Bajo: Keep on the Borderlands (pokud myslíš tu Encounters verzi), tak nebyla špatná, ale newbie se na ní nic nenaučí. O mnoho lepší je (a z odstupu se mi to tak jeví ještě markantněji) staré dobré Keep on the Shadowfell. A které chytře uvolnili jako volné dobrodružství.
Bylo docela variabilní (ukažte mi někoho, kdo hrál poctivě 2. patro pevnosti :-), mělo zajímavé mapy a trousilo přesně ten typ rad, které začínající DM i postavy potřebují.
ALL: Dostal se mi konečně do pacek Monster Vault: Monsters of Nentir Vale. Musím říct, že jsem neuvěřitelně příjemně překvapen. Nejprve mne zaskočilo, že to hezké okolo je jen obal, ze kterého vyndáte brožovanou příručku lemovanou mapou a 8 archy tvrdých kartonů s kolečkama potvor. Ale zbytek je pozitivní:
Knížka potvor: Na netu se tu už válí, tak jen stručně - obsahuje vše, co potřebuje DM k tomu, aby mohl hrát v generickém Nentir Vale. Včetně historie, ekologie a nápaditých potvor. Zajímavá NPC. Různá bratrstva. Notoricky známé potvory jako orkové, lizardi atp. v novém, zajímavém hávu i pro zkušené hráče a DMa. Super inspirace. Nádhera.
Žetonky - obsahují 8 archů. Ne že bych jim holdoval, ale oceňuji, že jsou na kartonu tlustém jako tilesy. A že z druhé strany mají i název. takže nijak neurazí, pro cesty docela i fajn.
Mapa - už nezbytná součást všech příruček. typická přidaná hodnota, kvůli kterému si je ochotné mé široké okolí koupit i věci, které by si jinak nekoupili. Velmi chytré :-) Ale k věci - tentokrát wizardi příjemně překvapili. Mapa je velká, oboustranná. Na každé straně jsou vždy dvě zajímavé lokace, takže celkem jsou čtyři. dělení je v ohybu, takže se to nepřekládá. Nejsou to žádné dungeony ze čtverečků, ale (pokud ne všechny, tak troje rozhodně) jsou ručně a zajímavě kreslené. Všechny jako DM využiju, na použití některých se dokonce těším :-)
Takže nač se lze těšit?
- domek či spíš chajda posazená v bažinách. Všude kolem ostrůvky, rozpadlé můstky..velmi pěkné.
- jeskyně. Zajímavý vstup. Potokem přes můstek. Pak pokračuje větvením a končící jakousi komorou či kryptou. Nápadité, inspirativní.
- náměstí ve městě, na němž stojí cosi jako přijímací hala radnice či cechu. Okolo jsou domy z městských tilesů. Asi nejslabší mapka, ale na druhou stranu - přesně tohle mi chybělo ve sbírce. ideální pro audience a podobná setkání. Navíc lze městskými tilesy rozšířit dle libosti.
- lesní paseka. Ovšem jiná, než obvyklé. Je na ní hodně členitý terén, využívající i převýšení. Použít se dá i jako rokle. Spousta schovávaček (orgie pro lupiče i družinového zloděje). Krásně nakreslené.
Takže - mohu jen doporučit.
A malé info pro ty, které kupují tilesy. Nově vyšlé Dungeon Tiles - The Witchlight Fens jsou výborné. Chyběla vám ponurá bažina? Vodní plocha v lese? Nejrůznější bordel (rozuměj - kytky, kameny, stromy, keře a padlé kmeny)? Chcete postavit encounter, kde postavy budou skákat z ostrůvku na ostrůvek, bojovat v náročném terénu? Kde push či slide znamená utopit se? :-) Doporučuji!
A doporučuji koupit dvojmo, opět se to lépe skládá (osobně uvažuji ještě o třetím kousku, ale já jsem maniak).
Btw: zpětně na mne působí jednotlivé bestiáře asi takhle:
MM1 - nutný základ, obsahující od všeho trochu, pěkné na rozjezd. Zajímavé jsou pro nováčka příklady skupin nestvůr. V dnešní době je nutné si s potvora odtud pohrát (viz jiné diskuze).
MM2 - vše, co chybělo v MM1 najdete většinou zde. Pár zajímavých nápadů a mechanik, pro DM hrajícího DnD 4e častěji a mající hráče, co rádi bojují určitě fajn věc.
MM3 - přišla změna, zejména v hodnotách. Pro DMa a družinu obsahuje specialitky a nejrůznější hnusárny (ork pokřivený démonem či peklem jménem Tanarruk je hezký příklad).
Monster Vault - jednoduchá charakterizace by byla asi nově a lépe :-) Obecně učesanější a...ať žijou žetonky! :/
- ideální pro začínajícího DMa