, co tady tak píšeš, bych řekl, že infa máš celkem dost a prostě je potřeba do toho nějak šlápnout a prostě jim něco zkusit předhodit, buď se zakousnou nebo ne. Osobně bych doporučil tenhle postup:
Oznam jim, že se hrajou upíři. Romantizovaní upíři jsou v popkultuře tak hluboko, že každý více méně tuší, co od nich čekat (byť detaily a konkrétní vlastnosti se liší) a co je na upírech skvělé je, že příběhy s nimi téměř nevyhnutelně obsahují konflikt - lidská stránka vs. predátor, upíři vs. lidi, upíři vs- upíři... A konflikt pohání příběh.
Sežeň si Vampire the Masquerade V5 (5. edice). Samozřejmě je mi jasné, že to budeš chtít hrát v Omeze a nic proti tomu, dává smysl lidem ukazovat rpgčka v systému, který sám velmi dobře znáš a ovládáš. Nicméně V5 je imo nejrychlejší a v současnosti nejlepší dostupná nalévárna moderního upírského mýtu, alespoň pro potřeby hraní rpg.
Přečti si část kapitoly The Kindred Socienty (str. 49-59... stránky píšu podle pdf, nikoli podle knihy) a z kapitoly Vampires sekce Truths and Lies (203-206), Slaking Hunger (213-215), Gifts of the Blood, Prices of Blood a Dangers to the Blood (219-225). V téhle chvíli bys měl mít dostatečnou představu o fungování moderního popkulturního upíra. Pokud bys chtěl víc, tak volitelně Cities (část na straně 319-323 je zcela dostatečná) a Predator Types (177-180) jsou víc do hloubky a už trochu žánrově specifické, ale dost se hodí pro představu, jak takový upír tráví svoje dny (noci).
Dál si chceš projít kapitolu Clans, úplně stačí první asi čtyři odstavce od každého klanu a klidně ignoruj ty, které se ti z nějakého důvodu nelíbí. Tohle už je hodně žánrově a settingově specifické, ale klany jsou super jednak pro GMa (jako jeden ze zdrojů konfliktu) a hlavně pro hráče, obzvlášť začínající. Vybrat si z archetypů bývá obvykle snazší, než si vymyslet postavu zcela od nuly (ale viz. "klan" Caitiff). Zrovna tobě asi nemusím vůbec říkat, že je cool mít pro hráče obrázky.
Převážně estetická volba - chceš asi vybrat nějaké velkoměsto, kde se ta hra bude odehrávat a který si dokážeš ty i hráči nějak představit. Londýn, Paříž, New York, ale třeba i Vídeň, Varšava nebo Praha, pokud jsou hráči víc "středoevropsky" či "domácky" ladění - kdekoli dokážeš uvěřit, že se tam občas někdo beze stopy ztratí... Poněkud praktičtější úvaha - tak nějak předpokládám, že to budeš chtít zasadit někam do druhé poloviny 30. let. Což by neměl být problém, jen drobná změna v tom, že místo moderních tajných služeb upíry aktivně a systematicky pronásledují, likvidují a zkoumají asi hlavně nacisti v Německu, bolševici v Rusku (a obojí možná občas ve Španělsku) a pro tohle vycvičení lidi z Vatikánu všude možně. A občas možná dojede na čumendu i nějaká ta Omega.
Když tohle všechno máš, budeš s těma hráčema (hráčkama) vytvořit nějaké postavy. Klany a případně Predator Types (viz. výše) by měly být nápomocné a jistě to dokážeš snadno převést do Omegy. Asi by mělo být samo s sebou, že upíři se umí maskovat za lidi, jsou to hrozně silní, rychlí a odolní predátoři (a normální člověk pro ně ve fyzickém konfliktu nepředstavuje žádnou hrozbu alespoň dokud nemá nějaké výbušniny/hořlaviny, není jich víc nebo to není nějaký naprosto legendární vampire hunter), což jim ale na druhou stranu leze na mozek, pokud nejsou nakrmení, a vůbec jim neprospívá zapalování a opalování. Usual popculture vampire stuff, z výše uvedeného čtení už bys to měl víceméně znát. Pokud někdo bude chtít nějaké speciálnější schopnosti (mesmerize, neviditelnost, proměny a jiné taky docela klasické upířiny), jistě to dokážeš vyřešit podobně jako jiné zvláštní schopnosti v Omeze. Také věřím, že sám dokážeš přijít s dostatkem nevýhod pro takové schopnosti, nicméně doporučoval bych to tentokrát nepřehánět, a pokud bys chtěl skutečně typické upírské nevýhody, pak Hunger a Compulsions (207-213) je velice inspirativní čtení.
