Tuto otázku si již kladu dlouhou řadu let. Nebudu se zaobírat děním na naší planetě, jelikož není tolik prostoru, ale obrátím se přímo k tématu nám tak blízkému, k D&D.
Hraji dlouho, začal jsem Dračákem někdy po revoluci a skončil ve světě uzavřené komunity hráčů D&D s vlastním světem a upravenými pravidly. Proč? Protože takhle nám to nejvíce vyhovuje.
Mnohokrát jsem slyšel vášnivé diskuse: postavy jsou příliš nabůstrovaný, dungeon mástr je měkej, postava na první úrovni má plátovou zbroj, atd. Bylo toho mnoho. Všichni z nás by si měli říci proč hrají. Pro své uspokojení? Pro uspokojení ostatních hráčů? Pro vybytí frustrovaných úchyláků?
Viděl jsem věci, kterým byste nevěřili. Viděl jsem v Dračáku hráče, který zabil svého mezka, aby získal 5, slovy pět, chybějících zkušeností na další úroveň. (Naštěstí jsem jej již nikdy nepotkal, toho hráče). Rok jsem hrál s němým bardem, ale neměl jsem sílu mu to příliš vyčítat, protože on byl šťastný. Mě to celkem bavilo a dneska se tomu směji. Trpaslík vyjednával kšeft a po hodině mu Bard přitakal: "Hm, asi to vezmem. Co?" To byla vtipnější část éry, pak jsem ale potkal hráče, kteří byli zvyklí od svého DM, že cokoliv potkali, to zmasakrovali, od medvěda po obra, dost se nám tenkrát přitížilo. Ptali jsme se, má to ještě cenu? Proč takhle? Jejich postavy několikrát umřely, jelikož jim ostatní odmítli v takových scénách pomoci. Bylo z toho mnoho vášnivých diskuzí, nakonec nás opustili, je to tak asi lepší. A skupinka hráčů dál krystalizovala, zrála.
A nyní zásadní otázky, proč a jak? Je mnoho typu hráčů a stejně tolik DM. Jedny uspokojuje masakrovat gobliny od rána do večera, druzí se potloukají světem a hromadí poklady, jiní milují dlouhé questy, nebo touží spasit svět. Hrál jsem i s hráči, kteří vždy hráli postavy se zlým přesvědčením, aniž by to nějak ventilovali a musím říci, že skutečně zlá postava dokáže s neutrální družinou pěkně zatočit, i když je sama na první a členové družiny na mnohem vyšších úrovních. Každý hraje tak, jak ho to baví. Jenom to chce trochu soudnosti od DM, přeci on jen ten, kdo řídí svět a je to JEHO SVĚT!
Teď trochu za mě, pro mě je nejdůležitější, aby svět fungoval automaticky, sám. Musí být rozumně vyvážený, samozřejmě pokud se neděje něco megavýjimečného. Postavy by měly toužit po lepším vybavení a získat ho, to by měl být jeden z jejich dlouhodobých cílů. Jelikož co může mít družina na druhé/třetí úrovni, to přeci může mít jakákoliv jiná postava hry také, ne? Proč někteří DM rozmazlují své postavy kouzelnými předměty již na nízkých úrovních, to nechápu. Copak se v jejich světech kouzelné předměty válí za každým pařezem? Uvědomte si na jaké úrovni musí být kouzelník, aby mohl vyrobit kouzelný předmět, máte ve svém světě vůbec tolik kouzelníků? A ještě jedna věc, hrozně nesnáším, když postavy nachází přesně ty kouzelné předměty, které se jim hodí. Ááá, kouzelný plášť pro zloděje a hned vedle kouzelná zbroj pro barbara, jeho velikost, no to je ale překvápko. Rád bych všem doporučil myslet na to, že kouzelný předmět někdo vyráběl pro svou potřebu nebo pro někoho hodně blízkého, nikoliv pro člena družiny, který jde po X letech kolem. I s kouzelným předmětem, který se zrovna hned nehodí, může být hra zajímavá, on se nakonec stejně někde hodí, co DM? A nebo když ne, alespoň zůstane vtipný "suvenýr". Hrál jsem trpaslíka (což ostatně hraji nejradši) a z pokladu jsem "urval" kouzelný hřeben, bohužel zkrášloval lidské ženy; jóó cesty osudu jsou nevyzpytatelné.
Hraní čehokoliv se často stává vášní, ale D&D, to je životní vášeň a každý z nás k ní přistupuje jinak. Někdo z hráčů touží po co nejvyšších úrovních a stát se ve svém světě živoucí legendou, u nás máme nejradši období tak do 7.levelu a potom podniknout něco hustého, což zatím ve skoro všech případech skončilo smrtí mnoha postav. Ale u nás máme radši trend buď hrdinská smrt nebo penze v ústraní. Co může být pro hráče krásnější, než když se jeho nová postava setká s legendou o minulém, hrdinsky padnuvším dobrodruhovi.
Avšak je to pouze můj náhled na věc! Hrajte jak umíte, bavte se jak nejlíp to jde, přeci jenom je to D&D, naše společná vášeň!