Co definitivně chceš, aby hráčské postavy měly jsou Convinctions (str. 174) a s nimi související Touchstones (175, v podstatě lidé, na kterých upírovi záleží), pokud ty první dokážeš nějak zohlednit i mechanicky, tím lépe. Jeden Convinction a Touchstone pro každou postavu by pro one-shot měl stačit. A taky chceš, aby měla každá z postav znala jedno jí přátelské a jedno nepřátelské upírské NPC (
viz. tento článek, sekce 3) Poznejte jejich (ne)přátele!). Tohle je mimochodem šance pro hráče se rozjet a ukázat nějakou hnusnou stránku své postavy, takže
moje zavražděná a "vampirizovaná" žena,
nejlepší přítel, kterého jsem zradil nebo
milenec, kterého využívám jsou super jako přátelé i nepřátelé a je záhodno do nich zúčastněné pohecovat. Ve hře se to bude hodit.
No a pak můžeš rozjet sezení. Ideálně z (alespoň některých) hráčů vytáhnout, co takhle běžně v noci dělají, a protože hraješ nováčkovský one-shot, tak to tentokrát dělají společně, nechceš hned na začátku zpomalovat hru stříháním mezi několika postavama. A minimálně v téhle úvodní scéně, by být upír měla být fakt zábava, a level zvrhlosti zcela na hráčích... chcete způsobit doživotní trauma nepříjemnému číšníkovi? stačí mu ukázat špičáky. Svést čerstvě oddaný páreček a pak je oba vysát do sucha? ok, tohle upíři dělají. Hlavně žádné zbytečné hody (tedy vlastně tahání karet) a zabředávání do komplikací (nebo pokud fakt musíš, tak si na ty komplikace hoď a nech si je do nějakého případného dalšího sezení).
Až přestane plynout zábava z prvotní (doufejme) euforie na téma "wow, hraju pnp rpgčko a můžu si dělat, co chci!", (což může být za pět minut nebo za hodinu, záleží), tak je čas na nějakou intenzivní akci nebo drama. Nebo jinak řečeno, konflikt s nějakou aktivní opozicí. Někdo došel za PC a něco chce. Něco, co ony nechtějí. V závisloti na tom, jak moc to má být akční hra to může být rozstřílet je, ale taky poštvat pro nim dav. A vypadají jako lovci upírů nebo alespoň lidi, co o upírech něco vědí (ale nejsou to lovci upírů, jsou to lidi nepřátelských upírů, které si hráči sami vytvořili... nebo to jsou lovci upírů, ale nejsou napojeni na žádnou vládu nebo organizaci a nepřátelé postav je proti PC využívají). A tihle nepřátelští upíři už mají hráčských postav až po krk, je to osobní, chtějí se jich zbavit (vyštvat je z města minimálně) dnes v noci a záleží jim na tom tak moc, že se byli schopni spojit, i když se navzájem nesnáší. A pokud jim nevyjde první útok, půjdou po jejich Touchstones (což opět nemusí být vůbec fyzický útok) a budou hráčským postavám vyhrožovat a snažit se je vydírat, a jak to hráči vyřeší je na nich. Nějak se to semele, někdo vyhraje, někdo prohraje a čtyři nebo pět hodin zábavy to snad dá.
LokiB #1164: Docela vtipnej post, co není slohový cvičení v neurčitosti? dokonce konkrétní zápletka? A s jenom jedním infantilním smajlíkem? Kdo jsi a cos udělal s Lokim?